معاون زیربنایی راه آهن:

احداث خط آهن رشت-آستارا به شرکت ساخت و توسعه واگذار می‌شود

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن از انتزاع مسئولیت احداث خط آهن رشت ـ آستارا از شرکت راه آهن و بازگشت پروژه به شرکت ساخت و توسعه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مازیار یزدانی در گفت وگو با مهر درباره اظهارات اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر واگذاری احداث خط آهن قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و انتزاع آن از شرکت راه آهن اظهار داشت: نظر وزیر راه و شهرسازی این است که پروژه های ریلیِ شروع نشده، در دست شرکت ساخت باشد.

وی ادامه داد: مسئولیت احداث پروژه هایی همچون اصفهان ـ اهواز و رشت ـ آستارا قرار است به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل واگذار شود. ولی ساخت راه آهن تهران ـ قم ـ اصفهان در اختیار راه آهن است و شرکت راه آهن اقدامات احداثی آن را انجام می دهد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن درباره واگذاری ساخت خط آهن رشت ـ آستارا به شرکت ساخت در حالی که قرارداد اولیه احداث آن با همکاری جمهوری آذربایجان را شرکت راه آهن به امضا رسانده است، یادآور شد: فرآیند احداث این خط به شرکت ساخت واگذار می شود اما شرکت راه آهن نیز با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همکاری می کند.

یزدانی افزود: البته هنوز اجرای نظر وزیر راه و شهرسازی قطعی نیست چون باید بار دیگر به سازمان برنامه و بودجه عودت داده و از نظر صورت هزینه ها بررسی شود. مکاتبات اجرایی این اقدام  با سازمان برنامه انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کنسل شدن پرداخت ۵۰۰ میلیون دلاری که جمهوری آذربایجان برای ساخت راه آهن رشت ـ آستارا قرار بود پرداخت کند، به دلیل تحریم های ایران صحت دارد یا خیر؟ تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد؛ آذری ها به شدت پیگیر احداث راه آهن رشت ـ آستارا هستند و قرار است این هفته جلسه ای میان دو طرف در زمینه ساخت خط آهن رشت ـ آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) برگزار شود. سرمایه گذاری آذربایجان در خط آهن رشت ـ آستارا به هیچ وجه منتفی نشده است.

یزدانی با بیان اینکه مشکلی میان ایران و جمهوری آذربایجان برای تبادلات مالی نداریم گفت: قرار است آذری ها سهم مشارکت خود در پروژه خط آهن رشت ـ آستارا را به صورت دلار پرداخت کنند.

اسلامی: دولت تصویب کرده تا کلیه پروژه های زیرساختی ریلی به شرکت ساخت و توسعه برگردد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یکشنبه ۲۱ بهمن در مراسم افتتاح یکی از پروژه های عمرانی استان اصفهان با اشاره به درخواست‌های نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان بیان داشت: تمامی پروژه‌هایی که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شرکت راه‌آهن واگذار شده بود ۱۵ روز قبل در جلسه‌ هیئت دولت مطرح شد تا مجددا به شرکت ساخت بازگردد؛ زیرا معتقدیم شرکت راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار مطرح است و اساس تأسیس شرکت ساخت و توسعه نیز برای ساخت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل بوده است.

اهمیت راه آهن رشت ـ آستارا

راه آهن رشت ـ آستارا تنها بخش باقی مانده از کریدور شمال ـ جنوب در خاک ایران است که به شبکه ریلی متصل نیست. اتصال خط آهن ایران به شبکه ریلی آذربایجان و سپس شبکه ریلی شمال اروپا و روسیه، از اهمیت بالایی برای کشورهای مسیر به خصوص هند و روسیه به عنوان بزرگترین اقتصادهای مبدأ و مقصد این کریدور و همچنین دسترسی جمهوری آذربایجان به آب های آزاد برخوردار است.

هزینه احداث این خط آهن ۱ میلیارد دلار برآورد شده که نیمی از آن (۵۰۰ میلیون دلار) را آذری ها و نیم دیگر را ایران سرمایه گذاری می کند. آذرماه امسال محمدباقر نوبخت از گفت وگو با شرکت های سرمایه گذار چینی برای مشارکت در احداث این خط با استفاده از فاینانس خبر داده بود.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و در فضای پسابرجام توانست طی مذاکراتی قرارداد سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در پروژه راه آهن رشت-آستارا را با شرکت راه آهن این کشور و با حضور حسن روحانی و الهام علی اف رؤسای جمهور دو کشور به امضا برساند.

در حال حاضر راه آهن آستارای ایران ـ آستارای آذربایجان به طول ۱۰ کیلومتر در حال بهره برداری است.

Share