محمدباقر قالیباف در دانشگاه گیلان:

شأن این ملت و نظام نیست که در چهل سالگی انقلاب در صف گوشت یخ‌زده بایستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه وجود مشکلات در کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح است، گفت: امروز وجود الگوی کارآمد برای مدیریت ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر قالیباف پیش از ظهر چهارشنبه در همایش «تحول مدیریتی، گام اساسی دهه پنجم انقلاب اسلامی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع چهل سالگی در فرهنگ اسلامی ما نقطه عطف و حکمت الهی است، اظهار کرد: بعثت نبی مکرم در چهل سالگی رخ داده که نشان دهنده این است عدد چهل نماد عقلانیت، تفکر و اندیشه است.

وی با بیان اینکه چهل سالگی سبب می شود مدیران برای عدم مدیریت صحیح خود بهانه‌ای نداشته باشند، افزود: مدیران دیگر بعد از این نمی توانند در مقایسه‌ها، خود را به قبل و بعد از انقلاب تقسیم کنند بلکه نیازمند حرکت در زمان حال هستند.

قالیباف با اشاره به اینکه از این جهت چهل سالگی مهم است که به مرور گذشته پرداخته و نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی و درک کنیم، گفت: باید از گذشته و تجربیات هم در حوزه موفقیت و هم عدم موفقیت عبرت بگیریم. باید نگاه خود را با آینده و فضای امروز دنیا تنظیم کنیم چرا که هر نگاه دیگری، عقب‌گرد به گذشته محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کارکردی دچار ضعف هستیم و این در خور شأن این ملت و نظام نیست که در چهل سالگی انقلاب در صف گوشت یخ زده بایستیم، تصریح‌ کرد: این تقصیر انقلاب و باورهای انقلابی نیست مقصر اصلی مدیریت‌ و تفکرهای نادرست مدیران است، لذت نیازمند یک الگوی کارآمد در اداره کشور هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید این الگوی مدیریتی ارائه شود و آن را به دنیا و مکاتب مختلف جهان ارائه دهیم که نقش دین در جامعه و مدیریت کشور چگونه است.

نقش مهم حوزه و دانشگاه در تهیه الگوی مناسب اقتصادی و حل مشکلات

وی در ادامه با بیان اینکه برای اداره و مدیریت کشور حرف و شعار کارساز نیست بلکه نیازمند عمل هستیم،  افزود: نیروهای انقلابی پذیرفته اند برای راحتی و آسایش مردم هزینه دهند اگر در این حوزه دغدغه دارند باید به این موضوع توجه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه برای مبارزه با آمریکا به فرموده رهبری نیازمند کار خوب هستیم، بیان‌کرد: در برخی مواقع برنامه‌ریزی خوبی انجام می شود ولی در هنگام اجرا دچار نقص و ضعف هستیم. در این میان در برخی حوزه‌های اجرایی به نقطه‌ای می رسیم که بین ارزش ها و اجرای این کارها موانعی وجود دارد. در این زمان نباید این موضوع را رها کرده بلکه باید برای حل آن تلاش کنیم. عدم توجه به این موارد به دستاویز دشمن علیه نظام تبدیل می شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید علت فساد مشخص شود که آن هم عدم کفایت در مدیریت است. وجود این ضعف ها در مدیریت سبب بهانه تراشی برای بسیاری از مشکلات حال حاضر کشور می شود.

وی به نقش مهم حوزه و دانشگاه به ویژه در شرایط امروز کشور اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه باید به محلی برای حل مشکلات عمومی کشور تبدیل شوند، دانشگاه و حوزه باید بتوانند راهکارهای کاربردی برای حل مسائل کشور ارائه دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز الگوی درستی در حوزه اقتصادی کشور وجود ندارد، تأکید کرد: در ابتدا باید مشخص شود اقتصاد کشور چه نوع اقتصادی است سپس دانشگاه و حوزه در این زمینه مطالعه و با استفاده از ظرفیت علمی، اندیشه‌ای و نخبگان حاضر در این بخش‌ها برای اقتصاد کشور الگویی تهیه و تدوین شود.

