رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آستارا:

اکو پارک لوندویل چهارمین اکو پارک کشور است | ایجاد سدهای انحرافی باعث تخریب تالاب‌ها می‌شود

کلانتری برداشت‌های غلط را باعث نابودی تالاب های کشور دانست و گفت: استفاده از آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی یک اقدام نادرست است و متاسفانه این امر باعث تخریب این تالاب ها شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آیین افتتاح ساختمان اکو پارک شهرستان مرزی بندر آستارا از هزینه ۱.۳ میلیارد دلاری دولت در حوزه پسماند خبر داد و گفت: مسئله پسماند نباید در حضور گردشگر تاثیر منفی بگذارد، این امر نیازمند عزم جدی منطقه بوده و باید با نگاه زیرساختی از صنعت توریسم درآمد زایی کنیم.

عیسی کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با هفت هزار نیرو در کشور به عنوان یک مروج محیط زیست، هدایت کننده مردم به پاسداری از آن است، متاسفانه در شرکت دادن مردم در این امر ضعیف عمل کردیم، باید مردم را با محیط زیست آشتی بدهیم، نمی شود دور زیستگاه‌ها و جنگل‌ها حفاظ کشیده و مردم را از این مناطق دور کرد، همچنین ورود بخش خصوصی در حوزه محیط زیست یک امر ضروری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اولویت کشور در این حوزه را پسماندها دانست و گفت: سال گذشته در این امر موفق نبودیم و امسال امیدواریم با سرمایه گذاری شهرداری‌ها در بخش پسماند بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

کلانتری برداشت‌های غلط را باعث نابودی تالاب های کشور دانست و گفت: استفاده از آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی یک اقدام نادرست است و متاسفانه این امر باعث تخریب این تالاب ها شده است. متاسفانه ما با ایجاد سدهای انحرافی و توسعه کشاورزی تالاب ها را خشک کنیم.

معاون رئیس جمهور عدم رعایت مسائل زیست محیطی را در حوزه سد باعث آسیب به محیط زیست دانست و گفت: اگر همزمان با این پروژه ها مطالعات زیست محیطی انجام بگیرد بالای ۹۵ درصد طرح های عمرانی به مشکل نخواهند خورد.

کلانتری اکو پارک لوندویل را چهارمین اکوپارک کشور دانست و عنوان کرد: ما باید برای حفظ محیط زیست مردم را وارد میدان کرده و آشنایی مردم با محیط زیست باعث لذت بردن از آن می شود.

وی بخش عمده نیروگاه‌های کشور را استفاده کننده از سوخت گاز و عدم استفاده از مازوت دانست و گفت: مشکل عمده عدم استفاده از مازوت در کلانشهرها است و با همکاری وزارت نفت امسال در بیش از ۹۰ درصد نیروگاه ها استفاده از سوخت گاز انجام گرفته است.

کلانتری یادآور شد: بزرگترین مشکل این حوزه، خودروها و سوخت های غیر استاندارد است، در سال جاری تهران ۳۴ روز بیش از سال گذشته هوای سالم داشته و با بهبود کیفیت بنزین و عدم استفاده از مازوت می توان هوای سالم بیشتری در روزهای سال داشت.

کلانتری با بیان اینکه لایروبی و وصل کردن تالاب به دریا موجب تخلیه آب شیرین به دریا می شود، افزود: فشارهای بسیاری برای لایروبی تالاب میانکاله وجود دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه تالاب انزلی از آنجاییکه ارتباط زیرزمینی و روزمینی با دریا دارد، وضعیت آن متفاوت است، افزود: سموم و کودهای کشاورزی وارد شده از مزارع باعث انباشت لجن در تالاب انزلی شدند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات احیاء تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود، گفت: با این اقدام امیدواریم تا ۴ سال آینده شاحد احیاء ۱۴ هزار هکتار از این تالاب باشیم.
کلانتری افزود: پروژه های عمرانی چنانچه همراه با ملاحظات زیست محیطی باشند، مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند.

گفتنی است؛ در جریان سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، ساختمان شماره ۵ اکو پارک بازدیدکنندگان از حیات وحش بخش لوندویل آستارا به مساحت ۴۶۰ متر مربع و با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار و همچنین پاسگاه محیط بانی و طبیعت گردی پناهگاه حیات وحش استیل لوندویل به مساحت ۱۰۰ متر مربع و با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

Share