عصر روز گذشته:

انجمن آثار و مفاخر در لاهیجان تشکیل شد

انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان با محوریت گیلان شناسی طی آیینی فعالیت خود را در این شهر آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، دکتر حجت مهدوی رییس انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان عصر روز چهارشنبه در آیین گشایش این انجمن گفت: این انجمن دارای هیات مدیره با عضویت پنج نفره از فرهیختگان و معتمدین فرهنگی شهرستان لاهیجان تشکیل شده است که در زمینه شناخت و معرفی مفاخر و شخصیت های فرهنگی و علمی لاهیجان و تدوین آثار بزرگان پس از این تلاش خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: این انجمن فعالیت های علمی و فرهنگی خود را در شهرستان لاهیجان با برگزاری همایش زبان مادری با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان آغاز می کند.
وی تصریح کرد: قصد از تاسیس انجمن این است که با توجه به اینکه لاهیجان به کلوچه و چای معروف است ،فضایی فرهنگی در خور قدمت و تبار فرهنگی و تاریخی این شهرستان ایجاد شود.
دکتر ابراهیم صفری رییس انجمن آثار و مفاخر استان گیلان نیز گفت: لاهیجان از پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی برخوردار است و دومین شهرستان بعد از رشت است که در آن انجمن مفاخر فرهنگی بازگشایی می شود.
وی اظهارداشت: انجمن مفاخر گیلان ۳۲سال پیش در رشت بازگشایی شده است و در کشور نیز سابقه فعالیت این انجمن به حدود یکصد سال می رسد.
وی افزود: در گذشته مفاخری و بزرگانی چون فریدون نوزاد، میرابوالقاسمی، جعفر خمامی زاده، استاد فرض پور ماچیانی و افشین پرتو به مسایل فرهنگی پرداختند و گام های بلندی در زمینه فرهنگ و تاریخ این استان برداشتند و آثار فاخری بر جای گذاشتند که ما وظیفه خود می دانیم کارهای این بزرگان را قدر بداریم.
وی یادآورشد: این انجمن ابتدا به مفاخر شناسی، سپس مفاخر پژوهی و سرانجام مفاخر پروری می پردازد.
وی فعالیت های این انجمن را تهیه زندگی نامه کسانی که در فرهنگ کارهای موثری انجام داده ، تحلیل از بزرگان جامعه فرهنگی و روزآمد کردن کتابخانه ها و تهیه نقش جامع فرهنگی ذکر کرد و یادآورشد: این انجمن تاکنون سلسله نشست های تخصصی با محوریت گیلانشناسی برگزار کرده است.
صفری تجلیل از بزرگان صاحب نام فرهنگی، بزرگداشت درگذشتگان فرهیخته ، حمایت و هدایت از قلمفرسایی های فرهیختگان ،تدوین سخنرانی های بزرگان فرهنگی و ساخت و نصب تندیس شخصیت های برجسته گیلانی از دیگر فعالیت های انجمن آثار و مفاخر گیلان دانست.
لاهیجان دارای سوابق فرهنگی و تاریخی مهمی مانند دکتر مجتهدی بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف ، دکتر حکیم زاده پدر آسایشگاه های ایران و بنیانگذار کهریزک تهران، حزین لاهیجی و دهها شخصیت برجسته فرهنگی و علمی برخورداراست.

Share