وی به اشاعه تفکر انقلابی از شبه قاره هند تا تمامی کشورهای اسلامی و آزادی خواهی اشاره کرد و افزود: در تمام این کشورها فرهنگ مبارزه با ظلم و استکبارستیزی وجود دارد همان چیزی که امام راحل در دوران دفاع مقدس مطرح کرد.

گفتمان نو اصولگرایی با ظالم کنار نخواهد آمد

قالیباف با اشاره به گفتمان نو اصولگرایی بیان کرد: کسی که در این نوع گفتمان حضور دارد با ظالم کنار نخواهد آمد و در اصول اولیه مشترک بوده اما ممکن است در انتخاب ابزارها متغیر عمل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در جامعه برخی انقلابی، برخی ضدانقلاب و برخی دیگر مایل نیستند برای انقلاب هزینه دهند بیان کرد: اینکه گفته می‌شود بخشی از فعالان در جامعه خاکستری هستند صحیح نیست بلکه آن‌ها مایل نیستند برای نظام خود را هزینه کنند که باید آن‌ها را نیز به کاروان خود با اصلاح مدیریتی همراه کرد.

وی با تأکید بر اینکه تسویه‌حساب شخصی با هیچ‌کسی ندارم تصریح کرد: کسی که انقلاب را قبول داشته و پایبند به منویات رهبری است حتی مخالف با مشی سیاسی من باشد از آن در کادر مدیریتی خود استفاده می‌کنم چنانکه در دوران مسؤولیتی در شهرداری تهران از مدیر منطقه‌ای خود که مخالف با مشی سیاسی من در برهه‌ای بود عزلش نکردم و با او فعالیت خود را از سر گرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت تلاش‌ها برای ورود افراد نخبه و متعهد به مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: مجلس در رأس امور بوده و کسی که در آن ورود می‌کند برای وضع قانون و نظارت بر حسن اجرای آن قسم یاد می‌کند که ازاین‌رو مجلس بسیار مهم است.

اجرا نشدن سیاست‌های کلی نظام

قالیباف با اشاره به گزارش تخلفات عدیده در کشور که چند روز پیش از سوی دیوان محاسبات ارائه شد گفت: نمایندگان مجلس باید بر حسن اجرای قانون و تخلفاتی که در کشور صورت می‌گیرد نظارت اساسی و متخصصانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سیاست‌های کلی نظام اجرانشده و تنها بایگانی‌شده‌اند گفت: رهبر معظم انقلاب جدیداً تأکید داشتند تا مجمع تشخیص بر سیاست‌های کلان ابلاغی نظارت مستمر و مؤثری داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا لحظه‌شماری ساقط شدن نظام را در امروز و یا فردا می‌کند افزود: آمریکا با ضعف‌های که برخی‌ها در داخل ازجمله در بخش‌های اقتصادی بر کشور حاکم می‌کنند سو استفاده کرده و تلاش می‌کند تا جمهوری اسلامی را در اولین فرصت ساقط کند.

FATF مدلی از ساختار آمریکایی برای کنترل جهان است

قالیباف با اشاره به مطرح‌شدن CFT، پالرمو و FATF گفت: این لوایح با حق شرط‌های مطروحه قابل دنبال شدن هستند اما آنچه آن‌ها را با مبانی و اساس انقلاب و نظام با مشکلات و چالش‌های عظیم همراه می‌کند FATF است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر تلاش کرده تا خارج از سازمان ملل نظم نوین جهانی را دنبال کنید گفت: FATF در قالب یک سمن بین‌المللی در تلاش است تا کشوری را که همراه مواضع آمریکا است را امن و کشورهایی که با آمریکا نیستند را در این میدان مبارزه ناامن جلوه دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه FATF مدلی از ساختار آمریکایی برای کنترل جهان است افزود: ما باید روش خود را برای مبارزه با این نوع طرح دنبال کنیم که جای بحث کردن آن‌ها نیز در دانشگاه است و نباید با این‌گونه از مواضع سیاسی و جناحی برخورد کرد.

Share