رئیس اداره بهزیستی شهرستان آستارا خبرداد:

افزایش میزان طلاق توافقی در آستارا | شهروندان کودک آزاری، خودکشی و همسرآزاری را گزارش دهند

خورشیدی با هشدار در بحث آسیب های اجتماعی گفت: متاسفانه آمار نگران‌کننده ای از حوزه این آسیب ها همچون کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی و … مشاهده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرزی بندر آستارا با تعدادی از خبرنگاران برگزار شد.

فریبرز خورشیدی ظهر امروز در جمع خبرنگارتن اظهار کرد: سازمان بهزیستی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی شکل گرفت و امروز در حوزه توانبخشی، امور اجتماعی و پیشگیری فعالیت مستمر می کند.

خورشیدی مداخله در مددکاری، روانشناسی و بحران را از جمله برنامه های اورژانس اجتماعی بهزیستی این شهرستان عنوان و بیان کرد: ده کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی آستارا از ابتدای سال جاری تاکنون به ۹۰۳ مورد از درخواست های تلفنی و ۷۶۸ مورد از درخواست‌های حضوری مردم رسیدگی کرده اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آستارا تعداد مددجویان تحت پوشش حوزه امور اجتماعی را ۲۴۰۰ نفر، تعداد دانش آموزان تحت پوشش را ۳۷، تعداد دانشجویان تحت پوشش را ۵۸ و تعداد خانواده های چندقلوی تحت پوشش را ۳۰ خانواده دانست.

وی تعداد مراکز مشاوره و کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر این اداره را در شهرستان در مجموع ۶ مرکز و کمپ دانست و اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۴۱۱ نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد و ۵۷۳ نفر طی ۷۵۱ جلسه به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند که مدت زمان دوره درمان در کمپ های ترک اعتیاد ۲۱ روز بوده که گاها تا سه ماه در این مراکز افراد تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان را کافی ندانست و گفت: آستارا به دلیل حضور اتباع خارجی و گردشگر پذیر بودن، طبیعتاً یک جمعیت شناور در خود داشته و افزایش کمپ های ترک اعتیاد برای شهرستان کاملا ضروری است.

خورشیدی غربالگری شنوایی کودکان زیر یکسال و غربالگری بینایی کودکان زیر ۶ سال را از خدمات گسترده بهزیستی در حوزه پیشگیری دانست و بیان کرد: از آغاز سال جاری تاکنون ۱۰۵۸ نفر از کودکان زیر یک سال و ۱۵۴۰ نفر از کودکان زیر ۶ سال به ترتیب مورد تست غربالگری شنوایی و بینایی قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آستارا با بیان اینکه در حوزه اشتغال با پرداخت تسهیلات به افراد تحت پوشش اشتغال‌زایی سعی در رفع مشکل بیکاری داشته ایم افزود: در حوزه اشتغال با اعطای تسهیلات به ۱۵ نفر از بهبود یافتگان اعتیاد به مبلغ دو میلیارد و یکصد میلیون ریال، در بخش توانبخشی برای ۷ نفر به میزان یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال، در بخش امور اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار برای ۷ نفر به میزان ۴۰۰ میلیون ریال، اعطای کمک هزینه ازدواج و ارائه خدمات پرداخت قبوض آب، برق و گاز برای ۱۰۷ بی بضاعت، در حوزه کمک هزینه مسکن و تعمیرات مسکن به ۴ نفر مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال و همچنین به افراد بی بضاعت مبلغ ۳۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض شده که اداره بهزیستی شهرستان همواره سعی دارد که باری از دوش مشکلات دولت در بحث اشتغال بردارد.

خورشیدی با هشدار در بحث آسیب های اجتماعی گفت: متاسفانه آمار نگران‌کننده ای از حوزه این آسیب ها همچون کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی و … مشاهده می شود که این بحث نیازمند یک آسیب شناسی جامع، کامل و همچنین ایجاد یک بستر مناسب برای کاهش این پدیده ها در جامعه است که این امر به طور مشخص باعث کاهش وقوع جرم هم می شود.

وی میزان متقاضیان طلاق توافقی شهرستان را از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۳ مورد دانست و گفت: متاسفانه با مشاهده آمار سال گذشته افزایش میزان طلاق توافقی را در شهرستان مشاهده می‌کنیم که این بحث نیازمند آسیب شناسی جدی بوده و باید مقابل از هم پاشیدن خانواده ها با ارائه راهکارها و مشاوره های روانشناسی ایستاد.

خورشیدی با اشاره به مجموع میزان پرداختی این اداره در حوزه های مرتبط بهزیستی از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در حوزه توانبخشی سه میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال، در حوزه امور اجتماعی ۴ میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال، در حوزه پیشگیری ۲۴۸ میلیون ریال و در حوزه مسکن ۷۷۰ میلیون ریال هزینه شده که این آمار نشان دهنده فعالیت مداوم و مستمر بهزیستی در رفع مشکلات آسیب ها و معضل های اجتماعی توانبخشی مسکن و پیشگیری است.

رئیس اداره بهزیستی آستارا ادامه داد: مرکز فوریت های اجتماعی آستارا ۱۰نیروی انسانی دارد و شهروندان می توانند مصادیق کودک آزاری، خودکشی و همسر آزاری را با تلفن ۱۲۳ گزارش کنند تا خاطیان، شناسایی و برای مشاوره و درمان به مرکز منتقل شوند.

بندر آستارا با ۹۱ هزار نفرجمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و بیش از ۷۰۰ خانوار این شهرستان از خدمات حوزه امور اجتماعی و توانبخشی سازمان بهزیستی بهره مند هستند.

Share