محمدپور: محیط زیست گیلان با هرگونه اقدامی که منجر به تخریب محیط زیست شود مخالفت می‌کند

فرجام سد لاسک چه شد؟ | روایتی از ۳ تعهد رسمی مجری طرح

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با احترام به همه نظرات موافق و مخالف دوستداران و حامیان محیط زیست، ضمن استقبال از این نظرات خود را موظف به رعایت قوانین و مقررات مربوط دانسته و با هرگونه اقدامی که منجر به تخریب محیط زیست گردد مخالفت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، قربانعلی محمدپور با اعلام اینکه مجوز احداث سد مخزنی لاسک در آذر ماه سالجاری صادر شده است، گفت: طرح احداث این سد مخزنی سال ها پیش آغاز شده و اولین گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی آن توسط مهندسین مشاور آساراب تهیه و در سال ٨٩ از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای به عنوان مجری طرح به حفاظت محیط زیست گیلان ارسال شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این گزارش به دلیل تخریب بیش از ۱۷۰ هکتار از پهنه جنگلی محدوده مخزن سد و ضرورت بازنگری، با مخالفت دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست روبرو شد و شرکت سهامی آب منطقه ای در سال ۹۲ نسبت به تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط مهندسین مشاور یکم و با مشخصات جدید اقدام نمود، اما این گزارش نیز به دلیل تخریب ۱۹۸ هکتار از اراضی جنگلی و مغروق شدن شش روستا و جاده های دسترسی و همچنین عدم معرفی گزینه مکانی جدید مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفت .

محمدپور ادامه داد با معرفی مکان جدید احداث سد لاسک توسط مهندسین مشاور یکم در سال ۹۴ و ارائه گزارش ارزیابی جدید توسط مجری طرح، روند بررسی مجدد این گزارش در کارگروه ارزیابی آغاز و کارشناسان مربوطه پس از چندین جلسه در کارگروههای استانی و ملی، اطلاعات و مستندات ارائه شده را کافی ندانسته و این گزارش جهت رفع نواقص و ابهامات مطروحه عودت داده شد که نهایتا در مرداد ماه ۹۶ گزارش تکمیلی توسط مشاور طرح تهیه و به حفاظت محیط زیست گیلان ارسال شد.

قربانعلی محمدپور افزود: کمیته ارزیابی سازمان در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۹۶ با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای کارگروه ماده ٢ سازمان برگزار و پس ازبررسی دقیق گزارش اصلاحی، سه موضوع را مد نظر قرار داده و خواستار پاسخ صریح و شفاف در این زمینه شد.

۱-   اخذ نظریه شفاف سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص نحوه جبران خسارت و ساز و کار احیاء

۲-   اخذ مقادیر تخصیص جدید با اولویت تامین آب شرب از وزارت نیرو

۳- بررسی اثر گذاری اجرای سد بر کیفیت آب تالاب انزلی و پیامدهای اکولوژیکی آن

در ادامه پس از تشکیل جلسات متعدد کمیته ارزیابی ملی و اخذ نظرات خواسته شده از وزارت خانه ها و سازمان های مربوطه، صدور مجوز احداث سد لاسک منوط به اخذ تعهد نامه رسمی از مجری طرح گردید و در نهایت پس از اخذ این تعهدنامه، مجوز احداث سد لاسک در مورخ یکم آذرماه سال جاری به شماره۵۰۲۴/۴-۲۰/۹۷/ص صادر گردید.

این گزارش می افزاید احداث هرگونه سد همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده و طرفداران و دغدغه مندان محیط زیست با ابراز نگرانی از پیامدهای زیست محیطی آن با احداث و ساخت سدها مخالفت می کنند. در این بین کارشناسانی هم هستند که احداث سد را نه تنها مغایر با محیط زیست نمی دانند بلکه معتقدند اگر سدی با مطالعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی آن اجرا گردد می تواند تا حدود زیادی مشکلات زیست محیطی آنهم در شرایط ویژه کشور را به منظور مدیریت منابع آبی  مرتفع نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پایان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با احترام به همه نظرات موافق و مخالف دوستداران و حامیان محیط زیست، ضمن استقبال از این نظرات خود را موظف به رعایت قوانین و مقررات مربوط دانسته و با هرگونه اقدامی که منجر به تخریب محیط زیست گردد مخالفت می کند. اما ساز و کار تصمیم گیری در مورد اجرای پروژه های بزرگ مشخص شده و همیشه می تواند با درصدی از خطا روبرو باشد.

با این حال این اداره کل خود را موظف به پاسخگویی به مردم و نظارت و پایش مستمر همه فعالیت هایی می داند که با محیط زیست در ارتباط است.

Share