در جلسه امروز مجلس:

کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد

نمایندگان محلس در جلسه علنی امروز دوشنبه کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۰۴ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، نمایندگان محلس در جلسه علنی امروز دوشنبه کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۰۴ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به عنوان اولین مخالف کلیات طرح گفت: نام این طرح بسیار زیباست که انتظار می رود وضعیت خرید و فروش خودرو و بازار را سامان دهد. حال این که بین نام و محتوای آن ارتباط معناداری وجود ندارد. در این طرح مسائل مربوط به محیط زیست آمده حال این که مجلس سال گذشته قانون هوای پاک را تصویب کرد پس دلیلی ندارد که ما بخواهیم قوانین قبلی را تغییر دهیم.

وی افزود: در حال حاضر ده ها هزارن نفر که خودرو پیش خرید کردند با بدقولی خودروسازان داخلی مواجه شدند آنها به دنبال تعین تکلیف وضعیتشان و راهکارهایی برای جلوگیری از این سوءاستفادها از مال مردم هستند.

حاجی دلیگانی با بیان این که در این طرح نقش سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای مقابله با گران فروشی خودرو مشخص نشده است، گفت: باید در این طرح در باره حذف واسطه ها و دلالهایی که یک شبه میلیاردها تومان به جیب می زنند، صبحت شود. یا این که جلوی این روند گرفته شود که بدون توضیح یک شبه و با یک تصمیم ده ها میلیون تومان قیمت خودرو گران می‌شود به خصوص خودروهایی که از قبل پیش خرید شدند.

این نماینده مجلس گفت: چرا باید ارز دولتی برای واردات خودرو داده شود مگر خودرو جزء کالاهای اساسی است؟. بانک مرکزی شفاف سازی کند که ۲۱.۳ میلیارد دلاری که در فاصله زمانی چهار ماه از ۲۱ فروردین تا ۱۶ مرداد توزیع و برای ثبت سفارش واگذار شد به چه کسانی داده شده است.

احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان اولین موافق کلیات طرح گفت: با این طرح شاهد خودکفایی شرکتهای خودرو ساز با تکیه بر دانش داخلی خواهیم بود همچین قدرت رقابت افزایش پیدا می‌کند در این طرح به موضوع تولید موتورسیکلت غرب هم توجه شده است چون ۸۰ درصد آلودگی از موتور سیکلت است.

علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان دومین مخالف کلیات طرح گفت: عنوان این طرح بسیار زیباست اما واقعیت آن چیزی دیگری است این طرح برای رهاسازی واردات خوردو است آن هم در شرایطی که خودرو سازان و قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اگر واردات خودرو افزایش پیدا کند باعث طوفان بیکاری در صنعت خودرو می‌شود.

مقصودی نماینده سبزاور نیز به عناون دومین موافق کلیات طرح گفت: این طرح باعث ایحاد فضای رقابتی و کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود.

احمدی نماینده زنجان به عنوان آخرین موافق کلیات این طرح گفت: این طرح احساسی است و باعث ایجاد توقع در کشور می‌شود. این که برای هر شرایطی بخوایم قانون وضع کنیم درست نیست چون به محض تغییر شرایط ناچار به تغییر قانون هستیم. به گفته وی قیمت گذاری خودرو در شان مجلس نیست از طرف دیگری خودروسازان بنگاه دار هستند که الزامی برای دادن خودروی ارزان به مردم ندارند. آنها براساس هزینه و فایده قمیت تعیین می‌کنند.

محمد خدابخشی نماینده الیگوذر به عنوان آخرین موافق کلیات این طرح گفت: این طرح باعث حمایت از خودروسازی، کمک به اشغال زایی و افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

معاون وزیر صنعت نیز با ارائه توضیحاتی درباره این طرح گفت: ما با این طرح مخالفیم چون با توجه به شرایط امروز کشور زمینه اجرای آن فراهم نیست.

Share