جوانی که دو روز است به تهران آمده به خودش اجازه می دهد به وزیر مملکت و رئیس جمهور انتقاد کند

اظهارات عجیب رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در باره فوتبالیست‌های شهرستانی!

بیان کردن یک واژه توسط رئیس کمیته انضباطی باعث شد تا ادامه صحبت های او در رادیو تا حدی دچار تنش شده که به اظهار تاسف وی برای رئیس صدا و سیما ختم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از “ورزش سه”، اسماعیل حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، امروز در گفتگویی با برنامه تهران ورزشی از رادیو تهران در رابطه با موضوعات داغ و حاشیه ای این روزهای فوتبال ایران به صحبت پرداخت. صحبت هایی که قطعا شنیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

* خیلی کوتاه می توانید تفاوت های کمیته اخلاق و انضباطی بیان کنید؟
** این فرق را نمی توان خیلی کوتاه جواب داد، رسانه ها باید زحمتی بکشند و بروند آیین نامه های کمیته اخلاق و انضباطی مطالعه کنند در بخشی از مواد صلاحیت هایی که در حوزه تصمیم گیری هر کمیته است کاملا مشخص است و هم هواداران فوتبال و هم عزیزان رسانه به راحتی می توانند تمام تفاوت های این دو کمیته را متوجه شوند.

* اتفاق غم انگیزی که برای پسربچه هوادار استقلالی افتاد و او (در اتفاقات پس از دیدار فولاد) دچار مصدومیت شدید شد. گزارش آن اتفاق به دست شما رسیده است؟
** نکات انضباطی تمام مسابقات برای اتفاقات در داخل میدان توسط داور مسابقه و بیرون از میدان، جهت حوادث قبل و حین و بعد از بازی نیز توسط نماینده سازمان لیگ و یا مقام رسمی برگزاری آن مسابقه تهیه می شود. خوشبختانه مقررات انضباطی جدید  حتی از نظر لوکیشن و جغرافیای اتفاقات انضباطی اطراف ورزشگاه را هم مدنظر قرار داده است. با این حساب اتفاقاتی که در گزارش ها آمده باشد در اعلام رای تاثیر دارد اتفاقاتی که در گزارش ها نیامده باشد در صورتی که خودمان دیده باشیم یا احیانا شکایتی باشد و یا مقام مسئولی و همچنین باشگاهی برای روشنگری ماجرا مطالب جدیدی بگوید که قطعا در روند اعلام رای و قضاوت آن پرونده تاثیر خواهد داشت. اتفاقات دیگری که از چشم مقامات دور افتاده باشد باید به صورت مقتضی به ما اعلام شود و یا ما از آن مطلع شویم. جزئیاتی که در شهر و یا دورتر از ورزشگاه اتفاق می افتد به ما اطلاع داده شود چرا که ما از آنها اطلاعی نداریم.

* درباره حادثه مربوط به این هوادار نوجوان بازیکنان استقلال انتقاد کردند و … برای کمیته انضباطی ملاک نیست؟
** در گزارش های برگزاری این بازی، مورد نظر نیامده است و به همین دلیل باید ابتدا در اینکه اتفاق مورد نظر مربوط به دیدار برگزار شده باشد باید دلایل آن جمع شود و یقین حاصل شود. از روز دو روز پیش که من از این موضوع مطلع شدم به همکارانم گفته ام که مسائل مربوط به این واقعه را تهیه کنند تا ما هم به آن دسترسی پیدا کنیم. به همین دلیل در حال جمع آوری دلایلی هستیم که این حادثه مربوط به بازی مورد نظر بوده و جزئیات آن را برای مان مطرح کند.

* می توانیم به این نتیجه برسیم که اتفاقات داخل زمین به کمیته انضباطی مربوط می شود و بیرون از زمین نیز به کمیته اخلاق درست است؟
** کلمه خارج از زمین نه به معنی زمین چمن فوتبال، بلکه به معنای آنچه که در زمان فعال مسابقه، قبل و حین از مسابقه در فضای ورزشگاه و آنچه محوطه ورزشگاه محسوب می شود به طور مثال اگر ورزشگاه آزادی را در نظر بگیریم بیرون از کریدور خروجی ورزشگاه و در محوطه مجموعه اتفاقی بیفتد باز هم به کمیته انضباطی مربوط می شود. معمولا اتفاقات مربوط به زمان فعال مسابقه در منظر مقامات رسمی مسابقه است و گزارش می شود و ما نیز به آن گزارش می پردازیم.

