پرسش‌های صریح برنامه گفت ‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» و پاسخ‌‌های مدیر مسئول کیهان

یک موی ظریف را با همه ۱+۵ عوض نمی‌کنیم | مجبورم از کامپیوتر «آی مک» استفاده کنم

گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو‌در‌روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه‌ای بررسی می‌نماید. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر مسئول روزنامه کیهان در برنامه  «۱۰:۱۰ دقیقه» به موضوعات مختلفی از جمله اظهارنظر بیژن زنگنه درباره او، انتقادات روزنامه کیهان از برجام، تفاوت برداشت از CFT و ماجرای آی‌مک در اتاق کار خود پرداخت.
گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو‌در‌روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه‌ای بررسی می‌نماید.
آنچه از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد، بخشی از آن مصاحبه است با این توضیح که به علت طولانی بودن مصاحبه یاد شده و تراکم گزارش‌ها و اخبار این روزها، ادامه آن در شماره‌های بعدی کیهان از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد، ضمن آنکه متن کامل و تصویری و صوتی این برنامه در سایت باشگاه خبرنگاران جوان قابل دسترسی است و کیهان نیز آن را روی سایت خود ارائه خواهد کرد.
حضرت امام(ره)نه تنها نقد بلکه تخطئه را هم یک نعمت الهی می‌دانستند
مجری برنامه از شریعتمداری پرسید؛ اگر بخواهیم امشب با شما راحت‌تر و منتقدانه صحبت کنیم، آقای شریعتمداری که خودشان اهل نقد هستند، از این نقدهای ما ناراحت نمی‌شوند؟
شریعتمداری: حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) می‌فرمودند نه فقط نقد، بلکه تخطئه هم یک نعمتِ الهی است یعنی به انسان کمک می‌کند مسیرش را اصلاح کند، چون به هر حال ما این کوله‌بار را می‌خواهیم به آن طرف ببریم و باید در آنجا پاسخگو باشیم، بنابراین هر چه سبک‌تر باشد بهتر است و هرچه ایرادات حذف شده‌تر باشد، شایسته‌تر و بایسته‌تر است.
باشگاه خبرنگاران جوان: از ابتدای بحث می‌خواهم خیلی جدی وارد بحث شوم، می‌گویند به حاج حسین آقا شریعتمداری نمی‌توان گفت که بالای چِشمت ابرو است، راست می‌گویند؟
شریعتمداری: خب اگر بگویید بالای چشمت ابرو هست یا نیست که این را همه می‌بینند و می‎گویند نه اینطوری نیست، اینگونه نیست که هیچ نقدی به من وارد نشود؛ بسیاری از نقدها به من در رسانه‌های داخلی و خارجی با چاشنی تهمت همراه است.
باشگاه خبرنگاران جوان: اینکه مثال بود اما منظور این است که به هیچ صورت نمی‌توان شما را نقد کرد.
شریعتمداری: بهترین پاسخ به سؤال شما، نقدها و ناسزاهای فراوانی است که در برخی از رسانه‌های داخلی و مخصوصاً در برخی از رسانه‌های خارجی علیه کیهان می‌بینید و می‌شنوید، نقدهایی که بعضاً با اتهام و تهمت همراه است. البته جایی که خودم مورد نقد قرار بگیرم، دنبال پاسخ دادن نیستم، اما اگر فلش اتهام به سوی انقلاب و نظام و اسلام باشد، حتما پاسخ می‌دهیم.
مدیر مسئول کیهان در ادامه این برنامه در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات اخیر آقای زنگنه وزیر نفت علیه کیهان گفت: ایشان اتهام بزرگی را به کیهان نسبت دادند که البته برای ما تازگی ندارد! آقای زنگنه به جای پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان اظهار داشتند که شما مثل خوارج برخورد می‌کنید و توصیه کردند که مراقب باشید به فرقان تبدیل نشوید. ما به هیچ کدام از اینها پاسخی ندادیم. البته موضوع را مورد ارزیابی قرار ‌دادیم، منتهی بعد از آن موضوع را درز گرفتیم و ادامه‌اش ندادیم و لازم هم نمی‌دانستیم. آنجایی هم که مربوط به خود شخص من بود، اصلا به آن پاسخ ندادیم.
