رئیس کمیسیون عمران شورا:

طرح بنای یادبود دکتر حشمت بازنگری شود

رسولی گفت طرح ساخت بنای یادبود دکتر حشمت در سال ۹۷ به مهندس بهزاد نیک فهم سپرده شد تا بنای یادبود دکتر حشمت در منطقه چله خانه اجرایی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکصد و بیستمین جلسه ‌کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت، در آخرین روز از دی ماه به ریاست رضا رسولی در صحن شورا برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران شورا با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی شهرها محسوب می‌شود، اظهار داشت: طرح تفصیلی در واقع، تنظیم برنامه‌ها و انجام اقدامات موثر در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها ست.

رضا رسولی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می شود، تصریح کرد: با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را به مراتب و برحسب اولویت در برنامه ‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد.

رسولی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح احداث یادمان مزار دکتر حشمت از سوی شهرداری رشت در حال اجراست، تصریح کرد: دکتر حشمت از مفاخر بسیار ارزشمند این شهر می باشد، اما آنطور که باید و شاید برای پاسداشت وی تاکنون کار قابل توجهی انجام نشده است.

وی با اشاره به جایگاه شامخ دکتر حشمت در جنبش جنگل و اینکه ردیف های بودجه ای از سال ۹۴ برای ساخت بنای یادبود دکتر حشمت در دفترچه بودجه شهرداری ردیف دار شده بود، ابراز کرد: متاسفانه به دلیل کاهش درآمدهای شهرداری اجرای طرح انجام نشد.

رسولی گفت: طرح ساخت بنای یادبود دکتر حشمت در سال ۹۷ به مهندس بهزاد نیک فهم سپرده شد تا بنای یادبود دکتر حشمت در منطقه چله خانه اجرایی شود.

وی خواستار بازنگری در طرح المان دکتر حشمت شد که قرارداد آن منعقد شده است و ادامه داد: طرح بنای یادبود دکتر حشمت عاری از المان های گیلانی است و می بایست بازنگری شود.

رئیس کمیسیون عمران شورا با انتقاد از وضعیت خرید و فروش قبر در گورستان سیلمانداراب گفت: متاسفانه زمین های اطراف قبر میرزا توسط، هیات امنای مسجد خرید و فروش می شود و به نوعی تجارت قبرستانی در این منطقه شکل گرفته است. باید هر چه سریعتر جلوی این ‌کار گرفته شود.

مجری طرح ساخت بنای یادبود دکتر حشمت نیز در این جلسه افزود: پروژه ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت حدود یکسالی است که از طریق شهرداری منطقه ۲ و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

نیک فهم در ادامه تصریح کرد: طرح ساخت یادبود بنای دکتر حشمت از بین ۴۵ طرح برگزیده در یک مسابقه ملی که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده بود، برنده و انتخاب شده است.

وی افزود: در‌ گام اول چون این طرح پیوست تاریخی نداشت، طی هماهنگی و رایزنی اداره میراث یک تیم باستان شناس به لحاظ پایش ارزش تاریخی این مکان، اقدمات لازم را در این زمینه انجام داد.

نیک فهم ادامه داد: با گمانه زنی های علمی و بررسی های انجام شده، لایه های مختلف این قبر مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفت تا جانمایی با در نظر گرفتن ابعاد مختلف دراین مکان انجام شود.

وی افزود :انجام این پروژه به یک مشاور که توسط سازمان میراث معرفی شده واگذار شده و طرح در حال حاضر در ۲ فاز در حال اجراست.

نیک فهم افزود: اجرای پروژه از ۱۰ روز پیش آغاز شده و پیش بینی ما این است که ۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

Share