در سن ۹۵ سالگی؛

«گیلان خان» درگذشت

گیلان‌خان خوش‌نواز از نوازندگان پیشکسوت موسیقی اقوام گیل و دیلم سه‌شنبه شب شانزدهم بهمن ماه در سن ۹۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی مغازه‌ای پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در گفتگو با مهر با اعلام این خبر افزود: استاد گیلان خان خوش نواز از هنرمندان بسیار ارزشمند نقاره نواز قوم گیل و دیلم بود که سه شنبه شب شانزدهم بهمن ماه در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند طی سال‌های گذشته ساکن روستای «بیدرون» منطقه سیاهکل بود که متاسفانه در سکوت و انزوا درگذشت. این هنرمند گیلانی به واقع یکی از هنرمندان خوش نواز موسیقی اقوام گیلان بود که توانسته بود به عنوان یکی از هنرمندان خوش نام سرشار از آرامش و خوبی به جامعه موسیقی معرفی شود.

وی ادامه داد: این استاد بدون اینکه هنرش را در غوغا و جنجال ارائه کند همواره به این موضوع اصرار داشت که هنر را از هنر نخواهد. او از جمله هنرمندانی بود که کمتر در جشنواره و رویدادی حضور پیدا می‌کرد و ارتزاق خود را با فعالیت دیگری انجام می داد. این هنرمند نمونه شاخصی از هویت و ارجمندی موسیقی اقوام ایران بود که رفتن مظلومانه و مهجورانه‌اش نشان‌گر این موضوع است که در هر حالی موسیقی اقوام همواره ارجمند بوده و آنچه از گذشته رسیده همواره تاکید بر بودنِ در جریان زندگی بدون قیل و قال بوده است.

این پژوهشگر در پایان گفت: به اعتقاد من موسیقی قومی را این افراد نگه داشته‌اند که پس از درگذشت آن‌ها ممکن است ساختارش تغییر کرده و به شکل دیگری به کارخود ادامه دهد.

Share