رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان خبرداد:

انتقال بقایای انسانی کشف شده در منطقه لیارسنگ بن املش به آزمایشگاه انسان شناسی رشت

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، یکی از اساسی ترین محورهای آزمایشگاه انسان شناسی زیستی گیلان را تحقیق و تربیت نیروهای متخصص ملی و بومی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید هاشم موسوی در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه انسان شناسی زیستی ایران در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، افتتاح آزمایشگاه مذکور را جزو افتخارات دانشگاه گیلان دانست و اظهار کرد: راه اندازی مرکز اسناد جنبش جنگل و کتابخانه اهدایی دکتر معین نیز با توجه به ارزش میراثی آنها می تواند به جاذبه پژوهشکده گیلان شناسی تبدیل شود.

وی پژوهشکده گیلان شناسی را زینت دانشگاه گیلان دانست و افزود: خوشبختانه روز به روز بر فعالیت ها و زمینه های کاری این مرکز افزوده می شود و جوهره آن عشق به مردم و فرهنگ گیلان است.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان این مرکز را محل پیوند دانشگاه با جامعه دانست و اضافه کرد: حضور مردم در مراسم های نکوداشت نخبگان ادبی و فرهنگی نشان دهنده قدردانی از فرهنگ و اهالی فرهنگ است و خوشحالیم این امر مهم در پژوهشکده گیلان شناسی اتفاق افتاده است.

موسوی با بیان اینکه آزمایشگاه انسان شناسی زیستی دانشگاه گیلان در شهریور ۹۵ در این پژوهشکده و با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به صورت رسمی راه اندازی و تجهیز شد، خاطرنشان کرد: یکی از اساسی ترین محورهای آزمایشگاه انسان شناسی تحقیق و تربیت نیروهای متخصص ملی و بومی است که این امر با انتقال بقایای انسانی کشف شده در منطقه لیارسنگ بن املش به این آزمایشگاه در حال انجام است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از خانواده دکتر محمد معین جهت تجهیز کتابخانه پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، یادآور شد: در مجموع ۷ هزار و ۳۳۴ جلد کتاب و مجله به زبان فارسی و لاتین فهرست نویسی و آماده سازی شده که شامل ۴ هزار و ۱۶۴ جلد کتاب فارسی، یک هزار و ۶۶۴ جلد کتاب لاتین، یک هزار و ۱۷۳ مجله فارسی و ۳۳۳ مجله لاتین است.

اقدامی، رئیس آزمایشگاه انسان شناسی زیستی گیلان نیز، با بیان اینکه در گذشته مطالعات انسان شناسی بر روی بقایای انسانی کشف شده در ایران توسط کارشناسان و متخصیص خارجی صورت می گرفت، عنوان کرد: با راه اندازی آزمایشگاه مذکور می توانیم از توان نیروهای داخلی و بومی استفاده کنیم.

وی چگونگی تکامل انسان را کار اصلی انسان شناسی دانست و گفت: پیدایش انسان، رفتارها، گونه ها، نمونه های غیر انسانی دارای شباهت با انسان، دیرینه شناسی، زمین شناسی، باستان شناسی و زیست شناسی مولکولی نیز مورد توجه است.

رئیس آزمایشگاه انسان شناسی زیستی گیلان، با بیان اینکه کار تجهیز و راه اندازی نخستین آزمایشگاه انسان شناسی ایران از سال ۹۳ آغاز شده است، ادامه داد: آزمایشگاه مذکور قادر است تا آزمایشاتی را حول محورهای انسان شناسی رشد، دیرینه آسیب شناسی، استخوان شناسی، دندان پزشکی، آنتروپومتری، فیزیولوژی پزشکی، پزشکی قانونی، زیست باستان شناسی، مطالعات منابع باستانی و استخوانی و… برای محققان رشته های پزشکی و علوم پایه فراهم کند.

اقدامی از تنظیم اطلس آناتومی و ساختار جسمانی و ژنتیکی مردم گیلان در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: در اولین گام پروژه هایی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در زمینه استخوان شناسی در حال انجام داریم که نتایج حاصله از این تحقیقات از طریق سایت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان اعلام خواهد شد.

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در ادامه، با بیان اینکه اولین بقایای انسان در گیلان در سال ۱۳۳۹ کشف شد، تصریح کرد: در طی سال های گذشته مکانی برای نگهداری بقایای موارد فرهنگی و انسان شناسی نداشتیم لذا با حفاری های انجام شده در منطقه لیارسنگ بن و کشف بقایای انسانی در سال ۹۵، ایده راه اندازی آزمایشگاه انسان شناسی در دانشگاه گیلان شکل گرفت.

وی با اشاره به کشف ۲۴ اسکلت انسان در منطقه مذکور در سال ۹۵، خاطرنشان کرد: این اسکلت ها به پژوهشکده گیلان شناسی منتقل شده و تاکنون بیش از یکصد اسکلت کامل انسان به دست آوردیم که البته ۹۰ اسکلت در اختیار آزمایشگاه انسان شناسی زیستی قرار گرفته است.

Share