رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمانهای امام:

بزرگترین هنر امام، اعتماد به مردم بود | استبداد بزرگترین منکر در جامعه است

رئیس جمهور با تبریک عید بزرگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به روح بلند امام، شهدا و ملت بزرگ ایران، بزرگترین هنر امام خمینی (ره) را اعتماد به مردم دانست و تاکید کرد: امام بزرگترین احیاگر دین در زمان ما و معمار انقلابی بود که صرفا با ایستادگی مردم در برابر قدرتهای داخلی و خارجی پیروز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمانهای امام راحل و شهیدان که صبح چهارشنبه و در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: هنر امام این بود که ثابت کرد از معروف های بزرگ، ساختن نظام صحیح و عادلانه است.

دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حادثه استثنایی تاریخ بود،اظهارداشت: آنچه در چهل سال پیش در این سرزمین به وقوع پیوست، حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخ بود. عالم و فقیه مجاهدی که از حوزه علمیه قم برخاسته بود و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم شریف ایران بود، اسلام و هویت ملی و دینی ما را در خطر ‌دید و فرمود چون امروز اسلام در خطر است و اساس دین در خطر می‌باشد، تقیه حرام است.

رئیس جمهور تأکید کرد: این اجتهاد امام بود که سرآغاز نهضت عظیم اسلامی در ایران شد؛ اجتهاد امام بود که تشخیص داد اساس اسلام، اعتقادات مردم و فرهنگ دینی مردم در خطر اصلی قرار گرفته است.

دکتر روحانی گفت: امام راحل در این راه به همه علاقمندان به نجات کشور گفت که تقیه حرام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این سرزمین همواره عاشق دین و اهل بیت(ع) بوده‌اند، گفت: از قرن‌ها پیش مردم این سرزمین مسلمان، معتقد به قرآن ، پیرو پیامبر (ص) و ائمه هدی(ع) بودند. دین بود، علما و بزرگان دینی هم بودند، اما چه حادثه‌ای اتفاق افتاد که در سال ۴۱ و به دنبال آن ۴۲ ما در کشور شاهد یک حرکت بزرگ مردمی شدیم، این فقط اجتهاد امام و جهاد مردم بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم به صداقت امام ایمان و اعتقاد داشتند، گفت: امام با اجتهاد و تشخیص دقیق خود راه را جلوی پای مردم گذاشت و مردم هم که به امام ایمان داشتند این حرکت عظیم را آفریدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام بخش‌هایی از دین را که کمتر سخنی از آن گفته می شد برای مردم تفسیر کرد، گفت: امام توانست با اجتهاد خود غبار از چهره اسلام بزداید و دین را زنده کند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: تفسیر و تبیین امام از دین و شرایط زمان بود که توانست امید را در آحاد مردم جامعه بوجود آورد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امام(ره) مردم را به آینده بهتر، سرزمین مستقل، حاکمیت مردم و موازین اسلامی امیدوار کرد و امیدی که امام در مردم آفرید، جامعه میلیونی ایران را بسیج کرد که این امری بی‌نظیر در تاریخ بود.

دکتر روحانی افزود: تفسیر امام(ره) امید به آینده بهتر، امید به سرزمین مستقل، امید به جامعه‌ای که مردم در آن جامعه حاکم باشند و امید به شرایطی بود که موازین اسلامی و دینی در آن جامعه حکمفرما باشد، و همین امید مایه پیوستگی، وحدت و بسیج مردم است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت امام ایجاد امید در مردم و بسیج جامعه بود، اظهار داشت: قدرت امام در بسیج مردم در تاریخ بی‌نظیر است. فتوا، کلام، سخنان، اعلامیه‌ها و محاسبه‌های امام(ره) می‌توانست سراسر ایران را به حرکت در آورد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نفس گرم امام(ره) توانست شرایط جدیدی را برای ایران عزیز فراهم سازد، تصریح کرد: در زمانه‌ای که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد، دین بتواند حرکت عظیمی ایجاد کند و تصور می‌کردند که دوان دین به سر آماده است و اگر جایی هم حرکتی رخ می‌داد، گاهی ناسیونالیستی و گاهی مارکسیستی بود، امام راحل توانست حرکت بزرگی را بر مبنای دین ایجاد کند.

