خروج از عهدنامه مودت، اثری روی صلاحیت دیوان برای بررسی پرونده شکایت ایران ندارد

تلاش آمریکا برای متوقف کردن شکایت ایران در لاهه به شکست انجامید

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه روز چهارشنبه برای اعلام‌نظر در پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در شهر لاهه هلند، روز چهارشنبه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا برای رسیدگی به پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران تشکیل جلسه داد.

دیوان عالی آمریکا سال ۲۰۱۵ حکم به مصادره ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران داد و قرار شد که این دارایی‌ها به خانواده‌های قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی پرداخت شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ دعوایی را علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل ضبط و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مودت مورخ ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) مطرح کرد.

شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان از این رو صورت گرفته است که در عهدنامه ۱۹۵۵ (عهدنامه مودت) تصریح شده که هر یک از طرفین می توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند. آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد از این عهدنامه خارج شده است.

«عبدالقوی احمد یوسف»، رئیس دیوان، با رد استدلال آمریکا گفت که خروج از عهدنامه مودت، اثری روی صلاحیت دیوان مذکور برای بررسی پرونده شکایت ایران ندارد. او گفت دیوان به اتفاق آرا ایراد آمریکا درباره قابل استماع نبودن ادعای ایران را رد کرده است.

رئیس دیوان تصریح کرد عهدنامه مودت در تاریخ طرح دعوی معتبر بوده و بر همین اساس دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

در پایان این جلسه، با موافقت دیوان مقرر شد رأی نهایی درباره شکایت ایران در جلسه‌ای که تاریخ آن مشخص نیست اعلام شود.

Share