وی ادامه داد: بحث ما این بود که جناب آقای زنگنه خبرنگار ما یک سؤال از شما کرد، شما بهتر بود که به خود سؤال پاسخ می‌دادید، اینکه ما کیهانی‌ها شبیه خوارج هستیم یا اینکه به مارقین تبدیل شده‌ایم و یا اینکه باید مراقب باشیم که مبادا به گروهی مثلِ گروهِ فرقان تبدیل شویم اینها دیگر ضرورتی نداشت که شما آنجا مطرح کردید. در همین حد.
ما عذرخواهی نکردیم و تنها در‌باره تیتر توضیح دادیم
شریعتمداری در پاسخ به سؤالی دیگر در رابطه با عذرخواهی از ظریف در خصوص یادداشت خود با عنوان «مذاکره کردید یا دیکته نوشتید؟» نیز گفت: آنچه نوشته بودیم را نفی نکردیم چرا که یادداشت کیهان کاملا مستند بود و کماکان بر درستی آن اصرار داریم.
وی ادامه داد: ببینید نکته‌ای که اکنون شما به آن ‌اشاره می‌کنید به گزارش «فرد کاپلن» یکی از خبرنگاران آمریکایی برمی‌گردد که او می‎گوید ما به اتفاق تعدادی از خبرنگاران از طرف اوباما به کاخ سفید دعوت شدیم و در آنجا پیش‌نویسی را به ما دادند و گفتند این پیش‌نویسی است که می‌خواهیم به تیم مذاکره‌کننده ایرانی مطرح کنیم و شما نظرتان را بدهید. این خبرنگار می‌گوید ما چند خبرنگار بودیم که آن پیش‌نویس را مطالعه کردیم و به اتفاق گفتیم محال است ایرانی‌ها این متن را بپذیرند ولی صبح بعد از توافقِ لوزان وقتی من متنِ توافق را دیدم، دقیقاً همان بود.
مدیر مسئول کیهان گفت: ما عذرخواهی نکردیم و به آقایان هم اعتراض نکرده بودیم بلکه گفته بودیم که شما بایستی دقت می‌کردید و این سند و متن پیش‌نویسی است که حتی خبرنگارانِ آمریکایی هم که حدود ۸ تا ۱۰ نفر دعوت شده بودند، هم به اتفاق گفتند محال است تیم ایرانی بپذیرد، ولی اکنون پذیرفتند. ما گفتیم شما مذاکره کردید یا دیکته نوشتید؟ یعنی چرا سندی را که جلوی شما گذاشتند، همین طوری پذیرفتید؟ باید آن را حلاجی و ارزیابی می‌کردید. از این نمونه‌ها در طول مذاکرات هسته‌ای فراوان بوده، ولی به خودِ آقایان مذاکره‌کننده ما هیچ وقت هیچ تعریضی نداشتیم حتی در آن یادداشت هم به این ‌اشاره کرده بودیم که ما تعریضی به خودِ اعضا نداریم.گفته بودند تیتر یادداشت اهانت‌آمیز است و ما نوشتیم اگرچه اینگونه نیست ولی چنانچه چنین تصوری دارید برای رفع توهم شما پوزش می‌خواهیم نه اینکه متن یادداشت را خطا بدانیم.
یک موی ظریف را با همه ۱+۵ عوض نمی‌کنیم!
شریعتمداری در ادامه اظهار داشت: یک زمانی خبرنگار واشنگتن‌پست در مصاحبه‌ای از من پرسید شما و آقای ظریف با هم اختلاف دارید؟ به او گفتم خیر اختلافِ‌سلیقه داریم و بعد گفتم ما یک تمثیلی در ایران داریم با این مضمون که ما حتی یک موی آقای ظریف را با همه تیم‌های مذاکره‌کنندۀ ۱+۵ عوض نمی‌کنیم، واشنگتن‌پست همین نکته را، البته با بیان دیگری نقل کرد، بنابراین ما به خودِ آقایان و شخصیتِ حقیقیِ آنان تعریضی نداشتیم، البته بعضی وقت‌ها نگرانی‌های جدی داشتیم و همه آنها نیز درست از آب درآمد. مثلاً ما از ابتدا می‌گفتیم نباید به آمریکا و اروپا اعتماد کنید ولی آقای عراقچی می‌گفتند امضای کری تضمین است و ما همان زمان اعتراض کردیم که چرا و به چه دلیل؟! ولی توجه نکردند و دیدید که آن نگرانی و ده‌ها نمونه دیگر جدی بود.
