یادداشت/رضا سیف پور

با صد میلیون تومان چه کسب و کاری راه بیاندازم؟

نکته مهمی که همه این افراد نادیده گرفته‌اند آن است که در واقع این «پول» نیست که «کار» می‌کند. تعجب نکنید. من قصد دارم تا به شما بگویم این «گردش پول» است که باعث تولید «سود» و یا بهتر بگویم «درآمد» می‌شود.

رضا سیف پور (مدرس سوادمالی و مدیریت کسب و کار)

این روزها خیلی از افرادی که می‌شناسم از من سوالاتی می‌پرسند در مورد شروع یک کسب و کار با مبالغ نسبتاً پایین سرمایه. یکی صد میلیون تومان دارد، یکی دویست میلیون تومان و دیگری اندکی بیشتر یا کمتر و همه می‌خواهند بدانند با این پول که اغلب حاصل سال‌ها تلاش و زندگی‌شان است چه کسب وکاری را می‌توانند برای دوران بازنشستگی خود و یا برای شروع زندگی فرزندشان راه بیاندازند. در این بین افرادی هم هستند که مبالغ بسیار کمتری دارند. مثلاً در حد سی الی پنجاه میلیون تومان. این افراد اغلب ناامیدانه، یا اصلاً وارد این بحث نمی‌شوند و یا اگر بخواند شجاعت به خرج دهند نهایتاً می‌پرسد با سی چهل میلیون تومان چکار کنم؟ شاید این افراد به این نتیجه رسیده‌اند که با این سی یا چهل میلیون تومان نمی‌توان کاری را شروع کرد اما نکته مهمی که همه این افراد نادیده گرفته‌اند آن است که در واقع این «پول» نیست که «کار» می‌کند. تعجب نکنید. من قصد دارم تا به شما بگویم این «گردش پول» است که باعث تولید «سود» و یا بهتر بگویم «درآمد» می‌شود. به عبارت دیگر آنچه اهمیت دارد «گردش پول» است نه مقدار پول سرمایه گذاری شده. اجازه دهید در ادامه با ذکر یک مثال ساده موضوع را برایتان به شکل روشن‌تری توضیح دهم.

فرض کنید شما تنها ۵۰ میلیون تومان پول یا سرمایه دارید و باز فرض می‌کنیم شما یک مغازه آماده و مناسب هم دارید. حال اگر این پول را در آن مغازه وارد کنید و بگذارید تا یکسال اجناستان با سود ۳۰ درصد به فروش رود، شما به زبان خیلی ساده فارغ از هزینه‌های جاری توانسته‌اید در پایان سال از محل کسب وکار خود به ۱۵ میلیون تومان سود دست پیدا کنید. بدون شک با این سود سالانه شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید.

حال اگر تصمیم بگیرید که کالای خود را عوض کرده و جنس دیگری را برای عرضه انتخاب کنید که در سال بتوانید با همان پنجاه میلیون، دو بار آن را بخرید و بفروشید. آنگاه با همان فرض بالا شما در سال توانسته‌اید ۳۰ میلیون تومان سود به دست آورید که اگرچه کفاف یک خانواده ۳ نفره را نمی‌دهد اما بهتر از حالت قبل است. حالا به این نکته فکر کنید شما با استفاده از مشورت افراد متخصص و بهره گیری از تکنیک‌های فروش بتوانید هر سه ماه به سه ماه کالای خریداری شده را کاملاً بفروشید و دوباره کالای جدید به همان مقدار وارد مغازه کنید. آنگاه در سال شما به ۶۰ میلیون تومان درآمد دست پیدا کرده‌اید که برای یک خانواده ۳ نفره در روزگار امروز درآمد خوبی است.

همانطور که دیدید مثال ما خیلی ساده بود و در آن بر اساس فرض، به بسیاری از قواعد کسب و کار اشاره‌ای نشده بود با اینحال همه ما توانستیم به یک اصل مهم پی ببریم و آن اینکه در هر کسب و کار، این «سرمایه اولیه» شما نیست که اهمیت دارد، مهم «گردش سرمایه» شما در سال است. لذا با این نگرش ممکن است بتوانید با مبالغی بسیار کمتر، در صورت برخورداری از انتخاب‌های درست، کسب وکارهای بسیار موفقی را شروع کنید. شما برای یک انتخاب درست باید با افراد متخصص مشورت کنید. آن‌ها به شما خواهند گفت که مهمترین تصمیم شما باید انتخاب نوع شغل باشد. نوع شغل هم به شدت به عوامل مهم دیگری مثل شهر محل سکونت و حتی منطقه زندگی شما، میزان آشنایی شما با آن شغل، شرایط فعلی و آینده جامعه و مواردی اینچنین وابسته است. مضاف بر آن شما باید بتوانید از تکنیک‌های بدیع فروش و تبلیغات استفاده کنید. به نظر می‌رسد حالا دیگر دغدغه شما نباید مقدار سرمایه شما باشد. شما از این به بعد باید به شغل مورد نظر خود فکر کنید. آنگاه حتی می‌توانید علاوه بر پول خود با پول دیگران کسب و کارهای جالبی راه بیاندازید!!

تماس با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share