* وقتی ماشین فرهاد مجیدی توقیف شد هم ناجا از وی انتقاد کرد و هم از کمیته اخلاق محرومیت دریافت کرد. می توان گفت این موضوع دچار محرومیت خواهد شد یا خیر؟
** همین قدر بگویم که این مسئله هیچ ارتباطی به کمیته انضباطی ندارد ولی معمولا رفتارهای بیرونی ورزشکاران، آنهایی که در عضویت فدراسیون فوتبال قرار دارند در صورتی که رفتار خلاف شان و حرفه ای داشته باشند بررسی آن در صلاحیت کمیته اخلاق است.

* مهدی رحمتی شب گذشته (در اینستاگرام) پستی را منتشر کرد که طی متنی طولانی در آن شدیدا به انتقاد از شما و کمیته اخلاق برخواسته است. او در پایان پست خود آورده است چرا کمیته اخلاق رئیس کمیته انضباطی را به دلیل قانون دو شغله ها احضار و محروم نمی کند؟
** بهرحال با توجه به اینکه بخشی از رفتارهای امروز ورزشکاران خصوصا جوان شهرستانی که دو روز است به تهران آمده و علیه وزیر می زند و یا در بخش مصاحبه های ورزشی از زمین و زمان صحبت می کنند .. (در این لحظه مجری حرف حسن زاده را قطع می کند و می گوید منظورتان از دو روز به تهران آمدن رحمتی است؟ من درست نشنیدم که می پرسم که حسن زاده هم در پاسخ وی می گوید خواهش می کنم شما دیگر به این حاشیه ها دامن نزنید. اول درست بشنوید و بعد سوال کنید. متاسفانه مشکلی هم با رسانه ها داریم که شاید دوست دارند برخی اتفاقات و حرف ها را وارونه جلوه دهند.)

* آقای حسن زاده قبول دارید که این قسمت از حرف شما به نوعی بی احترامی است چرا که همه ما از شهرستان آمده ایم تهران.
** نخیر اصلا، من می گفتم حوانی که دو روز است به تهران آمده و معروف شده به خودش اجازه می دهد به وزیر مملکت، مدیر باشگاه، صدا و سیما، رئیس جمهور و … انتقاد کند پس هرکسی می تواند این کار را بکند و در این میان باید کالبد شکافی شود که ما چرا این گونه هستیم مثلا رادیو بیاید و از میان تمام اتفاقاتی که می تواند برای فوتبال مفید باشد من را روی خط برنامه ای بیاورد و حرف هایی آقای رحمتی پررنگ کند تا من جوابی بدهم در این میان حاشیه جدیدی تولید شود.

* نخیر آقای حسن زاده، رحمتی یکی از دروازه بان های باتجربه ما هستند. بعد از ان هم اگر کسی توهین کند ربطی به تهران و شهرستان ندارد. ما مسائل انضباطی فوتبال را داریم با شما که رئیس کمیته انضباطی درمیان می گذاریم.
** خوشبختانه حرف های من با شما هم ضبط می شود و هم مردم کامل می شوند. تکرار می کنم، وقتی یک جوان دو روز است از شهرستان به تهران آمده و تریبون برای او مهیا می شود که به راحتی علیه وزیر و صدا و سیما و … حرف می زند باید کالبدشکافی شود. مهم این است که بودن یا نبودن افراد در هر شغلی ترتیبات سازمانی دارد. مثل این است که آقای رحمتی چند سال است که در استقلال حضور دارد یا چرا فلان مربی موفق نبوده و در فلان تیم و …، من می گویم این مشکلات باید کالبد شکافی شود که همه ما با رعایت احترام وظیفه خود را انجام دهیم و به قوانین این مملکت احترام بگذاریم.
نکته دوم من هم این است که صدا و سیما رسالت دارد که به اصلاح مسائل کمک کند. من الان سه چهار بار یک جمله را توضیح دادم اما باز هم شما آن را برای ایراد گرفتن از من بیان می کنید. من خودم افتخار می کنم که خودم شهرستانی هستم. (بازهم منظور از واژه شهرستانی را توضیح داد.) یک روز یکی از همکاران شما از من پرسید برای چه وقتی در میکسدزون از مربیان سوالاتی می کنیم نکات حاشیه ای و غیرفوتبالی مطرح می شود اما من به وی گفتم خب! شما به عنوان یک رسانه آن را پخش نکنید. ولی این طور نمی شود چرا که رسانه ها حاشیه را دوست دارند. امروز تهیه کننده برنامه به من در وقت اداری زنگ زده و از من خواهش می کند درباره اتفاقات هفته نوزدهم و بیستم و مسائل انضباطی حرف بزنم اما مجری محترم مصلحت را در این می بیند که پست شخصی آقای رحمتی را مطرح می کند تا من هم جوابی بدهم و از قضا پاسخ من هم حاشیه دار باشد و در نهایت ایشان به جای این که حرف های تهیه کننده را از من بپرسد این چیزها را از من می پرسد.

