مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان:

باید پاسخگوی نیازهای اصلی مردم در تهدیدات اقتصادی باشیم

محمدپور گفت: آسیب پذیری ها ممکن است در جایی زیاد یا کم شود و آسیب پذیری ها در جایی راسا عمل میکند و گاهی هم بر اثر تهدید عمل میکند. یعنی جایی آسیب پذیری محل اثر تهدید بر آسیب پذیری است و در جایی هم تهدید تغییر کرده اما آسیب پذیری ذاتی میتواند برای ما حادثه ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر محمدپور، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در سومین جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان تالش ضمن گرامی داشت یاد و خاطره ۲۸۵ شهید شهرستان تالش با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال ویژه ای بود از یک طرف ما وارد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می شویم و از طرف دیگر شاهد تمرکزی از تهدیدات و البته فرصت ها پیش روی انقلاب هستیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در یک پیچ مهم تاریخی قرار داریم. یکی از ویژگی های امسال این بود که دشمن به صورت آشکار و به نوعی با چراغ روشن مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده و تلاش می کند همه ظرفیت های موجود را علیه انقلاب به کار گیرد. پس ما باید با یک انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدات مقابله کنیم.

وی ادامه داد: موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیرعامل چندین برابر سال های گذشته است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار کرد: در موضوع پدافند غیرعامل چهار مولفه اساسی وجود دارد که قابل بررسی است، گفت: در مرحله اول دارایی ها، سرمایه ها و مجموعه ای که میخواهیم از آن ها دفاع و پدافند کنیم که این خود عنصری بسیار موثر و مهمی است،نوع و کیفیت دارایی، ماهیت، جنس، کارکرد آن که آیا هوشمند است یا خیر بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: حفاظت از دارایی و سرمایه عنصر بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد زیرا ممکن است دفاع نسبت به این موضوع موثر واقع نشود مثلا اگر بخواهیم از پول ملی دفاع کنیم، در گذشته پول ملی فیزیک داشت مانند طلا، سکه و اسکناس اما امروزه پول ملی ماهیتش به دیجیتال و سایبری تبدیل شده است.

رصد، پایش و تشخیص فناوری های روز برای شناخت تهدیدات و فرصت ها یک ضرورت است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با بیان اینکه امروزه بیش از نود درصد از پول ما از نظر ماهیت دیجیتال و سایبری است، یاد آور شد: برای ۱۰ درصد مابقی آن فیزیک وجود دارد،بنابراین نوع پدافند از این دارایی به ماهیت و تحولات موثر آن بستگی دارد، این مقوله ی پویایی است و عنصر ثابت در آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: حال به دارایی های ترکیبی می رسیم که ترکیبی از حوزه های مختلف را در برمی گیرد و چون دارایی های ما محصول صنعت، تکنولوژی و فناوری است طبیعتا ماهیت آن ها هم ثابت نمی ماند.

محمدپور با اشاره به تهدیداتی که بر روی دارایی اثر می گذارد، خاطر نشان کرد: موضوع تهدید عنصر جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد معمولا در تقسیم بندی تهدیدات به دلیل اینکه این موضوع در حوزه علوم انسانی است متناسب با هر رویکرد می توانیم دسته بندی خاصی از جمله به طبیعی، غیرطبیعی، سخت، نرم، نیمه سخت و برخی هم به نظامی و غیر نظامی بودن تقسیم بندی می شود.

وی در ادامه به منشاء تهدیدات اشاره کردند که منشا آن یا طبیعت است یا انسان که اگر طبیعت بود دو مولفه اساسی در آن وجود دارد یکی اینکه ماهیت آن طبیعت است که فعل و انفعال طبیعی درون زمین و اقلیم است که طبیعتا انسان منشا آن نیست، و موضوع با اهمیت بعدی این است که انسان در آن نقشی ندارد و عوامل انسانی که انگیزه، خصومت در آن وجود ندارد و ماهیتش هم طبیعت است که تغییرات طبیعی زمین یا اقلیم می تواند عنصر مهم این دسته از تهدیدات باشد.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات انسان ساخت موضوعی متفاوت است، یادآور شد: در این مورد انسان محور این موضوع است که ویژگی های خاص خودش مانند تفکر و اندیشه یعنی استراتژیک و دکترین را دارد بنابراین مولفه ای به تهدید اضافه می شود به نام عوامل انسانی تهدید که ناشی از استراتژیک، دکترین، تاکتیک، برنامه، سیاست، اصول و رویکرد که به آن عوامل انسانی تهدیدات می گویند.

تنوع و خلاقیت در تهدیدات انسان ساز

محمدپور اظهار داشت در مولفه فیزیکی هم تکنولوژی و صنعت، سلاح و تجهیزات ساختار های رزمی، لشکرها و تیپ ها هستند که مولفه های تهدید از آن ها برشماری می شود. مسئله بعدی آسیب پذیری ها هستند که بصورت جدی و جاری در تحولات بوجود می آید و معمولا چون آسیب پذیری ها نسبی هستند نسبت اثر تهدید بر دارایی منهای توانمندی های ما تبدیل به آسیب پذیری میشود. بنابراین آسیب پذیری ها ممکن است در جایی زیاد یا کم شود و آسیب پذیری ها در جایی راسا عمل میکند و گاهی هم بر اثر تهدید عمل میکند. یعنی جایی آسیب پذیری محل اثر تهدید بر آسیب پذیری است و در جایی هم تهدید تغییر کرده اما آسیب پذیری ذاتی میتواند برای ما حادثه ایجاد کند.

باید پاسخگوی نیازهای اصلی مردم در تهدیدات اقتصادی باشیم

باید بتوانیم در برابر تهدیدات مردم را حفظ و نیازهای آنها را پاسخ داده، انسجام میان مردم و حکومت را حفظ کنیم و در یک تعامل اجرایی اجازه ندهیم تعامل میان مردم و حکومت بهم بخورد، طبیعتا شبکه های اجتماعی سازماندهی فکری، اقتصادی و امنیتی مردم را هدف گرفته اند در اوایل دی ماه ۹۶ دیدیم الگویی از این مسئله اجرا شد، موضوع مردم محوری، اقتصاد و شبکه های اجتماعی در حوزه تهدیدات به صورت جدی نقش آفرینی می کند که دشمن تلاش دارد این موضوعات را در حوزه امنیتی دنبال کند.

Share