رئیس پژوهشگاه رویان: مجوز ۳ قلوزایی فقط به افراد با سن بالا داده می‌شود

لزوم بررسی دقیق درباره خانواده‌‌های منتخب برای اجاره رحم | چندقلوزایی کنترل شده‌است

شاهوردی با اشاره به روش رحم اجاره‌ای برای بچه‌دار شدن تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌ها برای مادرانی که ساختار آنتومی بدنشان قابلیت پذیرش جنین را نداشته و بارها دچار سقط‌های مکرر شده‌اند، استفاده از رحم اجاره‌ای است، اما در این مورد مسائل فرهنگی نیز نقش دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، عبدالحسین شاهوردی (رئیس پژوهشگاه رویان) درباره تدابیر پژوهشگاه رویان برای زوج‌های نابارور گفت: در گذشته افرادی که فاقد سلول‌های جنسی بودند، به عنوان فرد نابارور اطلاق شده و از مسیر درمان خارج می‌شدند، در حالی که امروزه با تکنولوژی‌های موجود می‌توان از بافت بیضه، سلول‌های جنسی را خارج کرد و حتی با یک سلول نیز جنین تشکیل داد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در مواردی روش سلول‌های جنسی جوابگو نیست، براین اساس، مسئله سلول‌های بنیادی مطرح شده که در گونه‌های حیوانی نیز به کار برده شده و توانسته‌اند حیوان زنده را تولید و به دنیا آورند.

شاهوردی با اشاره به روش رحم اجاره‌ای برای بچه‌دار شدن تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌ها برای مادرانی که ساختار آنتومی بدنشان قابلیت پذیرش جنین را نداشته و بارها دچار سقط‌های مکرر شده‌اند، استفاده از رحم اجاره‌ای است، اما در این مورد مسائل فرهنگی نیز نقش دارند. همچنین بسیاری از ادیان مخالف با اهدای جنین هستند.

وی در ادامه بیان کرد: اسلام نگاه مثبت به اهدای «جنین، تخمک و اسپرم » دارد و علما اجازه انجام آن را داده‌اند، اما شرط‌هایی را نیز مقرر کرده‌اند.

شاهوردی همچنین افزود: در کشور برای اهدای جنین، آیین‌نامه‌ای توسط مجلس مصوب شده و این اقدام نیز انجام می‌شود و افرادی که دچار مشکل باشند، از روش اهدای جنین و رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: در مجموعه رویان تعدادی از خانواده‌ها روش رحم اجاره‌ای را برای فرزند دار شدن انجام داده‌اند، افرادی که تخمک داشته، اما قابلیت حمل جنین را نداشته‌اند، بنابر تعاملات و قرارداد با فرد دیگر حتی از نزدیکان، جنین حمل می‌شود و بعد از تولد بچه به والدین ژنتیکی خود باز می‌گردد، این روش نیز از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند خانواده‌ها را از دغدغه بی‌فرزندی نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی روش رحم اجاره‌ای، روشی انجام شدنی است و مشکلات را حل می‌کند، گفت: واقعیت این است خانواده‌هایی که می‌خواهند به این روش بچه‌دار شوند، باید حتما با یک مرکز علمی معتبر مشورت کنند و خانواده‌هایی که برای رحم اجاره‌ای منتخب می‌شوند باید از نظر شرایط فرهنگی و اجتماعی به گونه‌ای باشند که مشکلی به وجود نیاید، اگر این اتفاقات مدیریت شود، مشکلی وجود ندارد.

شاهوردی در خصوص مشکلات حقوقی احتمالی در روش رحم اجاره‌ای، گفت: این روش مشکل حقوقی ندارد و با انعقاد قرارداد معتبر با یک مرکز صاحب دانش، اتفاقی رخ نخواهد داد، اما در مواردی که در انتخاب خانواده‌‌ها بررسی دقیقی نشود، ممکن است مشکلاتی به وجود آید، اما به هرحال بچه متعلق به فردی است که صاحب سلول‌های جنسی است و این ادعا به راحتی قابلیت اثبات است.

وی در خصوص چند قلوهایی که بیش از میزان درخواستی والدین به دنیا می‌آیند، اظهار کرد: در گذشته تعداد فرزند از تعداد درخواستی والدین بیشتر می‌شد، اما در حال حاضر همه مراکز سیاست‌هایی را ایجاد کرده‌اند که بیش از دو جنین به هیچ گونه منتقل نشود که این سیاست کنترل شده و ما نیز از آن مطمئن هستیم، اما افرادی که سن بالایی دارند و می‌خواهند شانس بارداری‌شان افزایش یابد تا سه جنین نیز منتقل می‌شود که این مورد ممکن است سبب چندقلو زایی شود.

Share