رضا سیف پور

چند مهارت مهم خرید شب عید که باید بلد باشید

در شرایط تورم و گرانی‌های افسار گسیخته امروز، نمی‌توان انتظار داشت که خانواده‌ها بتوانند با درآمدهای محدود خود از پس همه نیازهای خانواده برآیند.

  • رضا سیف پور (مدرس سوادمالی و فنون مذاکره)

به پایان سال نزدیک می‌شویم و دغدغه خریدهای آخرسال یکی از مهمترین نگرانی‌های مردم است، بخصوص آنکه در شرایط تورم و گرانی‌های افسار گسیخته امروز، نمی‌توان انتظار داشت که خانواده‌ها بتوانند با درآمدهای محدود خود از پس همه نیازهای خانواده برآیند. در این شرایط به نظر می‌رسد که لازم است تا افراد به مهارت‌هایی دست یابند تا بتوانند با حداقل موجودی خود حداکثر نیازهای خود را از طریق خرید تأمین کنند. این مهارت یکی از بخش‌های مهم در حوزه «سوادمالی» محسوب می‌شود که اگر چه پیش از این در مورد آن کمی صحبت کرده‌ایم اما متاسفانه در جامعه ما هیچکدام از خانواده‌ها و یا افراد در آن خصوص آموزش‌های لازم را سپری نکرده‌اند. ما در این یادداشت به چند مهارت مهم دیگر که برای خرید بهتر لازم دارید، می‌پردازیم:

  • بودجه بندی کنید:

قبل از اینکه حقوق دریافتی خود را خرج کنید در جدولی به نام جدول دریافت – هزینه، کلیه درآمدها و هزینه‌های ماه جاری را بنویسید. فراموش نکنید که در این جدول هزینه‌های ثابت مثل آب، برق، گاز، تلفن، اجاره، وام و غیره را باید همان ابتدا ثبت کنید و حتی حدود ۲۰ درصد از درآمد خود را برای روز مبادا پس انداز نمایید.

  • با واقعیت زندگی کنید:

بسیاری از خریدهای ما جنبه واقعی ندارند یعنی در واقع هیچ نیازی از ما را برطرف نمی‌کنند. این‌ها خریدهای احساسی ما هستند. همه آنها را حذف کنید. این هزینه‌ها درآمد شما را می‌بلعد و متاسفانه اگر خوب به اطرافمان نگاه کنیم بخش زیادی از خریدهای مارا شامل می‌شوند.

  • اول مقایسه کنید:

یکی از اشکالات مهم موجود در بازار ما، عدم ثبات قیمت‌ها است. پس برای خریدهای خود وقت بگذارید و ارزانترین فروشگاه را پیدا کنید. برخی مغازه‌ها به دلیل قرار گرفتن در نقاطی خاصی از شهر و بالا بودن اجاره مغازه مجبورند کالای خود را گران‌تر بفروشند اما شما مجبور به خرید از آنها نیستید.

  • چانه بزنید:

همانطور که گفتیم در بازار ما متاسفانه قیمت‌ها به طرز عجیبی غیر واقعی هستند. پس شما هم برای رسیدن به قیمت واقعی‌تر با فروشنده چانه بزنید. پولدارترین افراد بیش از دیگران قدر پولی را که به دست آورده‌اند می‌دانند.

  • لیست خرید داشته باشید

قبل از ورود به فروشگاه‌ها لیست خرید خود را کنترل کنید. پرسه زدن در فروشگاه‌ها فقط باعث افزایش تعداد خریدهای احساسی شما می‌شود.

  • از خریدهای کوچک مکرر بترسید:

خریدهای کوچک و ارزان مثل موریانه پول شما را هدر می‌دهد. مراقب باشید، این خریدها بخاطر اینکه فکر می‌کنید هزینه چندانی ندارد اگر مدام تکرار شود بخش زیادی از درآمد شما را می‌بلعد. تنقلات و سرگرمی‌های بیرون از خانه ازهمین دست هزینه‌ها محسوب می‌شوند.

  • ناگهانی خرید نکنید:

هیچ گاه بدون برنامه ریزی به سمت خرید نروید. ابتدا نیازتان را بشناسید و سپس آنقدر صبر کنید تا بهترین و ارزان‌ترین کالا را در زمان مناسب پیدا کنید.

  • حراج‌های فصلی را دست کم نگیرید:

شما می‌توانید در زمان تغییر فصل خریدهای بسیار خوب و ارزان قیمتی را برای ماه‌های بعد انجام دهید. خجالت نکشید و به این حراجی‌ها سربزنید. من خودم لباس‌های بهاره خودم را اواخر تابستان سال قبل می‌خرم.

  • مشورت کنید

شما پولتان را به سختی به دست می‌آورید پس قبل از خریدهای مهم با افراد مطلع مشورت کنید. مهم نیست این مشورت چقدر زمان ببرد و یا با چند نفر مشورت کنید. مهم این است که در نهایت بتوانید باکیفیت‌ترین کالای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت بخرید.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share