پیغام ویژه زنگنه برای شریعتمداری

عطش خدمت من بیشتر از آقای شریعتمداری نیست | لطفا جلوتر از «آقا» حرکت نکنید

زنگنه در پاسخ به سئوال خبرنگار کیهان که گلایه کرد و گفت: “دو سوم سال های پس از انقلاب را زنگنه وزیر بودید و فرصت به جوانان نرسیده اما می دانیم شما شوق خدمت دارید”، گفت: شوق خدمت من هر قدر باشد، از آقای شریعتمداری بیشتر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیژن زنگنه در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی نشست تا آخرین وضعیت صنعت نفت را در کنار دستاوردهای چهل ساله تشریح کند.

وی با همان لحن همیشگی‌اش که چاشنی طنز و گزندگی را یک جا در خود دارد، به برخی سئوالات پاسخ هایی متفاوت از رویه معمول مقامات مسئول ایرانی داد.

 او در آغاز این نشست خبری دستاوردهای چهل ساله را در صنعت گاز و پتروشیمی تشریح کرد و وقتی نوبت به نفت رسید، با تاکید بر کاهش تولید نفت در سال های اخیر نسبت به پیش از پیروزی انقلاب از دستاوردهای صنعتی و عمق تولید و ساخت داخل سخن گفت و تحریم‌های شدید را البته مورد اشاره قرار داد که مانعی بر سر راه تولید نفت محسوب می شوند.

او در پاسخ به سئوالی در خصوص نامه ۷۲ نماینده در خصوص بی اعتنایی و عدم تمایل وزیر نفت برای امضای قراردادهایی برای فروش بیشتر نفت گفت: این بحث‌ها برای من جای تعجب دارد.من به نماینده‌ها که وظیفه ذاتی شان نظارت و پرسش است کاری ندارم اما از کسانی که اطلاعات غلط می‌دهند، تعجب می کنم که چرا این حرف ها را می زنند. یک جا را نشان بدهید که طرف روسی و چینی و … حاضر به امضای قرارداد بوده باشند اما من امتناع کرده باشم.

 او گفت: می گویند ما قرارداد سواپ با روسیه داشتیم. کدام قرارداد و چه وقت ؟ من از همه ظرفیت ها برای افزایش فروش نفت توسط روسیه استقبال می کنم و حتی برای میدان های آزادگان و یادآوران نیز تصمیم گرفتیم با چین مذاکره کنیم اما او هنوز قراردادی امضا نشده است.

 وی گفت: بالاخره مراسم عقد هم به پدر عروس احتیاج دارد و هم به پدر داماد، ما پدر داماد هستیم و باید بالاخره پدر عروس هم رضایت بدهم. او با لحنی شوخی گفت: خبر بدی بدهم تا بدانید قراردادها دو طرف دارند و اگر قراردادی یک امضا می خواست حتما من امضایم را پایش می‌گذاشتم.

او تاکید کرد: در ضمن تا جایی هم قرارداد امضا می کنم که عزت ملت ایران خدشه دار نشود، یکی از معاونانم می گفت من اضافه کاری را از هر کسی بگیرم به همان فرد احترام می گذارم، من هم همین را می گویم، جز به ملت ایران که همه چیز به من داده است تعظیم نمی کنم و فقط نوکر این ملت هستم.

باز هم رأی کرسنت

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کرسنت و انتقاداتی که به شخص وزیر می‌شود، گفت: در جلسه رأی اعتماد من در دولت یازدهم، موضوع کرسنت مطرح شد، اما رأی آوردم. در جلسه رأی اعتماد من در دولت دوازدهم، کلمه‌ای از کرسنت مطرح نشد و باز هم رأی آوردم. اکنون دوباره این موضوع را بعد از سال‌ها مطرح کرده‌اند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که کرسنت یک پرونده زنده است، ادامه داد: عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند. من سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم.

زنگنه با بیان این‌که ایران در فرآیند داوری کرسنت عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: داوری درصدد صدور رأی بود که به تأخیر انداختند. امیدوارم با کارهایی که دنبال می‌کنیم، وضعیت خوبی داشته باشیم. اعدادی که از سوی برخی افراد در کشور مطرح می‌شود به نفع کرسنت است. تا نزدیک به موفقیت می شویم، عدد یا بحثی مطرح می‌شود که به ضرر ماست. اگر رأی صادر شود، می‌توانیم حرف‌هایمان را بگوییم تا علیه‌مان استفاده نشود.

 باید برای بنزین فکری کرد

 او وقتی با سئوالی در خصوص تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین روبرو شد ، نیز توضیح داد: در همین روز گذشته ۱۰ طرح در کمیسیون تلفیق درباره بنزین مطرح شد اما هیچ کدام رای نیاورد. از طرف دیگر باید ببینیم برای بنزین چه کنیم . هم مصرف سرانه بالاست، هم قاچاق .

 او ادامه داد: جایی پرسیدند قیمت بنزین را چقدر بالا می برید؟ گفتم هر قدر مردم تحمل کنند، سوء برداشت شد منظورم این است هر قدر مردم قبول داشته باشند.

 وی اضافه کرد: بالاخره اگر مردم با گرانی بنزین مخالفند، نباید این کار را کرد اما بدانید موضع ما کسب درآمد نیست، حل مشکل است.

زنگنه گفت: در ضمن بحران بنزین و بالا بودن مصرف سرانه را در پالایشگاه جستجو نکنید، بلکه در خودروسازی ها به دنبال حل مشکل باشید.

پیغام و پسغام برای شریعتمداری

او در پاسخ به سئوال خبرنگار کیهان که گلایه کرد و گفت: “دو سوم سال های پس از انقلاب را زنگنه وزیر بودید و فرصت به جوانان نرسیده اما می دانیم شما شوق خدمت دارید”، گفت: شوق خدمت من هر قدر باشد، از آقای شریعتمداری بیشتر نیست.

وقتی خبرنگار تاکید کرد که روزنامه ما دولتی نیست، سری تکان داد و گفت: این طور نیست، این روزنامه هم دولتی است که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شود.

او گفت: این روزنامه هم مثل بنیاد مستضعفان و جانبازان است، اما نکته اینکه می گویید چرا به جوان اعتماد نمی کنید، در حالی که من جوان بیاورم، می نویسید عده ای جوان بی تجربه آوردید، آدم پیر می گذارم چیز دیگری می گویید.

او گفت: بروید فرمایشات “آقا” را در درس خارج گوش کنید و جلوتر از ایشان حرکت نکنید چون کسی که از امام خود جلوتر حرکت کند، مارق است و کاری نکنیم خوارج شویم.

 

Share