رئیس جمهور در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال 1397:

به آینده کشور بسیار امیدوارم | دولت هرگز خسته و‌ ناامید نخواهد شد

رییس جمهور امید و وحدت را لازمه عبور از مشکلات دانست و تأکید کرد: دولت تمام توان و امکانات خود را برای غلبه بر مشکلات بکار گرفته و این مسیر را با قوت ادامه خواهد داد و مطمئنم دست در دست هم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و به آینده بسیار امیدوار هستم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۱۳۹۷، با حضور در جمع خبرنگاران در سخنانی پیشاپیش میلاد با سعادت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) و نوروز باستانی را به ملت بزرگ ایران تبریک گفت و اظهار داشت: در سال ۹۷ مردم بزرگ ایران هم سختی‌های بزرگی داشتند، هم حماسه‌های بزرگی خلق کردند. در این سختی‌ها و مشکلات هم دشمنان تمام توان خود را علیه ملت ایران به کار گرفتند و هم با نامهربانی‌های طبیعت مواجه بودیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در تابستان سال جاری در برخی مواقع از لحاظ آب و برق مضیقه‌هایی برای مردم ایجاد شد و در این زمینه وزارت نیرو، تلاش‌های خوبی انجام داده و امیدواریم در سال آینده اینگونه مشکلات وجود نداشته باشد و یا بسیار کم باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: در سال جاری ۴ هزار مگاوات برق آبی خود را بخاطر شرایط دریاچه‌ها از دست دادیم و به این خاطر مردم در مضیقه قرار گرفتند اما توانستیم ۸ نیروگاه با ظرفیت بیش از ۱۲۰۰ مگاوات به مدار اضافه کنیم. همچنین ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب را مهار کردیم و امیدوارم همین مقدار را هم در سال آینده بتوانیم مهار کنیم.

دکتر روحانی در زمینه خدمت‌رسانی به روستاییان، گفت:  در سال جاری به بیش از ۱۵۰۰ روستا  آب‌رسانی انجام شد و سال آینده نیز همین مقدار خدمت انجام خواهد شد و همچنین به حدود ۳ هزار روستا  گازرسانی انجام شد و روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار گردیده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در سال جاری مشکلاتی وجود داشت، دولت هم با همه توان به فکر رفع آن مشکلات بود و با توجه به حجم اقداماتی که در بخش‌های مختلف انجام شده، ناروا بودن برخی اتهامات مبنی بر اینکه دولت به فکر رفع مشکلات نبوده را ثابت می‌کند. دولت با همه توان و امکانات به دنبال خدمت‌رسانی گسترده به مردم بوده و همین مسیر را در سال آینده نیز با قوت ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال جاری دشمنان قسم خورده ملت ایران با همه توان به صحنه آمدند تا جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها همانطوری که از بسیاری از معاهدات بین‌المللی به طور یکجانبه خارج شدند، از تعهد برجام نیز خارج شدند و تصور می‌کنند که اگر تحریم را ادامه داده و بر فشارها اضافه کنند، می‌توانند دو مرتبه به ایران بازگشته و بر مردم مسلط شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت بزرگ ایران از آغاز نهضت اسلامی از سال ۴۱ و بخصوص در ۴۰ سال گذشته در مقابل فشارهای دشمنان ایستادگی کردند و بدون تردید با ایستادگی مردم دشمنان به اهداف خود نمی‌رسند، اما در عین حال طبیعی است که فشارهایی را وارد می‌کنند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: کاروان ملت ایران از سال ۹۲، اهداف روشن و مشخصی را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت ترسیم کرد و توانستیم به برخی از آن اهداف برسیم اما راهزنان به ما حمله کردند و نظم و انتظام مسیری که طی می‌کردیم، مقداری با مشکل مواجه گردید.

