ظریف در پاسخ به سوال ادیانی؛

برجام؛ آمریکا را در موضع انزوا قرار داد | چرا افتخار کشور را ترکمانچای نامگذاری می‌‎کنید؟

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده که امروز تمام تلاشش را انجام داده تا از منزوی بودن خارج شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (دوشنبه ، ۸ بهمن) مجلس شورای اسلامی در توضیحات خود درخصوص سوال سیدعلی ادیانی گفت: در نامه مقام معظم رهبری هیاتی با عنوان هیات نظارت تشکیل شد که مسئول رسیدگی مفاد نامه است و وزارت امور خارجه گزارش های خود را به صورت مرتب به هیات ارائه کرده و این هیات براساس مصالح کشور تصمیم می گیرد که چگونه عمل شود.

وی ادامه داد: کاری که جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داد، در نامه های متعدد از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض برجام توسط ایالات متحده و سایر اعضا را به اطلاع طرف مقابل رسانده و نسبت به اقدامات آنها اعتراض کرده است، از این رو اقداماتی که باید انجام می شد مورد تصویب هیات نظارت قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: در این حوزه وزارت امور خارجه در همان حد گزارش دهی بوده ، از طرف دیگر وزارت امور خارجه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی هر سه ماه یکبار گزارش را به مجلس ارائه کرده و این گزارش ها در پارلمان بررسی شده و اگر نیاز بوده نمایندگان مجلس تصمیم گیری انجام داده اند. از طرف دیگر ما معتقدیم از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی و با در نظر گرفتن همه شرایط، بهترین انتخاب در این عرصه انجام شده و این انتخاب آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده که امروز تمام تلاشش را انجام داده تا از منزوی بودن خارج شود.

ظریف ادامه داد: ایراد گرفتن به دستاوردهای ایران کار راحتی است، اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است، این نیاز کشور بوده و بنده وظیفه دارم در برابر خارجی ها از منافع ملی دفاع کنم.

برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند

وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در طول یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را انجام داده تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می خوانید، به نحوی خارج شود. حال آیا طرف ترکمانچای هیچ وقت تلاش کرد که از این عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را اینگونه نامگذاری می کنید؟ رهبر معظم انقلاب، هیات نظارت را برای بررسی ۹ شرط تعیین کردند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: شما می گویید که در قبال توافق برجام چه تعهدی از آمریکا گرفته اید؟ حال بروید از کسانی که توافق نفتا را امضا کردند را بپرسید که چه تعهدی از آمریکا گرفتند! بروید از کشورهایی که توافق نامه پاریس، یونسکو را امضا کردند، بپرسید که چه تعهدی برای عدم خروج آمریکا از توافق نامه گرفته اند؟ بروید از کسانی که شورای حقوق بشر را ایجاد کردند را بپرسید که چه تعهدی برای خارج نشدن آمریکا گرفته اند؟

وی گفت: چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به نام جمهوری اسلامی می نامید؟ چرا افتخار کشور را ترکمانچای نامگذاری می کنید؟، ما در رابطه با برجام تعهدات کافی را گرفتیم و در این رابطه گزارش ها را ارائه کردیم، اما رژیم آمریکا از این تعهد خارج شد، کما اینکه از هزاران تعهد دیگر خارج شده است. دولتی که به اصول مسلم حقوق بین الملل هیچ احترامی نمی گذارد، از این دولت چه توقعی دارید؟ چه کسی می گوید که ما براساس اعتماد در برجام عمل کردیم؟ ما برای تک تک اقداماتی که انجام دادیم، اقدام متقابل آن را پیش بینی کردیم. ما تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم، اورانیوم غنی شده را از کشور خارج نکردیم. ما تا زمانی که پرونده PMD را حل نکردیم، در بحث نیروگاه اراک اقدامی انجام ندادیم.

ظریف افزود: تک تک اقدامات ما نه تنها نسیه نبود، بلکه ما نقد گرفتیم و بعد کارها را انجام دادیم، اما اگر دولت آمریکا بدعهدی کرده، اگر دولت آمریکا عهدشکنی کرده، شما باید بر سر دولت آمریکا بکوبید نه به فرزندان این ملت.  مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و ۵ قدرت اروپایی به پای میز مذاکره بیایند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما تا خرخره کلاه گذاشته شده است! چرا باور نمی کنید؟ آقای ترامپ باید برجام را ترکمانچای بنامد نه شما!!!

وی بیان کرد: دستاوردهای ملت را نباید اینچنین ارزان بفروشید، اینها دستاوردهای دیپلماسی نیست، بلکه دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است. همان ملتی که ترامپ را بارها به زانو درآورده است. ترامپ ۴ بار تلاش کرد تا آنچه در برجام از دست داده به دست آورد، اما هر بار در این رابطه شکست خورده و الان هم کاسه گدایی به دست گرفته و به دنبال برگزاری اجلاس لهستان است، اما تاکنون دو بار مجبور شده از برنامه های اجلاس عقب نشینی کند، زیرا جمهوری اسلامی ترامپ را مجبور به عقب نشینی کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاوردهای این ملت بزرگ را عزیز بدانیم نه آنکه آن را خوار کنیم، وزارت امور خارجه گزارش اجرای برجام را به هیات نظارت و همچنین به مجلس ارائه کرده، شما نمایندگان می توانید تصمیم بگیرید و ما هر تصمیمی که شما بگیرید را انجام می دهیم. ما مشکلی نداریم، خیال می کنید که بنده مشکلی دارم که از برجام خارج شوم؟ اما تصمیم با من نیست بلکه تصمیم با کشور است، لذا بدانید برجام آنقدر برای کشور منافع داشته که ترامپ دو سال است برای از بین بردن این منافع تلاش می کند و امروز در دنیا منزوی شده است.

Share