دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان:

تقویت امید اجتماعی تاب آوری جامعه را بیشتر می‌کند|با وحدت زهر تحریم را خنثی کنیم

محمدپور گفت: امید اجتماعی به معنای خیال پردازی نبوده بلکه در کنار فهم دقیق چالش‌ها و مشکلات، توجه به ظرفیت‌های نادیده و کمتر دیده شده اجتماعی برای ترمیم حل مسائل و ترمیم اعتماد اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافندغیرعامل استان گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و تبریک دهه مبارک فجر و ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در چهل سالگی انقلاب در یکی دیگر از پیچ‌های تاریخی زمانی خود قرار دارد ودشمن کینه توز تمام توان اقتصادی و سیاسی خود را برای زمین گیر کردن نظام به کار گرفته است.

با وحدت در مقابل دشمنان می‌توانیم زهر تحریم را به طرز معجزه آسایی خنثی کنیم

امیر محمدپور گفت: تحریم اقتصادی امروز به عنوان دستمایه و ابزار به ظاهر کارآمد دشمن برای به زانو درآوردن مملکت به شکلی هرچه تمام‌تر به کار گرفته شده است بنابراین باید سراغ راه حل‌های بهینه و پایدار برای مواجهه با تحریم رفت. راه حل‌ها بدون شک در طول هم نیستند بلکه در عرض هم و در جوار همدیگر می‌توانند زهر تحریم را به طرز معجزه آسایی خنثی کنند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار داشت: بدون تردید یکی از اساسی‌ترین گام‌ها تقویت اقتصاد درونی و بالابردن پارامترهای اقتصادی بر طبق الگوی اقتصاد مقاومتی است اما راه حل مثمر ثمر دیگر تقویت امید اجتماعی در درون آحاد جامعه است. ناگفته پیداست که تقویت امید اجتماعی نه با حرف و شعار بلکه با اقدام امیدآفرین تقویت می‌شود.

امید و امیدواری لازمه حیات آدمیان است

وی ادامه داد: امید و امیدواری لازمه حیات آدمیان و از شاخص‌های اصلی سرمایه اجتماعی است که موجب تلاش و حرکت اعضای جامعه برای رشد و تعالی می‌شود. تقویت امید و توسعه سرمایه اجتماعی در جامعه باعث می‌شود کشوری با مردمان شاد، سالم، سرزنده و موفق داشته باشیم که انگیزه‌های فردی و جمعی و حس مسئولیت پذیری و تعهد مدنی در آنها تقویت شده است.

محمدپور گفت: سرمایه اجتماعی در فضای ارتباطی افراد و جامعه شکل می‌گیرد و وجوه گوناگون سازمان اجتماعی مانند اعتماد هنجارها و شبکه‌ها می‌توانند با تسهیل اقدامات هماهنگ کارایی جامعه را بهبود بخشند. سرمایه اجتماعی پشتوانه محکمی برای موفقیت یک سیستم یا سازمان و نوش داروی بسیاری از دردهای اجتماعی به شمار می‌رود و چنانچه سازمانی سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد مسیر اضمحلال را طی خواهد کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ادامه داد از جمله مسائلی که می‌تواند افول سرمایه اجتماعی را درپی داشته باشد بی اعتنایی جامعه در فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی و عدم شفافیت در نهادهای تصمیم گیر است و وجود ابهامات و چالش‌های مالی و روشن نبودن سازوکارهای تصمیم گیری باعث رواج حس بی اعتمادی و در نهایت از کف رفتن سرمایه اجتماعی خواهد شد. در این راستا اقدامات قضایی اخیر در مقابله قاطع با اخلالگران اقتصادی و مالی را می‌توان گامی در جهت احیای اعتماد اجتماعی و متعاقب آن امید اجتماعی قلمداد کرد.

تلاش برای تقویت امید اجتماعی، به مشارکت، سرزندگی و پویایی اجتماعی می‌انجامد

محمدپور گفت: امید اجتماعی به معنای خیال پردازی نبوده بلکه در کنار فهم دقیق چالش‌ها و مشکلات، توجه به ظرفیت‌های نادیده و کمتر دیده شده اجتماعی برای ترمیم حل مسائل و ترمیم اعتماد اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی است. تلاش برای تقویت امید اجتماعی، به مشارکت، سرزندگی و پویایی اجتماعی می‌انجامد.

وی ادامه داد: امید و امیدواری اجتماعی را می‌توان به عنوان یکی از مؤلفه‌های جدی سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار داد که همبستگی قابل توجهی با مؤلفه‌های دیگری چون اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دارد. اگرچه امید فردی و اجتماعی می‌توانند ارتباط وثیق با هم داشته باشند اما باید یادآور شد که امید اجتماعی متفاوت از امید فردی است، هرچند آثار و عوارض به نسبت مشابهی دارند.