رئیس جمهور افزود: در آن دوران برای بسیاری از مردم باورکردنی نبود که بتوان حرکتی بر مبنای دینی ایجاد کرد. اگر چه همه معتقد به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان حرکت بزرگ اسلامی بودند، اما فکر می‌کردند که سقف آن در ذیل یک حکومت خودکامه و استبدادی و قدرت استعماری ابرقدرت‌های جهان تعریف می‌شود و تصور نمی‌کردند که می‌توان این سقف را شکست و مخاطب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند دیکتاتور زمان و قدرت‌های استبدادی و استعماری جهان باشد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امام راحل سقفی را برای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شناختند، گفت: هنر امام(ره) این بود که سقف و تصور را که برای امر به معروف و نهی از منکر وجود داشت، شکست و ابعاد مختلف امر به معروف را تبیین نمود و آن اینکه معروف صرفاً عبادت، راستگویی و کمک به دیگران نیست بلکه می‌تواند ساختن نظام صحیح عادلانه و اسلامی باشد.

رئیس جمهور افزود: امام راحل نهی از منکر را به خوبی تبیین کردند، مبنی بر اینکه منکر فقط دروغ، شراب و فاصله گرفتن از معنویت دین نیست، بلکه استبداد و استعمار می‌تواند بزرگترین منکر در یک جامعه باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امام راحل دین را احیاء کرده و ابعاد آن را برای همگان معرفی کردند، اظهار داشت: امام(ره) بی‌تردید احیاگر بزرگ دین در عصر و دوران معاصر هستند و علاوه‌ بر احیاگری دین توانست انقلاب را معماری و طراحی کند که تنها توسط مردم در برابر همه قدرت‌های داخلی و خارجی به پیروزی رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که مردم با دست خالی در برابر استبداد داخلی و حمایت ابرقدرت‌های جهانی از او و به رهبری فردی عالم، فقیه و مجاهد به پیروزی برسند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به همه آموخت که قدرت نرم می‌تواند بر قدرت سخت پیروز شود، اظهار داشت: امام راحل از شخصیت‌هایی بود که به توانمندی قدرت‌ نرم معتقد بود و به همین دلیل مردم را بالاترین قدرت می‌دانست و با همین پشتوانه بر قدرت‌های سخت پیروز شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در دنیا نمونه‌های کمی سراغ داریم که انقلابی بتواند صد در صد بدون اتکا به قدرت‌های خارجی بر رژیم تا دندان مسلح و متکی بر قدرت‌ جهانی یعنی آمریکا، پیروز شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) تنها احیاگر انقلاب نبود بلکه مؤسس جمهوری اسلامی نیز بودند، گفت: هیچ‌کس در آن دوران نمی‌دانست که یک حکومت دینی با چه قالبی باید شکل بگیرد و میزان موازین و احکام و آراء و نظر مردم تا کجاست و این دو چگونه در امتداد هم قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: قبل از پیروزی انقلاب در میان شاگردان والامقام امام(ره) مباحثی مطرح بود که بعد از پیروزی انقلاب نوع حکومت چگونه باشد، لذا آن را بعضی به شکل خلافت می‌دیدند و برخی نمی‌دانستند که آراء مردم تا کجا نقش دارد. لذا اینگونه مباحث در نوفل‌ لوشاتو و بعد از نماز مغرب و عشاء مطرح می‌شد و در آن مرحوم منتظری، مرحوم موسوی اردبیلی و شماری دیگر از جمله شهیدان مطهری و بهشتی ، ساعت‌ها و شب‌ها در پاریس و نوفل لوشاتو با امام(ره) به بحث می‌نشستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: پس از این گونه مباحث بود که امام راحل حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد و شعار مردم را تغییر داد و این شعار از آزادی، استقلال و حکومت اسلامی به آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی تبدیل شد و این همان انقلابی است که بعد از ۴۷ روز مردم را پای صندوق‌های آراء آورد تا به جمهوری اسلامی ایران رأی بدهند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تا زمانی که جمهوریت و اسلامیت پابرجا است، انقلاب و نظام ما نیز پایدار می‌ماند، اظهار داشت: خدای ناکرده آن روزی پایه‌های انقلاب می‌تواند، سست شود که مردم در یکی از این دو اصل جمهوریت و اسلامیت تردید کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: اداره حکومت توسط مردم و در چارچوب موازین اسلامی است و این خلاصه مؤلفه جمهوریت و اسلامیت انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهور بالاترین هنر امام(ره) را نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: پس از مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس خبرگان رهبری تشکیل و قانون اساسی تدوین می‌شود و مجدداً این قانون اساسی به رفراندوم و رأی مردم گذاشته می‌شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: تا زمانی که راه امام را می‌پیماییم و به آن معتقد هستیم و به سیاست‌های مقام معظم رهبری خلف صالح امام راحل احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نه آمریکا و نه دیگران نمی‌تواند به ما آسیب برساند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همانطور که آمریکا در مبارزه اخیر با ملت ایران که از دیماه سال گذشته شروع شد و از لحاظ سیاسی، حقوقی، بین‌المللی، منطقه‌ای و جنگ روانی در داخل ایران شکست خورد، به فضل الهی از لحاظ اقتصادی نیز با همت و ایستادگی مردم قطعاً شکست خواهد خورد.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز همه دنیا توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران را محکوم کرده و در مقابل از ایران حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا تنها نسبت به ملت ایران بدعهد نیست، گفت: برخی‌ها نباید تفسیر نادرستی داشته باشند، امروز مشکلات ما عمدتاً بخاطر فشار آمریکا و اذناب آن است و نباید بجای محکوم کردن دشمنان، دولت خدمتگزار و نظام اسلامی مورد سرزنش قرار بگیرد و این می‌تواند بالاترین خسران و زیان باشد که کسی در کشور واقعیت‌ها را لمس نکند.

