مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان:

کتابخانه سیار در مناطق روستایی بهترین جایگزین کتابخانه است

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با اشاره به تمرکز جمعیتی شهرستان شفت در بافت روستایی گفت: برای دسترسی روستائیان به کتاب ایجاد کتابخانه های سیار و کوله کتاب بهترین جایگزین کتابخانه ها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت دیروز(دوشنبه۱بهمن) با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمدرضا محسنی، فرماندار شفت؛ زینب عزیزپور، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت، شهرداران شفت و احمد سرگوراب، مسئولین کتابخانه های عمومی این شهرستان، اعضای انجمن و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری برگزار شد.

لزوم ذائقه سازی و ارتباط موثر با مخاطب در دستور کار کتابخانه های عمومی است
پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تقدیر از صاحب نظران و اندیشمندان حوزه کتاب در این نشست گفت: در خواندن و مطالعه سیر شدن و اشباعی وجود ندارد. ما باید مخاطب را شناسایی کنیم و مناسب با روحیات و ذائقه او برایش کتاب فراهم آوریم.
وی با اشاره به اینکه تمرکز جمعیت در شهرستان شفت در بافت روستایی است گفت: برای دسترسی روستائیان به کتاب ایجاد کتابخانه های سیار و کوله کتاب بهترین جایگزین کتابخانه ها هستند.
کرمی بهره گیری از ابزار های موجود را بهترین روش برای جذب مخاطب خواند و گفت: ایجاد المان کتاب توسط شهرداران و نصب پوسترین بهترین ابزار ترویج کتابخوانی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان  ارتقاء شاخص مطالعه را بهترین رویکرد نهاد کتابخوانه های عمومی خواند و گفت: استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش و قصه خوانی و هدایت مادران و کودکان  به سمت کتاب  و … بهترین روش است.
وی در پایان خواستار پرداخت نیم درصدی شهرداری شفت شد و گفت: برای شهرداری شفت ۲۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که تا امروز تنها ۲۰میلیون ریال پرداخت شده است.

آگاهی بدون مطالعه محقق نمی شود
فرماندار شفت در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم و سنت ها است که ترویج و تبدیل آن به هنجارهای اجتماعی نیازمند آگاهی آحاد جامعه است و آگاهی بدون مطالعه محقق نمی شود.
محسنی با اشاره به اینکه  تاریخ، تکرار حوادث و رویداد ها است که تنها شکل و زمان وقوع آن تفاوت دارد، گفت:  مطالعه ی فرهنگ و تاریخ یک جامعه باعث می شود تا مردم با آگاهی در  برنامه ریزی و مدیریت آن مشارکت کنند.
فرماندار شفت افزود: برنامه ریزی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند اطلاعات جامع و بهره گیری از ظرفیت های مردمی و اقشار مختلف است.
وی در ادامه با بیان اینکه بهره گیری از فناوری های نوین و ابزار الکترونیکی کتابخوانی به مفهوم کم توجهی به کتاب نیست گفت: کتاب و کتابخوانی به روش سنتی ریشه در جامعه دارد و هرگز کهنه نمی شود.

فرهنگ کتابخوانی اگر به یک باور عمومی در بیاید ما موفق هستیم

فرماندار شفت کتاب و کتابخوانی را ریشه جامعه دانست و گفت: در کنار فرهنگ قبلی، فرهنگ جدید کتابخوانی را نیز داشته باشیم.
محسنی با اشاره به اینکه اگر مجلل ترین کتابخانه ها را  با بهترین کتابها داشته باشیم ولی جمعیت علاقمندان به مطالعه نداشته باشیم، موفق نیستیم گفت: فرهنگ کتابخوانی اگر به یک باور عمومی در بیاید ما موفق هستیم.
وی بر لزوم نگاه راهبردی و بلند مدت به توسعه زیرساخت های کتابخوانی در این شهرستان تاکید نمود و افزود: کتابخوان، همچون تشنه ای است که به دنبال آب می گردد و کتابخانه را می یابد.
وی با اشاره به اینکه زمین های مورد تعرفه شهرداری شفت برای ساخت ساختمان اداره کتابخانه های عمومی باید قبل از معرفی مورد بررسی و ارزیابی های حقوقی قرار می گرفت گفت: بدیهی است که از دست دادن زمان و فرصت ها به سود این شهرستان نیست.

اگر نشست ها در حد گفتمان و جلسه باشد، هیچ خروجی نخواهیم داشت

محسنی با اشاره به اینکه اگر در سال ۹۵ پروژه کتابخانه ای عمومی شهر شفت آغاز می شد ما امروز با این حجم از مشکلات روبرو نبودیم گفت: بودجه شهرستان شفت نسبت به سال گذشته با شش میلیارد تومان کاهش بسته شده و من نمی توانم هزینه پروژه را در اعتبارات ببینم.
فرماندار شفت با بیان اینکه  مشکلات کتابخانه عمومی شهر شفت و ظرفیتهای شهرستان در این حوزه  به عنوان یک نگاه راهبردی در برنامه ها مطرح و دیده شود گفت: اگر نشست های ما در حد گفتمان و جلسه باشد ما هیچ خروجی نخواهیم داشت.
محسنی در پایان با اشاره به اینکه رتبه شهرستان شفت در شاخص های کتابخوانی باید ارتقا یابد و آمار ها قابل قبول نیست گفت: توسعه کتابخوانی در روستاها و تبدیل مدارس متروکه مناسب به کتابخانه در این مناطق می تواند راهکار مناسبی برای بهبود جایگاه کتاب و کتابخوانی شود.
وی با بیان اینکه جای تاسف است که کتاب به عنوان ابزار تزئینی در برخی منازل استفاده می شود گفت: نیاز است در این حوزه فرهنگ سازی ها با حضور آحاد جامعه از جمله ظرفیت روحانیون، گروهای مردم نهاد و شوراها و دهیاران و خیران انجام شود.

کتابخانه عمومی شهر شفت مناسب حضور علاقمندان به کتاب نیست

در ابتدای این نشست نیز رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با ارائه گزارش از وضعیت موجود کتابخانه های شهرستان و میزان دریافت نیم درصدی از طرف شهرداران گفت: کتابخانه روستای کلاشم در بین کتابخانه های روستایی گیلان با دارا بودن بخش های مستقل و امکانات کاملترین کتابخانه است.
زینب عزیزپور یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در میزان استقبال از کتاب و کتابخانه را گردش کتاب خواند و گفت: کتابخانه شهر شفت به علت دور بودن از مرکز شهر کمی برای شهروندان و علاقمندان به کتاب مشکلاتی را ایجاد می کند.
عزیزپور از برگزاری نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، نشست کتاب خوان، پویش کتابخوان مجازی، جشنواره ها و … خبر داد و از دهیار کلاشم خواست با نصب المان کتاب در روستای کلاشم، به ترویج امر کتابخوانی در این منطقه کمک کند.
در نشست کتابخانه های عمومی شهرستان شفت شهردارشفت و احمد سر گوراب و معتمدین و فعالان فرهنگ کتاب و کتابخوانی به بیان نظرات و دیدگاه های خود در زمینه کتاب و کتابخوانی در شهرستان شفت پرداختند.

Share