 از ابتدای سفر البرادعی به ایران گفتیم هسته‌ای بهانه است
شریعتمداری در پاسخ به سؤالی که اگر شما بودید در مسئله برجام چه می‌کردید گفت: اینکه ما چه می‌کردیم؟ ما که تیمِ هسته‌ای نبودیم، ولی از برناردشاو می‌پرسند که تو که کفاش نیستی، چرا به کفش فلان کفاش انتقاد کردی؟ گفت: من مرغ نیستم، ولی مزه اُملت را تشخیص می‌دهم، تمام گزارشات ما مستند بوده و مربوط به تیمِ کنونی هم نبوده است.
وی ادامه داد: اولین بار وقتی آقای البرادعی وارد ایران شد، در یادداشتی با استناد به اظهارات او و برخی شواهد پیرامونی، نوشتم مسئله هسته‌ای بهانه است و بهترین راه این است که ما با استناد به ماده ۹ معاهده NPT از آن خارج شویم.
شریعتمداری گفت: آن زمان دوستان خیلی سروصدا کردند و البته بیرونی‌ها هم همینطور برای مثال آقای کمال خرازی وزیر خارجه وقت به فرانسه رفته بود، می‌گفتند که رئیس‌جمهور فرانسه به او گفته بود، شما دارید مذاکره می‌کنید، ولی نماینده رهبری در ایران می‌گوید که باید از NPT خارج شوید. ایشان گفته بودند که خیر، نماینده رهبری، همین آقای روحانی است که داریم مذاکره می‌کنیم! بعد آقای ژاک شیراک متنِ ترجمه شده مقاله من به زبان فرانسه را آورده بود و گفته بود که ایشان دارد می‌گوید که خارج شویم! آقای خرازی در پاسخ به او گفته بود او نماینده رهبری در موسسه کیهان است و کسی که مذاکره می‌کند، ما هستیم.
مدیر مسئول کیهان گفت: استدلال ما این بود و بعدها مو به مو درست درآمد، برای مثال اخیرا آقای صالحی می‌گویند که اگر از من بپرسند NPT خوب است یا بد است؟ نمی‌گویم خوب است. خب، ما که از ابتدا چنین گفتیم ولی تخطئه‌مان کردند!
اسبِ زین شده را دادیم
 اما افسار پاره را تحویل گرفتیم
مدیر مسئول کیهان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهار داشت: اگر یادتان باشد برجام را ما همان زمانی که تایید شد و توافق اولیه صورت پذیرفت، دقیقاً آخرین روزهای تعطیلات فروردین در سال ۹۴ بود، سروصدا شد که برجام پذیرفته شده و به توافق رسیدیم. من همان شب وقتی به سایت سازمان انرژی اتمی IAEA مراجعه کردم، دیدم که فقط امتیاز داده‌ایم و خیلی هم تعجب کردم!
وی ادامه داد: گفتنش سخت هم بود، ولی دیدیم ما مجبور هستیم بگوییم، چون اینجا پای منافع ملی در میان است لذا اگر یادتان باشد فردای آن روز در یادداشتی با عنوان «دستاوردها یا از دست داده‌ها» به موضوع پرداختیم و مصاحبه‌ای هم با خبرگزاری فارس در همان نیمه شب داشتم که نصف شب از من پرسیدند نظر شما در این مورد چیست و در پاسخ گفتم  اسبِ زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم ، حالا سؤالِ ما از آقایان این است که این فتح‌الفتوح چه شد؟ اینها مستنداتی است که وجود دارد.
برخی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی به برجام بر می‌گردد
شریعتمداری در ادامه گفت: بسیاری از کسانی که حتی انتقادهایی هم داشتند، بعداً به این نتیجه رسیدند که برجام فاجعه بوده است. در حالی که قبلا بعضی از آنها صد و چند دستاورد برای آن می‌شماردند! و بعد هم کنار رفتند. حالا که همه فهمیده‌اند هیچ دستاوردی نداشته است، می‌گویند اگر برجام نبود مشکلات اقتصادی ما بیشتر بود ولی من می‌خواهم عرض کنم اتفاقاً برخی از مشکلات اقتصادی و اگر نگوییم بسیاری از آنها به خودِ برجام می‌گردد، ما همه چیزمان را به آنها گِره زدیم و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان غافل شدیم.