رئیس جمهور افزود: قدرتی مانند آمریکا در کنار صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند که ملت ایران را به زانو در آورند و انتقام ۴۰ ساله خود را از این ملت بزرگ بگیرند و در این زمینه در بخش ارز و در قیمت کالا مشکلاتی ایجاد کردند، اما در مقابل همه این هجمه‌ها دولت نه تنها ناامید و خسته نشد، بلکه حتی یک روز هم دست از تلاش مضاعف برنداشت و همواره به فکر رفع مشکلات مردم بود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: زمانی که مشکل ارز ایجاد شد در این فکر بودیم که این نابسامانی و تنش را مهار و کنترل کنیم و نسبت به فشاری که وارد شده بود، بخش‌های مختلف دولت، مخصوصاً بانک مرکزی، توانست تا حدود زیادی قیمت ارز را کنترل کند و اجازه ندادیم به صورت نابسامان و بی‌ترمز ادامه یابد. البته این موضوع به معنای رسیدن به نقطه مطلوب نیست، اما بدون تردید با توجه به حجم فشارها و تبلیغات روانی دشمنان، توانستیم تا حدود زیادی آن را مهار کنیم.

رئیس جمهور گفت: دشمنان می‌خواستند نرخ تورم هم به طور روزانه افزایش یابد و در این زمینه در شهریور و مهر مشکلات زیادی داشتیم و ماه‌هایی بود که تورم به ۷ واحد درصد رسید اما در دیماه آن را مهار کردیم و به ۱.۶ دهم درصد رسید.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت همه توان خود را بکار گرفته و بکار خواهد گرفت تا فشار و سختی از دوش مردم برداشته شود و در این مسیر نسبت به آینده بسیار امیدوار هستیم.

رئیس جمهور ایجاد امید و وحدت را لازمه عبور از مشکلات و یکی از وظایف مهم رسانه‌ها دانست و گفت: بدون تردید با این دو اصل می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: آمریکا تقریباً در رسیدن به اهداف مد نظر خود نسبت به کشورمان ناموفق بوده است. آنها تصور می‌کردند که پس از خروج از برجام بلافاصله ما نیز از آن خارج  شویم و اروپا هم از اقدام آمریکا حمایت کند، اما در ایران به طور حساب شده و بر مبنای منافع ملی رفتار کردیم. به نحوی که مورد تحسین کشورهای جهان قرار گرفت و این موضوع معادلات آمریکایی‌ها را برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت و بازگرداندن همه تحریم‌ها بهم ریخت و اروپایی‌ها نیز زیر بار اقدام آمریکا نرفتند.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز همه کشورهای جهان بجز چند کشور کوچک پشتیبان ایران هستند.

دکتر روحانی موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌های حقوقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال جاری در چندین مقطع توانستیم در دادگاه‌های بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه و اروپا چندین رأی علیه آمریکا بگیریم و همین راه را در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه، مسئول هستند که لایحه شکوائیه‌ای با عنوان جنایت علیه بشریت علیه همه کسانی که در آمریکا در اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار به ملت ایران دخالت دارند، تهیه کنند و باید این لایحه در دادگاه صالحه کشور طرح شود و چنانچه دادگاه به نفع این لایحه حکم داد، موظف هستیم آن را دنبال کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: اقدامات آمریکا علیه حکومت ایران و حتی علیه فناوری هسته‌ای نیست، بلکه علیه سلامت مردم، محیط زیست، زندگی عادی مردم و مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم ایران است و در این لایحه قضایی روشن می‌شود که چه اقداماتی را باید در آینده انجام دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای عبور از مشکلات و شرایط کنونی نیازمند ابزار جدیدی هستیم، اظهار داشت: در این زمینه چند بار خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و اعلام کردم که آیا قبول دارید که شرایط امروز، شرایط جنگ روانی و اقتصادی است و ایشان آن را تأیید کردند، همچنین مطرح کردم که آیا قبول دارید که در شرایط جنگ، کشور نیازمند فرمانده است که همانند دوران جنگ تحمیلی بتواند امور را هدایت و مدیریت کند و پیشنهاد کردم که فرماندهی جنگ را خود مقام معظم رهبری برعهده بگیرند و دولت با همه توان تابع اجرای فرامین ایشان باشد که ایشان فرمودند شرایط جنگی نیازمند فرمانده است و این فرماندهی را رئیس جمهور بر عهده داشته باشد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز برای رفع مشکلات ساختاری هم وارد عمل شده‌ایم و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و با دستور مقام معظم رهبری، جلسه سران قوا و شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شده و تصمیماتی اتخاذ کردیم که لازم‌الاجراست.

