ظریف در جمع کارکنان وزارت خارجه:

استعفای بنده صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه بود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: استعفای بنده صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع کارکنان وزارت امور خارجه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شعار اول مردم ما در انقلاب استقلال بود که بیشترین تبلور آن در سیاست خارجی است و وظیفه وزارت امور خارجه پاس داشتن و حفظ آن است. مسئول حفظ این استقلال تک تک ما هستیم و بار آن بر دوش ماست.

وی افزود: ابزار وزارت خارجه «اعتماد» است که موجب «اقتدار» آن می‌شود. در دنیا باید احساس شود که حرف وزارت امور خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است و این وزارت خانه مسئول روابط خارجی کل کشور است نه اینکه هر دستگاهی در داخل و یا خارج از دولت سیاست خارجی خودش را دارد و ما صرفا مسئول سیاست خارجی وزارت خارجه هستیم. در آن صورت به وزارت خارجه نیازی نیست.

ظریف گفت: هر دستگاهی می تواند اداره کل بین‌الملل خودش را داشته باشد. به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که وزارت خارجه نیمی از دولت است. ابزار وزارت خارجه در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم  آن است که به عنوان سخنگوی کل کشور مقتدرانه در عرصه بین‌الملل حضور داشته باشیم.

وزیر خارجه بیان کرد: استعفای بنده صرفاً برای حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی بود. من جا دارد از لطف و محبت همه مردم  و نمایندگانشان در مجلس، همکاران عزیز، نخبگان، مقامات، سردار سلیمانی، ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری که لطف کردند سپاسگزاری کنم.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت خارجه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند و ما باید کاری کنیم که همه باور کنند که حضور وزارت امور خارجه به نفع آنها و دارای ارزش افزوده برای کار هر یک از دستگاه‌ها است.

وی بیان کرد: شکست اجلاس ورشو، چهار بار شکست آمریکا در یک سال در شورای امنیت و سایر موفقیت‌های سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه با خودباوری و اعتماد به نفس و با ورود همه جانبه به کارزارهای جهانی اثرگذار است و ما به این نقش خود با قوت ادامه خواهیم داد.

لازم به ذکر است پس از سخنان وزیر امور خارجه چند تن از کارکنان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص جایگاه وزارت امور خارجه و دیگر مسائل مطرح کردند که توسط وزیر امور خارجه پاسخ داده شد.

محمدجواد ظریف دوشنبه شب ششم اسفند ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از استعفای خود از سمت وزارت خارجه خبر داد. درخواست ظریف روز چهارشنبه هشتم اسفندماه مورد قبول حسن روحانی رئیس جمهوری قرار نگرفت و ظریف به وزارت خارجه بازگشت و در مراسم استقبال رسمی از «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان حضور یافت.

گفتنی است بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالیدرباره استعفای ظریف به دلیل اختلاف روحانی و وزیر خارجه گفت: در این باره توضیحات لازم داده شده است. بحث استعفای آقای ظریف نه یک بحث شخصی بود و نه موضوعی نشات گرفته از اختلاف با دولت و شخص رئیس جمهور، بلکه ایشان در ادامه تلاشی که در دوره پیشین وزارت داشت در جهت تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای جایگاه وزارت خارجه به خصوص با توجه به شرایط بعد از ماه می و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، اعتقاد داشت که وزارت خارجه باید بتواند وظایف ذاتی خودش را در زمان لازم انجام دهد و نیاز به هماهنگی‌های بیشتر و اقتدار بیشتر در وزارت خارجه وجود دارد.

قاسمی عنوان کرد: این خواست همکاران در وزارت خارجه نیز بود که برای سیاست خارجی قدرتمند و توانمند که بتواند از جایگاه و منزلت جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کند، باید نقش واقعی خودش را در مجموعه کشور پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: این نوع شایعات،‌ زمینه سازی‌ها و منتسب کردن این استعفا به برخی مسائل بی‌مایه، سیاسی و جناحی و حتی اختلاف با شخص رئیس جمهور تقلیل دادن موضوع اساسی ایشان در بحث استعفایی بود که مطرح کرد و این استعفا هیچ ربطی به رابطه وزارت خارجه با دولت ندارد. هماهنگی و همکاری‌های لازم بین وزیر خارجه و رئیس جمهور کاملا وجود داشته و وجود خواهد داشت.

Share