معاون فرماندار آستارا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تعریف نشدن ارز منات در بانک ملی بستر دلالی آن در آستاراست

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آستارا تعریف نشدن منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) در حوزه ارزی بانک ملی را از دلایل دلالی و ساماندهی نشدن واسطه گران آن در این شهرستان مرزی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری آستارا در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فرمانداری این شهرستان گفت: برای ساماندهی دلالان و واسطه گران منات در محوطه گمرک و پایانه مسافری این شهرستان، ایجاد صرافی مجاز در آن محدوده پیگیری می شد اما با توجه به وجود شعبه بانک ملی در آن، موافقت لازم بدست نیامد.
وی ادامه داد: تعریف نشدن منات در حوزه ارزی بانک ملی و رواج خرید و فروش آزاد آن در چند نقطه آستارا، ساماندهی واسطه گران آن را دشوار کرده است.
ساسانیان افزود: باید میزان ارز همراه مسافر در حین ورود به آستارا در گمرک اعلام شود تا باقیمانده آن در هنگام خروج، به عنوان ارز قاچاق تلقی و ضبط نشود.
یک کارشناس بانک ملی آستارا نیز گفت: منات در شعبه ارزی این بانک تعریف نشده و برای خرید و عرضه دلار با قیمت مصوب، مشکلی نداریم.
رسول امیدی مدیرکل گمرک آستارا پیشتر، حضور و فعالیت دلالان و واسطه گران ارز و کالا در محوطه پایانه مسافری را مشکل ساز دانسته و استقرار نیروی انتظامی برای رفع آن را خواستار شده بود.
در بازار غیر رسمی ارز آستارا در نزدیکی گمرک و پایانه مسافری و چند نقطه از بازار این شهر مرزی، خرید و فروش دلار و منات توسط دلالان و صرافان رونق دارد و قیمت منات از نرخ روز ارز صرافی های کشور تبعیت نمی کند.
حذف روادید برای اتباع جمهوری آذربایجان در سفر به ایران، باعث رفت و آمد روزانه بیش از دو هزار تبعه آن کشور به بندر آستارا شده و آنها اغلب مایحتاج خود را از بازارهای این شهرستان خریداری و به عنوان بار همراه مسافر از کشور خارج می کنند.

Share