* آقای حسن زاده! من به دقت کلمات شما را گوش دادم آقای رحمتی دروازه بان یکی از تیم های بزرگ این کشور است و من هم پست و انتقاد ایشان را برای شما خواندم.
** آقا من که نباید نظر شخصی آقای رحمتی را جواب بدهم. صدا و سیما از هزینه بیت المال استفاده می کند و در برنامه خود از پست شخص آقای رحمتی از من می پرسد؟ من چرا باید جواب پست شخصی ایشان را بدهم. تهیه کننده شما دیروز از من خواهش کرده و خواسته که امروز وقت بگذارم و به احترام شنوندگان عزیز به مسائل انضباطی پاسخ دهم و من هم می گویم چشم اما وقتی با برنامه ارتباط می گیرم مجری محترم آن برنامه تصمیم می گیرد از پست شخصی کسی از من سوال کند که نظر شخصی خودش را گفته است. برنامه ای که به جای پرسیدن مسائل انضباطی و روشنگری مردم، می آید درباره پست شخصی یک نفر از من سوال می کند انصافا این برنامه لایق بیت المال نیست.

* پس آقای حسن زاده این طور باید بگوییم که اگر بازیکنی در صفحه شخصی خود پستی بگذارد حالا هر پستی که می خواهد باشد دیگر احضار نخواهد شد درست است؟
** این چه ربطی به حرف من دارد؟ من می گویم برنامه لحظه به لحظه از بیت المال استفاده می کند اما به جای روشنگری مسائل انضباطی از من درباره پست شخصی یک بازیکن می پرسید. من برای شخص آقای علی عسگری متاسفم که این طور صدا و سیما را رها کرده که پول بیت المال می آید و به برنامه ای می رسد که در آن پست شخصی یک بازیکن را مورد تحلیل قرار می دهد.

* پس الان متوجه شدیم که هر بازیکنی وقتی هر چیزی در صفحه شخصی خود منتشر می کند مورد پیگیری قرار نمی گیرد.
** همین الان و در آغاز حرف هایم توضیح دادم که این مسائل به کمیته اخلاق مربوط می شود.

* اجازه بدهید بپرسم پس از انتشار فیلم زشتی که از درگیری منشا منتشر شد این بازیکن محروم شد. حالا یک فیلم دیگر از زاویه ای دیگر منتشر شد که در آن نشان می دهد آن هوادار موهای منشا را کشیده است. این موضوع می تواند در تجدید نظر رای محرومیت او مهم باشد؟
** این سوال چه چیزی را بیان می کند؟ شاید منظور شما این است که آن مرجعی که منشا را محروم کرد اگر این فیلم را ببیند می تواند در محروم او تجدید نظر کند؟ درست است؟ من نمی دانم باید از همان مرجع بپرسید.

* آقای حسن زاده به نظرم بیایید هر دو نفرمان نفس عمیقی بکشیم و کمی آرام تر شویم و به گفتگوی خود ادامه دهیم.
** به اصلا نیازی به این موضوع نیست. اگر روزی تریبون دست مان باشد خواهم گفت یکی از بدبختیهای فوتبال ما بخشی از آدمهای رسانه ای هستند که انصاف ندارند. من برای شخص شما هم احترام خاصی قائل هستم . واقعا حیف نیست این وقت این طور هزینه می شود؟ وقتی کسی مانند آقای رحمتی از من بدش می آید خب بیاید! چرا من باید به مردم توضیح دهم که او از من بدش می آید. در این دقایقی که وقت برای پرسیدن این چیزها از من گذاشته شد می توانست برای صدا و سیما از طریق پخش آگهی های تبلیغاتی درآمد به همراه داشته باشد.

* البته آقای حسن زاده برنامه های ورزشی از موضوعات جزئی حاشیه ای هم دنبال می کند. بهرحال بازیکنان استقلال و پرسپولیس و تراکتورسازی و … پست هایشان بار مثبت و منفی دارد و چیز بیهوده ای نیست که نخواهیم آن را مطرح کنیم.
ببینید شما می دانید و من هم می دانم که انعکاس کار ما در تیم هایی که نام بردید و همینطور تیم های سبک تر مشخص است اما من می گویم وقتی حسن نیت باشد و شما دارید با رئیس کمیته انضباطی صحبت می کنید از او چیزی درباره مسائلی بپرسید که اصلاح به دنبال دارد خیلی خیلی ارزنده است اما وقتی شما میکروفون به جوانی می دهید و به او شرایط می دهید تا هر صحبتی که می خواهد بکند … (ناگهان مجری حرف حسن زاده را به دلیل زمان باقی مانده ۱۰ ثانیه ای قطع می کند و او نیز می گوید پس دیگر چیزی نمی گویم تا بعد…)

Share