دکتر روحانی افزود: آمریکا تنها نسبت به ملت ایران عهدشکن نیست، بلکه نسبت به اروپا، چین، نفتا و معاهده ترانس پاسیفیک هم عهدشکن است و حتی در برابر فلسطین و مسلمانان و نسبت به مردم سوریه، عراق، افغانستان هم عهدشکن بوده و از غاصبان و مهاجمان یمن حمایت می‌کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: کسی نگوید که دولت ایران در برابر دیگرانی به مذاکره نشست، اما پیش‌بینی نکرد که یکی از آنها بعد از ۲ سال صداقت و امانت‌داری را زیرپا بگذارد. براساس این منطق نعوذبالله پیامبر اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) صلح حدیبیه را امضاء‌ کردند و امام حسن مجتبی(ع) پیمانی را امضاء کردند که نمی‌دانستند طرف مقابل آن را زیر پا می‌گذارد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اصل عهد و پیمان به مصلحت کشور بوده و امروز هم است.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای انجام شده با گروه ۱+۵ تأکید کرد: بالاترین افتخار سیاسی ایران در دهه‌ها و قرون اخیر، مذاکرات قدرتمند ایران در برابر ۶ قدرت بزرگ جهان بود و پیروزی‌هایی که در عرصه‌های مختلف در این مذاکرات برای ایران به دست آمد، هیچ‌گاه از دست نخواهد رفت.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز روز وحدت و یکپارچگی همه ماست، تصریح کرد: بیشترین سفارش و تأکید امام راحل بر وحدت کلمه بود. امام (ره) بارها گفت که از قدرت خارجی نمی‌ترسم و شما هم نترسید. اما از اختلاف داخلی و تفرقه نگرانم.

رئیس جمهور با تأکید مجدد بر اینکه امروز روز وحدت همه ماست، گفت:‌ همه باید امروز در مقابل آمریکا و حامیانش و مرتجعین منطقه در یک صف واحد باشیم و اگر وحدت خود را حفظ کنیم، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. دولت و مردم با ارشادات رهبری معظم می‌توانند از مشکلات امروز رهایی یابند.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در این برهه وظیفه سنگینی بر عهده دارد، یادآور شد: کشور امروز با بزرگترین فشار و تحریم اقتصادی در طول ۴۰ سال گذشته روبروست، اما با امید به خدا با وحدت، ‌یکپارچگی و امید به آینده از مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: ای امام همین‌جا با تو پیمان می‌بندیم همچنین که پیرو و مقلد شما هستیم و بودیم راه شما را ادامه می‌دهیم و نخواهیم گذاشت میراث بلند شما جمهوری اسلامی دچار مشکل شود.

دکتر روحانی تأکید کرد: ای امام(ره) همانطوری که دفاع کردیم و نگذاشتیم یک وجب از خاک مان در دست دشمن بماند، ما همچنان به کشور، منافع ملی، نظام و سرزمین خود وفادار خواهیم بود و بخاطر این انقلاب، عزت و استقلالی که برای ما به ارمغان آوردید به تو تبریک می‌گوییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از انقلاب کشور ما با یک نفر اداره می‌شد و آن یک نفر به همه فرمان می‌داد در حالی که آن یک نفر هم در خدمت استعمار بود، گفت: به لطف انقلاب شکوهمند اسلامی امروز فرمان در دست مردم است و این مردم هستند که با رأی خود همه مسئولین کشور را در سمت‌های خود تعیین می‌کنند.

دکتر روحانی تأکید کرد: اماما ما راه تو را که راه استقامت و ایستادگی بود، ادامه می‌دهیم و پرچمی را که بر دوش خلف صالح خود گذاشتی ما این پرچمدار را حمایت و همراهی خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پایان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را به همه مردم، مسئولین، بیت معظم حضرت امام راحل و یادگار ایشان تبریک گفت.

Share