با حضور نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان؛

انجمن اهدای عضو ایران شعبه گیلان راه اندازی شد|مهمترین ویژگی برای اهدا عضو، فرهنگ سازی است

با حضور نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان، مسوولان دانشگاه و جمعی از پزشکان و خیرین سلامت استان گیلان، انجمن اهدای عضو ایران شعبه گیلان راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طی نشستی که در مرکز آموزشی درمانی پورسینا با حضور نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان، مسوولان دانشگاه و جمعی از پزشکان و خیرین سلامت استان برگزار شد، انجمن اهدای عضو ایران شعبه گیلان راه اندازی شد.

دکتر علی داوودی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این نشست با اشاره به  این که بهره مندی از پتانسیل های حوزه پزشکی گیلان موجب شد تا این استان سال ها در خصوص پیوند کلیه برجسته باشد، گفت: در این خصوص  دهمین پیوند کبد در گیلان، با موفقیت انجام شد.

وی در ادامه تصریح کرد: آینده شمال کشور در بحث پیوند با دانشگاه علوم پزشکی گیلان محقق خواهد شد و این مهم در غالب انجمن ها و کمک های مردمی ممکن می شود.

مهمترین ویژگی برای اهدا عضو، فرهنگ سازی است

دکتر انوش دهنادی مقدم، رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا نیز در این نشست با بیان این مطلب که استان گیلان از سال ۷۶ تا ۹۳ تنها یک پیوند از مرگ مغزی داشت، گفت: اما از سال ۹۳ با فعال شدن واحد فراهم آوری اعضا پیوندی و ارایه آموزش ها به نیروهای پزشکی و پیراپزشکی، موارد اهدا عضو از مرگ مغزی افزایش یافت و تا کنون ده پیوند کبد و حدود یکصد پیوند کلیه از موارد مرگ مغزی انجام شده است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از خانواده های اهداکننده، به نقش واحد فراهم آوری پیوند اعضا در این فرایند اشاره کرد و افزود: مهمترین ویژگی برای اهدا عضو فرهنگ سازی است و همه بایستی در این خصوص کمک کنند.

دکتر دهنادی ضمن تقدیر از حمایت های دکتر علی نوبخت در خصوص راه اندازی پیوند کبد در استان گیلان، یادآور شد: تایید مرگ مغزی توسط چهار گروه پزشکی شامل فوق تخصص مراقبت های ویژه، داخلی، جراح مغز و اعصاب و داخلی اعصاب انجام می گیرد که از سوی وزیر بهداشت، حکم مسوولیت اقدام به تایید مرگ مغزی را دارند.

دکتر امید قبادی- نایب رییس انجمن اهدا عضو ایرانیان نیز در این نشست با بیان این مطلب که شعبه گیلان چهاردهمین شعبه انجمن اهدا عضو ایرانیان است به تاریخچه تصویب قانون اهدای عضو اشاره کرد و گفت: قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید، برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت اعضای خانواده مورد مرگ مغزی برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیات ایشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

دکتر قبادی در ادامه  کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول  عنوان کرد و افزود: هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

نایب رییس انجمن اهدا عضو ایرانیان در پایان تصریح کرد: سه پایه اهدا عضو شامل علم ( ۲۰ درصد)، ساختار (۳۰ درصد) و فرهنگ (۵۰ درصد) می باشد و موفقیت اهدا عضو در گرو هم افزایی عناصر مهم اهدا عضو یعنی خانواده ها، جامعه پزشکی، سازمان های مردم نهاد، خیرین، نام آوران، رهبران دینی، ارگان های فرهنگ ساز و مسوولان است.

در ادامه دکتر محمد صفایی نیز در این مراسم بر لزوم توجه به آموزش و رعایت اصول اطلاع رسانی مرگ مغزی به خانواده های این عزیزان تاکید کرد.

لازم به ذکر است: در حاشیه این نشست به همت مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی در گیلان و با حضور جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و قائم مقام انجمن اهدای عضو ایران، اهداف پیوند عضو در گیلان طی نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان، تبیین شد.

با راه اندازی انجمن اهدای عضو ایران شعبه گیلان، فرایند فراهم آوری اعضای پیوندی، پیگیری روند بیماران، ایجاد ساز و کارهای لازم در زمینه پیوند عضو و فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو را بهبود و تسریع می بخشد.

Share