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران، گفت: مطمئن باشید که لحظه‌ای از توطئه‌های دشمنان و مشکلات مردم غفلت نخواهیم کرد و با همه توان برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

دکتر روحانی گفت: برای رفع برخی مشکلات مردم، تصمیم گرفتیم که به درآمد حقوق‌بگیران ثابت و بازنشسته ۲۰ درصد اضافه شود و نسبت به اقشار دیگر نیز تصمیم‌گیری شده است و اقشار بسیار مستضعف و تحت  پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز کمک خواهیم کرد و پرداختی به آنان را نسبت به چند سال گذشته بیش از ۴ برابر افزایش داده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت همه توان خود را برای سال آینده در زمینه اشتغال و رونق تولید ادامه خواهد داد و تلاش خواهیم کرد کالاهای اساسی به وفور در دسترس مردم قرار بگیرد و همانطوری که امسال ۱۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کردیم، با تغییرات احتمالی در شیوه کار، حتماً ۱۵ میلیارد دلار نیز در سال آینده برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص خواهیم داد.

دکتر روحانی ستاد حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات را به حضور فعال و مؤثرتر فراخواند و گفت: از ستاد حمایت و تعزیرات می‌خواهم که بیش از گذشته در صحنه حضور داشته باشند و چنین نباشد که ارزی که دولت با سختی برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، عده‌ای در آن سوء استفاده و بی‌انصافی داشته باشند، ‌البته اکثر واردکننده و صادرکنندگان کشورمان، افراد خوب و منصفی هستند، اما افراد معدودی وجود دارند که حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند و صرفاً به فکر سود خود هستند که باید تعزیرات و ستاد حمایت و قوه قضائیه بیش از گذشته کمک کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند بر همه مشکلات غلبه کند، لذا همه مردم و دستگاه‌ها باید برای عبور از مشکلات دست به دست هم بدهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: امیدوارم در سال آینده با وحدت و هماهنگی بیشتر بتوانیم شرایط بهتری را فراهم سازیم و دشمن را از مسیر و اقدامات ناروایی که انجام شده، مأیوس کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مراقبت برای سفرهای سالم و بانشاط در ایام عید را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم در طول این سفرها به یکدیگر یاری کنند و همه دستگاه‌ها بویژه بخش بهداشت، اورژانس و هلال احمر باید در ایام عید ، حضور و نظارت مضاعفی داشته باشند.

دکتر روحانی همچنین با قدردانی از تلاش همه رسانه‌ها و اصحاب خبر در طول یکسال گذشته، گفت: رسانه‌ها در کنار مردم باشند و حتماً دولت را نقد کنند که نقدهای سازنده را بسیار ارزشمند می‌دانیم، اما حتماً باید مراقب بود که نباید مردم را مأیوس کرد و شکاف و تنش ایجاد نمود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود، با تأکید بر اینکه نباید دشمن و توطئه‌گر اصلی را فراموش کرد، گفت: هر چه لعنت دارید بر کسی بزنید که این شرایط را بر کشور تحمیل کرده است و َآمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه مسببان ایجاد این شرایط هستند و در چنین شرایط دشواری،  با مدیریت خوب بود که در یک مورد توانستیم ۴ فاز مهم پارس جنوبی را با اعتبار ۱۱ میلیارد دلار افتتاح کنیم و ۴ استان کشور را به راه‌آهن سراسری متصل کرده و روستاها و شهرهای مختلف را به آب، برق و گاز برسانیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: طرح تحول سلامت را با همان قوت گذشته ادامه خواهیم داد و برای رفاه مردم در این زمینه تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده است. بنابراین دولت مسیر و وظایف خود را با قدرت و هوشمندی ادامه می‌دهد و امیدوارم سال آینده سال پربرکتی برای ملت ایران باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: سال آینده سال مولا امیرالمؤمنین علی(ع) است چرا که شروع آن تقریباً با ولادت امام علی(ع) و پایان سال نیز با ولادت این امام همام است

Share