امید اجتماعی محصول امید افراد به یک جامعه هست

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان افزود: امید اجتماعی محصول امید تک تک افراد نیست، بلکه محصول امید افراد به مثابه یک جامعه و کلیت هم بسته و منسجم است. امید اجتماعی نسبت به امید فردی امری است که اگر تخریب شود و آسیب ببیند ترمیم آن مشکل‌تر است و زمان بیشتری را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از سرچشمه‌های امیدواری و امیدوار زیستن در جامعه ما بدون تردید می‌تواند ناشی از دین باوری و اعتماد و اعتقاد به دین مبین اسلام در سطح فردی و اجتماعی باشد چراکه مسلمان واقعی هیچگاه به ناامیدی مطلق نخواهد رسید. قرآن، مهم‌ترین اثر و کارکرد امید در زندگی بشر را آسان شدن سختی‌ها و تقویت روحیه انسان می‌داند. به این معنا که انسان برای هر عملی می‌بایست انگیزه‌ای داشته باشد و هرچه کار سخت‌تر و دشوارتر باشد می‌بایست امید به بهره وری و بهره مندی نیز بیشتر باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان عنصر امید آفرین دیگر را جوهره انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، مشکلات و معضلات بیشماری را که پشت سر گذاشته و پیچ‌های تندی را که به سلامت عبور کرده می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

امیر محمدپور گفت: نسل جوان امروزه باید با مسیر طی شده انقلاب اسلامی به درستی آشنا شود و اگر این فرایند را به خوبی فهم کند نه تنها ناامید نشده بلکه با شوق و سرزندگی به استقبال آینده خواهد رفت.

تقویت امید اجتماعی تاب آوری جامعه را بیشتر می‌کند

وی ادامه داد: رویکرد دیگر برای ارتقای امید فردی و به تبع آن امید اجتماعی تلاش شبانه روزی دولت و حاکمیت برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشور است. بی شک اگر جامعه به صورت عینی مشاهد کند که مسئولان از هیچ تلاشی برای خروج از وضع فعلی فروگذار نمی‌کنند و برای حل مسائل شبانه روزی تلاش می‌کنند به آینده امیدوار شده و موج اعتماد آن به جامعه سرازیر خواهد شد. در حقیقت تقویت امید اجتماعی تاب آوری جامعه را بیشتر می‌کند.

محمدپور ادامه داد: تاب آوری اجتماعی یعنی اینکه جامعه به قدری انعطاف پذیر است که در اثر شوک‌های بیرونی ممکن است دارای اعوجاج شود اما نمی‌شکند و توانایی بازیابی خود را خواهد داشت.

دشمنان استراتژی فشار باهدف فرسایش سرمایه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند

محمدپور با بیان اینکه جنگ نظامی علیه ایران در استراتژی آمریکا نیست، اظهار داشت: دشمنان استراتژی فشار باهدف فرسایش سرمایه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند زیرا می‌دانند با وجود این سرمایه‌ها ایران نفوذ ناپذیر است. آن‌ها با بیان اینکه ایران از لحاظ نظامی تهدیدی برای جهان است می‌خواهند این سپر دفاعی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند اما اصول پدافند غیر عامل این است که توان دفاعی را بالا ببرد.

وی ادامه داد: موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیرعامل چندین برابر سال‌های گذشته است.

محمدپور نقش کارگروه فرهنگی و اجتماعی شورای پدافند غیرعامل استان را در این جنگ اقتصادی و رسانه بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد با استفاده از ظرفیت ثمن و جوانان باید در خصوص تاب آوری و همچنین فرهنگ سازی در این خصوص اقدام‌های اساسی صورت پذیرد.


 تهدیدات امروز در حوزه پدافند غیرعامل از جنس فرهنگ است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان,درابتدای این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و تسلیت ایام فاطمیه تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف این کارگروه تدوین برنامه های فرهنگی برای مقابله با تهدیدات دشمن و نظارت بر اجرای آموزش های عمومی پدافند غیرعامل و برنامه ریزی در ساماندهی مناسب جهت استفاده بهینه از فناوری های نوین و بهره گیری از تجارب روز دنیا در حوزه آموزش فرهنگی و مشارکت مردمی در حوزه پدافند غیرعامل است.

منا ابروفراخ، رئیس کارگروه تخصصی شورای پدافند غیرعامل به لزوم اعلام دیدگاه و نظرات کاربردی اعضا در راستای دستیابی به اهداف کارگروه تاکید کرد و گفت: پدافند غیرعامل فرایندی ساختارمند برای دستیابی به مقاومت ملی و افزایش اقتدار ملی است که نیازمند بسترسازی و شناخت ضرورتها و اهتمام برای الویت بندی در این حوزه است.

وی افزود: تهدیدات امروز در حوزه پدافند غیرعامل از جنس فرهنگ و نیازمند هوشیاری و دقت کافی است که با عزم ملی می تواند جلوی تهدیدات احتمالی گرفته شود.

در انتها حکم صادره از سوی دکتر مصطفی سالاری استاندار و رییس شورای پدافند غیرعامل استان گیلان مبنی بر انتصاب سرکار خانم مونا ابروفراخ بعنوان رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.

Share