نماینده مردم فومن و شفت در مجلس:

پروژه سد لاسک هیچ‌ خطری برای تالاب انزلی ندارد| کلنگ سد لاسک به زمین زده می‎شود

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه احداث پروژه‌های سدسازی از نابودی تالاب انزلی جلوگیری می‌کند گفت:‌ پروژه سد لاسک شفت هیچ خطری برای تالاب انزلی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری اظهار داشت: اجرای طرح‌هایی نظیر پروژه سد لاسک شفت نه تنها هیچ خطری برای حیات تالاب انزلی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند از روند نابودی و تخریب این میراث زیست‌محیطی ارزشمند جلوگیری به‌عمل آورد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس سد لاسک را طبق اعلام صاحب‌نظران پروژه‌ای کاملاً کارشناسی شده خواند و ابراز داشت:‌ عده‌ای نا‌آگاه و سودجو در این میان تنها برای کسب منافع شخصی خود سعی دارند اذهان عمومی جامعه به ویژه مردم فهیم بندرانزلی را نسبت به این پروژه مخدوش کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس مردم خطه انزلی را به تعبیر مقام معظم رهبری مردمانی قهرمان و قهرمان‌پرور دانست و گفت:‌ مطمئناً اگر در شرایطی مطلوب و بدون هیاهو مزیت‌ها و فوایدی که سد لاسک می‌تواند برای تالاب انزلی داشته باشد برای همگان بیان شود جبهه‌گیری‌ها علیه این پروژه کمرنگ می‌شود.

افتخاری وجود این شائبه که احداث سد لاسک شفت شاهرگ‌‌های حیاتی تالاب انزلی را قطع می‌کند را به استناد اظهار نظر بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست رد کرد و افزود: این طرح ملی در صورت اجرا قادر است سالانه از ورود مقدار زیادی رسوبات به بستر تالاب انزلی جلوگیری به عمل آورد.

وی طغیان رودخانه‌ها و یا جریان پیدا کردن سیلاب‌ها از بالا دست و تخریب اراضی واقع در مناطق پایین دست را از معضلات و چالش‌های جدی استان گیلان دانست و عنوان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سد به نحو قابل ملاحظه‌ای در کاهش این آسیب‌ها مؤثر واقع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سیلاب‌های امسال،‌ ۶۰ میلیارد تومان به تأسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی شهرستان فومن خسارت وارد کرده است اظهار داشت:‌ جلوگیری از خسارات سیل،‌ حل مشکل تأمین آب شرب و آب کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله مزایای احداث سدها است.

نماینده مردم فومن و شفت از ورود ۴ میلیون متر مکعب آب شیرین به دریای خزر سخن گفت و تصریح کرد:‌ با احداث سد لاسک مقدار آب معینی پشت این سازه ذخیره خواهد شد که در مقایسه با حجم عظیمی از آبی که به داخل دریا و تالاب می‌ریزد بسیار ناچیز بوده و خطری نیز برای تالاب انزلی ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأمین آب زراعی هکتارها زمین کشاورزی در شفت،‌ رضوانشهر، صومعه‌سرا و بخشی از انزلی توسط سد لاسک را خاطرنشان کرد و افزود:‌ مردم استان گیلان به ویژه اهالی فهیم بندرانزلی یقین بدانند با احداث سد لاسک هیچ خطری حیات تالاب بین‌المللی انزلی را تهدید نمی‌کند.

افتخاری با تقدیر از نظرات کارشناسانه خسته‌بند نماینده مردم بندر انزلی در مجلس در باب مزیت‌های احداث سد لاسک عنوان کرد: به زودی با حضور وزیر نیرو و معاونان وی در گیلان،‌ کلنگ احداث سد لاسک به زمین زده خواهد شد و به این ترتیب عملیات اجرایی این پروژه ملی در منطقه رسماً آغاز می‌شود.

Share