اگر FATF را بپذیرید با تحریم‌های ثانویه چه می‌کنید؟
مدیر مسئول کیهان در پاسخ به سؤال دیگری در‌باره FATF نیز گفت: ما همین حالا می‌گوییم مشکلِ اصلی ما تحریم‌های ثانویه آمریکا است، آمریکایی‌ها دو نوع تحریم می‌کنند یکی تحریم‌های اولیه و دیگری تحریم‌های ثانویه است.
شریعتمداری گفت: تحریم‌های اولیه آمریکا این است که هر شرکت آمریکایی یا شخصیت حقیقی یا حقوقی که با ایران روابط تجاری داشته باشد مورد تحریم، مواخذه و جریمه قرار می‌گیرد، اما تحریم ثانویه این است که هر شرکت غیرآمریکایی یا شخصیت حقیقی و حقوقی که با ایران روابط تجاری داشته باشد باید بین رابطه تجاری با آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند که غالب شرکت‌های اروپایی، آمریکا را انتخاب کردند.
وی اظهار داشت: اکنون ما با FATF می‌خواهیم چه کنیم؟ سؤال ما این است و این سؤال هم بی‌پاسخ مانده است و بارها هم این سؤال را مطرح کردیم! دوستان در یک جادۀ یک‌طرفه می‌نشینند و مصاحبه می‌کنند و تختِ‌گاز می‌روند، خب این طرف قضیه چه می‌شود؟
شریعتمداری گفت: شما می‌گویید که FATF را می‌پذیریم، خب تحریم‌های ثانویه چه می‌شود؟ خانم مرکل رسماً می‌گوید ما نمی‌توانیم شرکت‌های آلمانی را وادار کنیم که با ایران روابط تجاری داشته باشند، چون آنها بینِ رابطه تجاری با ایران و رابطه تجاری با آمریکا باید یکی را انتخاب کنند و آنها آمریکا را ترجیح می‌دهند، خب بعد از آن می‌خواهیم چه کنیم؟ آن وقت در این بین ما تعهداتِ جدیدی را می‌پذیریم که واقعاً برای ما خطرآفرین است.
مجری برنامه به کامپیوتر «آی مک» روی میز کار شریعتمداری ‌اشاره کرد و گفت: در اتاقِ شما هم لوازم لوکس وجود دارد مگر شما در اتاقتان از «آی مک» استفاده نمی‌کنید؟ و مدیر مسئول کیهان گفت: بعد از پاسخ مستند بنده به برنامه موسوم به «بهتان» بی‌بی سی که در آن با ارائه چند سند مکتوب پته ضد‌انقلابیون فراری در گزارش بی‌بی سی روی آب افتاده بود، یکی از مدعیان اصلاحات به تصویری که این کامپیوتر را روی میز کار من نشان می‌داد ‌اشاره کرده و نوشته بود چرا فلانی از کامپیوتر اپل استفاده می‌کند؟! ما به این پرسش پاسخی ندادیم ولی حالا که شما می‌پرسید باید عرض کنم: سیستم کامپیوتری کیهان از ۴۰ و چند سال قبل یعنی قبل از انقلاب «آی بی‌ام» و «مکینتاش» بوده است و هرچه ما افزوده‌ایم از سیستم‌های دیگر است ولی تغییر سیستم اصلی که صفحه‌بندی و چاپ با آن انجام می‌شود مستلزم هزینه‌های فراوان است یعنی اگر ما می‌خواستیم آن را تغییر بدهیم حداقل باید دو سه میلیارد هزینه کنیم، اینها از قبل بوده و آن دستگاهی را هم که در آنجا می‌بینید به خاطر این است که با آن می‌توانم صفحات را ببینم، مطالب را تصحیح یا جابجا کنم، با استان‌ها ارتباط برقرار کنم و موارد دیگری از این دست را انجام بدهم چون اصلاً سیستم این است و حالا آن را چه کار کنیم؟ باید چند میلیارد هزینه کنیم، از کجا این هزینه را بیاوریم؟
خبرنگار گفت: شنیده‌ام که دو عدد هم بیشتر در کل مجموعه کیهان از آن دستگاه وجود ندارد؟ و شریعتمداری ضمن تصدیق نظر وی گفت؛ بله، دو دستگاه است، یکی در اتاق من است و یکی هم در اتاق تیتر است، چون این دو جا به این دستگاه نیاز دارند.

Share