با هدف تسلی خاطر خانواده‌های سوگوار

برگزاری آیین سنتی قره بایرام در آستارا در آستانه نوروز

عموم اقشار مختلف مردم شهرستان مرزی بندر آستارا با شرکت در آیین سنتی قره بایرام این رسم دیرینه و بر جای مانده از نسل های گذشته را با شکوه هر چه تمام تر برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیین سنتی قره بایرام (عید سیاه) به مناسبت عید نوروز با هدف تسلی خاطر خانواده هایی که در یک سال گذشته عزادار شده‌اند، با حضور مردم این شهرستان در مساجد و منازل برگزار می شد.

عموم اقشار مختلف مردم شهرستان مرزی بندر آستارا با شرکت در آیین سنتی قره بایرام این رسم دیرینه و بر جای مانده از نسل های گذشته را با شکوه هر چه تمام تر برگزار کردند.

این آیین که در حقیقت احترام و تکریم به درگذشتگان یک سال اخیر است، با محوریت مساجد و منازل متوفیان در حرمت گذاشتن به درگذشتگان انجام می شود.

در سال های نه چندان دور این رسم در خانه های افراد سوگوار به صورت انفرادی برگزار می شد، ولی چند سالی می شود که به طور معمول خانواده های صاحبان عزا به صورت دسته جمعی در مسجد محله خودشان اقدام به برپایی این سنت دیرینه می کنند.

در این آیین سنتی مردم غربی ترین شهر استان گیلان در مساجد، حسینیه ها و منزل افرادی که در یک سال گذشته عزادار شده اند، حضور پیدا کرده و با تبریک عید نوروز برای آنان در سال جدید از درگاه خداوند سلامتی و طول عمر با عزت را آرزو کردند.

در این آیین کم نظیر که صدها سال قدمت دیرینه دارد، خانواده های عزادار آستارایی با بازگشایی مساجد محله و استقرار در صحن این مساجد از مهمانانی که برای عرض تبریک عید باستانی نوروز و تسلی خاطر می آیند میزبانی می‌کنند.

از ویژگی‌های آیین قره بایرام که آستارایی ها هر ساله آن را هرچه باشکوه تر برگزار می‌کنند، می‌توان به حضور خانواده های عزادار محله های مختلف این شهر در مساجد محل می باشد که معمولا میهمانان با درآوردن لباس های عزا از تن خانواده عزادار برای ایشان تندرستی و صبر آرزو می کنند.

در این آیین در کنار قرائت قرآن مجید و دعا، میهمانان با شیرینی و میوه از سوی خانواده‌های عزادار پذیرایی می شوند.

در نوروز سال جاری نیز این آیین در مساجد علی ابن ابی طالب (گیلکلر)، صاحب الزمان (عج)، امام سجاد(ع)، آبروان، محمد رسول الله (ص) و همچنین مساجد شهر لوندویل و روستاهای باغچه سرا، عباس آباد و ویرمونی برگزار شد.

گفتنی است آیین سنتی قره بایرام علاوه بر عید نوروز در عید سعید فطر نیز در بندر مرزی آستارا برگزار می شود.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت، ۸۷ مسجد و ۲۶۵ هیئت مذهبی و ۱۲۰ مداح اهل بیت عصمت و طهارت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.

Share