معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح خط‌ آهن قزوین-رشت در اسفند‌ | مسافران‌ نوروزی‌ با قطار به رشت می‌روند

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه خط آهن ۲۰۵ کیلومتری قزوین ـ رشت اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری رسمی می‌شود، گفت: نوروز ۹۸ امکان استفاده مسافران نوروزی از این راه‌آهن فراهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، خیرالله خادمی با اشاره به بازدید امروز از همه فازهای پروژه خط‌آهن قزوین-رشت، بیان کرد: این مسیر ریلی آماده است و در اسفندماه امسال با حضور رئیس‌جمهور افتتاح رسمی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن قزوین-رشت ابرپروژه ریلی کشور محسوب می‌شود افزود: این خط ریلی بزرگترین و خاص‌ترین پروژه ریلی کشور است، در کنار طول مسیر، محل عبور آن از کوهستان‌های صعب‌العبور و مکان‌‌های دارای جغرافیای خاص است و همین کار پروژه را سخت‌تر کرده بود.

* تکمیل روسازی و زیرسازی خط‌آهن قزوین-ر‌شت

وی ادامه داد: زیرسازی، روسازی و هر پنج ایستگاه مسیر امروز مورد بازدید قرار گرفت و مسائل تکمیلی‌ برای خط که لازم است تا دو هفته آینده به اجرا برسد، توصیه شد.

‌مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: زیرسازی خط‌آهن قزوین-رشت به صورت کامل اجرا شده است، همچنین بخش روسازی مسیر کل پروژه به اتمام رسیده و برخی خطوط فرعی ایستگاه‌‌ها در حال نصب و تنظیم است که تا دو هفته آینده به اتمام می‌رسد و به این ترتیب روسازی مسیر هم به پایان می‌رسد.

* احداث ۲۸ کیلومتر تونل و گالری در پروژه خط‌آهن

وی افزود: خط‌آهن قزوین-رشت از نظر طول مسیر، پروژه‌ای مطرح و بزرگ است، ضمن آنکه از منظر اجرا و عبور از مناطق سخت جغرافیایی دارای ویژگی‌های خاص است و نیازمند فعالیت‌های مهندسی پیچیده‌ای بود؛ تونل‌های طویل در این پروژه احداث شد، ۲۸ کیلومتر تونل و گالری در این مسیر احداث شده است ضمن آنکه ۹ کیلومتر پل بزرگ  و طویل در این خط ریلی داریم که همه ‌توسط متخصصان و طراحان داخلی اجرا شده است و نماد رشد و توسعه عمرانی کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه این مسیر دارای احجام و ابعاد بسیار بزرگی است، افزود: ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری در پروژه انجام شد و تأثیر آن در شبکه ریلی کشور منحصربه‌فرد است

* پیشرفت ۹۸ درصدی هر پنج ایستگاه راه‌آهن قزوین-رشت

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مسیر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در این مسیر ریلی پنج ایستگاه وجود دارد که چهار ایستگاه در طول مسیر پیشرفت فیزیکی ۹۸.۶ درصد دارد و ایستگاه رشت هم ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده است و ترمینال مسافری و ساختمان اصلی تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن آنکه محوطه‌سازی ایستگاه رشت هم به پایان رسید.

خادمی بیان کرد: در حال آماده‌سازی خود هستیم تا بیست و دومین مرکز استان هم به شبکه ریلی متصل شود و وعده‌ای که برای اتصال پنج شبکه استان به شبکه ریلی داده بودیم، محقق شود.

* کاهش ۱۶ روزه مسیر ‌و ۳۰ درصد از هزینه حمل کالا از طریق خط‌آهن قزوین-رشت

وی بیان کرد: این خط ریلی بخش انتهایی کریدور شمال به جنوب کشور است و بخش سخت این مسیر ریلی محسوب می‌شود، خط‌آهن از بندرعباس تا تهران نسبت به این مسیر سختی چندانی نداشت اما خط آهن قزوین – رشت از کوه‌های زیادی عبور کرد و خط بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه با بیان اینکه مسافران زیادی هم می‌توانند از این خط ریلی استفاده کنند، گفت: ‌تکمیل این خط ریلی می‌تواند تحول بسزایی در جابه‌جایی مسافر بین‌المللی ایفا کند ضمن آنکه در جابه‌جایی مسافر داخل کشور هم تأثیرگذار است و استان گیلان را به شبکه ریلی وصل و دسترسی ما را به بنادر شمالی و جنوبی کشور تسهیل می‌‌کند.

وی افزود:‌ از ویژگی‌های خاص این پروژه تأثیر بسیار مهم آن در مبادلات کالای بین‌المللی است‌، اگر خط آهن رشت – آستارا هم تکمیل و شبکه ریلی خود را به شبکه ریلی کشورهای آذربایجان، روسیه و در نهایت اروپا را تکمیل کنیم، بدین ترتیب حلقه ارتباطی شرق به غرب یا آسیا به اروپا یا جنوب شرق آسیا به سمت اروپا توسط ایران تکمیل می‌‌شود.

خادمی اظهار داشت: مبادلات کالا‌ از آسیای جنوب شرق به سمت اروپا یا روسیه ‌در مدل حمل‌ونقل دریایی ۳۶ روز به طول می‌انجامد اما با استفاده ازاین خط ریلی به ۱۶ روز کاهش می‌یابد و این تأثیر زیادی از نظر زمان دارد؛ ضمن آنکه هزینه استفاده از این مسیر نسبت به مسیر مشابه، ۳۰ درصد کمتر است و این‌ موجب کاهش قیمت تمام شده کالا می‌‌شود ضمن آنکه ایجاد وابستگی مبادلات بین‌المللی به سرزمین ایران می‌کند و این از ویژگی‌های خاص خط آهن قزوین – رشت است.

* ارزش خط‌آهن قزوین-رشت ۵هزار میلیارد تومان

وی با بیان اینکه امیدواریم با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، اهداف بزرگ ما در سند چشم‌انداز تا اندازه‌ای محقق شود، افزود: قرارداد اولیه این پروژه از سال ۸۵ امضا‌ و در سال ۸۶ اجرا آغاز شد.

معاون وزیر راه افزود: ۱۸۵۰ میلیارد تومان از این پروژه هزینه شد اما ارزش روز آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و این خط ریلی ‌جزو پروژه‌های بزرگ و خاص ما محسوب می‌شود.

* پیش‌بینی قطار مسافری در خط آهن قزوین-رشت برای نوروز ۹۸

وی گفت: این خط ریلی در همین اسفندماه با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی کشور به بهره‌برداری می‌رسد و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در نوروز امسال قطار در این مسیر ریلی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مسافران نوروزی عید امسال می‌توانند از این خط‌آهن استفاده کنند و قطعاً خط برای نوروز آماده خواهد شد.

Share