قربانی عضو کمیسیون بهداشت:

رفع کمبود داروی بی‌حسی دندان تا پایان سال | تحریم دارویی ایران نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

قربانی تحریم‌های دارویی علیه ملت ایران را خلاف قانون دانست و گفت: برخی داروهای نیازهای اساسی کشور بوده و باید از خارج از کشور در صورت عدم تولید توسط تولیدکنندگان داخلی وارد کشور شوند که تا پایان سال مشکل کمبود دارو بی‌حسی توسط تولیدکنندگان داخلی رفع و از طریق واردات حل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمدحسین قربانی با بیان اینکه افزایش ناگهانی قیمت داروی بی‌حسی دندان به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا است اظهار کرد: متأسفانه آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرده و با تحریم دارو باعث بالا رفتن قسمت دارو شده که با تلاش داروسازان داخلی امیدواریم این مشکل حل شود.

وی تحریم‌های دارویی علیه ملت ایران را  خلاف قانون دانست و گفت: در تمام پروتکل‌های بین‌المللی و حتی در زمان جنگ، دارو و غذا از تحریم مستثنا بوده زیرا جنایتی علیه بشریت است اما متأسفانه آمریکا به این موارد توجهی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید بعضی نیازهای دارویی کشور را از خارج تأمین کنیم تصریح کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی برخی از داروهای بی‌حسی که از طریق قاچاق وارد می‌شد، با توجه به اینکه تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند همه نیازهای دارویی را فراهم کنند باید فکری برای این مسئله کرد.

قربانی لازمه وارد نشدن داروهای بی‌کیفیت را تعیین استراتژی از سوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد و افزود: واردات دارو باید بر اساس نیاز کشور باشد و باید دید تولیدکنندگان داخلی چه دارویی را نمی‌توانند تولید کنند آن دارو وارد شود نه اینکه با قاچاق و واردکردن بی‌رویه داروهای بی‌کیفیت سلامتی مردم را به خطر اندازیم.

وی با اشاره به افزایش رانت در صورت سهمیه‌ای شدن کار پول‌های دندانپزشکی گفت: سهمیه‌ای شدن این کار پول‌ها نشان‌دهنده عدم توانایی تولیدکنندگان داخلی دارو برای برطرف کردن نیازهای کشور است که این مسئله نوعی رانت در توزیع بوده و مشکلات زیادی را در حوزه دارو به وجود می‌آورد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی یکی از عوامل گرانی داروی بی‌حسی دندان را قاچاق معکوس دانست و بیان کرد: متولی اصلی تأمین و توزیع انواع دارو ازجمله داروهای بی‌حسی سازمان غذا دارو است به همین دلیل باید نظارت کافی در خصوص قاچاق کار پول‌های تولید داخلی باقیمت ارزان به خارج از کشور داشته باشد که امیدواریم این مهم انجام شود.

قربانی با بیان اینکه به بهانه اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال نباید مانع واردات برخی داروها به داخل شویم تصریح کرد: برخی داروهای نیازهای اساسی کشور بوده و باید از خارج از کشور در صورت عدم تولید توسط تولیدکنندگان داخلی وارد کشور شوند اما متأسفانه عده‌ای با استفاده از نام اقتصاد مقاومتی و اشتغال مانع این کارشده و به نیاز جامعه توجه ای ندارند.

وی با اشاره به حل مشکل داروی بی‌حسی در کشور گفت: خوشبختانه با درایت وزارت بهداشت تا پایان سال مشکل کمبود دارو بی‌حسی توسط تولیدکنندگان داخلی رفع و از طریق واردات حل خواهد شد.

Share