در جلسه کمیته دستمزد:

هزینه سبد معیشت خانوار کارگری تعیین شد

مبلغ هزینه سبد معیشت کارگران ۳میلیون و ۷۵۹هزار و ۲۰۰ تومان با میانگین ۳.۳ نفر محاسبه شد و به‌تأیید کمیته دستمزد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه عصر دیروز کمیته دستمزد (چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه) پس از بحث و تبادل نظر میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، رقم ۳میلیون و ۷۵۹هزار و ۲۰۰ تومان به‌عنوان سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین ۳.۳ نفر محاسبه شد و به‌تأیید ۳جانبه رسید.

لازم به توضیح است که این عدد رقم میزان دستمزد کارگران نیست، بلکه به‌عنوان ورودی مذاکرات مزدی و موضوع بند ۲ ماده ۴۲ قانون کار می‌باشد. با این حساب هزینه خانوار کارگری نسبت به سال گذشته بالغ بر یک‌میلیون و ۸۰هزار تومان در ماه افزایش یافته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً در گزارشی از برآورد خط فقر در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که خط فقر در انتهای سال ۱۳۹۷ تحت تأثیر رشد شاخص قیمت گروه‌های خوراکی نسبت به سایر گروه‌ها افزایش خواهد یافت. در این گزارش همچنین کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارها و لزوم توجه به سیاست‌های حمایتی مورد اشاره قرار گرفته است.

تعیین رقم سه میلیون و ٧۶٠ هزار تومانی هزینه معیشت ماهانه کارگران در حالی است که سال گذشته این رقم دو میلیون و ۴٨٠ هزار تومان اعلام شده بود و اکنون از افزایش یک میلیون و ٢٨٠ هزار تومانی هزینه‌های زندگی خانوارهای کارهای حکایت دارد.

Share