محمد غرضی: گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان جگر شما را نمی سوزاند؟

مردم از سر دلخوشی انقلاب نکردند | ۷۰ سال است که قیمت مواد غذایی در آمریکا تغییری نکرده

محمد غرضی در سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب به بررسی نقاط قوت وضعف های موجود پرداخت و گفت: نمی گوییم انقلاب همه مسایل را حل و فصل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، انقلاب اسلامی ایران این روزها در حالی در آستانه چهلمین سال پیروزی قرار دارد که گفته می شود اگرچه در برخی بخش ها توفیق هایی حاصل کرده اما در بخش هایی هنوز موفقیت قابل قبولی نداشته است.

اینکه انقلاب با اهداف مشخصی انجام و آرمان هایی داشته غیرقابل انکار است، اما سوال این است که آیا طی چهل سال به همه آنچه در آغاز راه مدنظر داشته دست یافته است؟ سوالاتی که برای پاسخ به آنها به سراغ محمد غرضی رفتیم.

محمد غرضی در تشریح مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب به خبرآنلاین گفت: دستاورد اجتماعی انقلاب برخورد با سیاست‌های استعمارگرایانه اروپا و شوروی سابق نسبت به خاورمیانه است به این معنی که انقلاب اسلامی توانست تمامی موازین سیاسی جهان را به چالش بکشد.

نتوانستیم حقوق عامه را بر حقوق خاصه ترجیح دهیم

وی در توضیح مهم‌ترین آرمانی که انقلاب در دست یافتن به آن ناکام بوده است، افزود: اینکه در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب نتوانستیم حقوق عامه را بر حقوق خاصه ترجیح دهیم مهم ترین ناکامی است. واقع امر این است که مدیریت کشور حقوق خاصه را بر حقوق عامه ترجیح داده و هر چه پیش رفته، وضعیت بدتر شده است. حال آنکه اگر دولتی، حقوق خود را بر حقوق عامه ترجیح دهد از مدار عدالت خارج شده است.

غرضی در پاسخ به اینکه آیا این رفتارها منجر به آسیب رسیدن به انقلاب نمی شود، گفت: انقلاب آسیب نمی خورد بلکه مدیریت کشور آسیب می بیند به طوریکه می بینیم مردم به مدیریت کشور پشت کردند؛ مردم در چنین شرایطی انگیزه قوی‌تری برای تحت فشار گذاشتن مدیریت کشور پیدا می‌کنند. تاکید می‌کنم که مایه‌های انقلاب یعنی روحیه عدالت‌طلبی مردم و پایداری در اجرای عدالت هیچ گاه به پایان نمی‌رسد و در جای خود باقی است اما مدیریت ها در کشور کم آوردند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به شدت عدالت خواه و انقلابی مانده و خواهد ماند، یادآور شد: مردم از بی عدالتی، ظلم، ناروایی، دروغ و فساد به شدت فاصله دارند این مدیریت ها هستند که گرفتار این مسایل هستند.

انقلاب به عنوان اصل ثابت همچنان مورد قبول عامه بوده؛ انتقادها به مدیریت کشور است

غرضی در پاسخ به اینکه آیا فسادها و دروغ‌ها زمینه ساز پشت کردن مردم به انقلاب نخواهد شد، افزود: ببینید انقلاب در ایران سابقه دارد؛ ایران کشوری جهان اول بوده اما دویست سالی است که گرفتار برخی مشکلات شده و در حال مبارزه است. وقتی مبارزه و عدالت خواهی وجود دارد و فساد در جامعه مورد هجمه قرار می گیرد انقلاب آسیب نمی بیند. انقلاب همواره به عنوان یک اصل ثابت مورد قبول عامه مردم بوده به طوریکه از مردم عادی یک کلمه حرف ناروا درباره انقلاب نمی شنوید. انقلاب سر جای خود باقی است اما اکثرا مدیریت ها محل انتقاد هستند.

وی با یادآوری بروز مشکلاتی برای مردم طی ماه‌های گذشته تاکید کرد: طی ۷ ماه گذشته شاهد انواع گرفتاری‌ها برای مردم بودیم به طوریکه یک روز صحبت از تجزیه کشور بود، روز دیگر بحث جنگ داخلی را مطرح کردند، صحبت از حمله آمریکا و قحطی هم مطرح شد، با همه این ها جامعه سرجای خود ثابت مانده و تکان نمی خورد. چون عقل اجتماعی کشور از عقل سیاسی بالاتر و وسیع تر است. واقعیت آن است که کشور را مردم و عقول اجتماعی و عقول الهی حفظ و اداره می کنند.

وی مشکلات کشور را ناشی از مدیریت‌های امتیازطلب خواند وتاکید کرد: امروز شاهدیم که تدبیری‌ها، اصلاح طلبان و اصولگرایان در دولت و مجلس بودجه ای را تصویب می‌کنند که سفره فقرا کمرنگ تر شود یعنی بودجه تورمی بسیار شدید را بر جامعه تحمیل می‌کنند این در حالی است که دولت نباید بیش از درآمد هزینه کند، دولت نباید تورم را بر جامعه تحمیل و مجلس هم نباید با دولت همراهی کند.

مردم نه از سر دلخوشی بلکه برای عدالت خواهی انقلاب کردند

غرضی در واکنش به کسانی که می گویند “مردم ازسر دلخوشی انقلاب کردند” گفت: مردم از سر دلخوشی انقلاب نکردند بلکه از سر عدالت خواهی انقلاب کردند. در دهه ۵۰ کسانیکه دستشان به ذخایر کشور باز بود جزو مرفهان بودند ولی عامه مردم این طور نبودند و به هیچ وجه توانایی زندگی نداشتند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب کشور با ۳۰ میلیون جمعیت در شرایطی قرار داشت که بیش از دو سوم آن به شهرها هجوم آورده و حاشیه‌نشین شدند، اگر این افراد دل خوش داشتند، آیا زندگی خود را رها می کردند و حاشیه نشین می شدند؟

رضایت مردم هنوز از حاکمیت اداری و اقتصادی حاصل نشده است

غرضی گفت: رضایت مردم هنوز از حاکمیت اداری و اقتصادی حاصل نشده، به همین دلیل است که مردم مقاومت می کنند و این تداوم ۲۰۰ ساله ای که کشور داشته همچنان ادامه دار است، ما نمی گوییم انقلاب همه مسایل را حل و فصل کرده است، گرچه حاکمیت سیاسی (رژیم پهلوی) را تحت فشار قرار داد و از میدان بیرون راند ولی توانایی حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم را نداشته است.

غرضی با بیان اینکه کشور بعد از انقلاب دوازده دولت به خود دیده است، تصریح کرد: همه دولت‌ها در دوره‌های دوم خود تحت فشار و با پشت کردن مردم روبرو بودند و مردم دائم می‌گفتند این دولت برود و دولت بعدی مستقر شود شاید نفسی بکشیم. این نوع نگاه در جامعه ما بسیار مثبت است به این معنی که مردم به این سادگی چک سفید به کسی نمی‌دهند، هر کسی می خواهد باشد.  واقعیت آن است که مردم به جریان سیاسی امتیاز طلب که حقوق عامه را نسبت به حقوق خاصه ترجیح می دهد اعتماد ندارند.

وی با یادآوری تغییر نرخ دلار گفت: این رفتار جز اینکه مردم عامی جامعه را نسبت به مدیریت کشور بدبین می کند چه نتیجه ای دارد؟ همه دولت ها در این کار سهیم هستند، ببینید کارنامه دولت ها نشان می دهد وقتی که دولت ثروتمند بوده تورم بر مردم تحمیل شده، زمانی هم که دولت دستش خالی بوده تورم بر مردم تحمیل شده است این نشان می دهد مدیریت کشور موفق نبوده است.

غرضی با یادآوری قیمت مواد غذایی در آمریکا، گفت: در تحقیقی که انجام دادیم مشخص شد که قیمت مواد غذایی از زمان کندی در آمریکا ثبت شده و تا امروز یعنی ۲۰۱۸ به مدت ۷۰ سال قیمت مواد غذایی تغییر چندانی پیدا نکرده است این درحالی است که وضعیت قیمت مواد غذایی در ایران نگران کننده است، دولت باید تورم را به بخش های دیگر سرازیر کند، امروز گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان جگر شما را نمی سوزاند؟ تاکید می کنم تنها راه عبور از مشکلات این است که دولت حقوق عامه را بر خاصه ترجیح داده و زمینه را برای حل مشکلات کشور فراهم کند.

Share