اهدای عضو اهدای زندگی

آمادگی گیلان برای پیوند پانکراس و‌ مغز استخوان | افت شدید پیوند کلیه در گیلان

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی و سیاست‌گذاری فرهنگ اهدا و پیوند با بیان این مطلب که ۶۰ برابر افزایش اهدا عضو از تاریخ ابتدای اهدای عضو در کشور را شاهد هستیم افزود: در حال حاضر ۵۳ هزار اهدای عضو در کشور انجام شده است و توان انجام همه پیوندها در کشور وجود دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی و سیاست‌گذاری فرهنگ اهدا و پیوند با بیان این شاهد افزایش ۶۰ برابری اهدا عضو از تاریخ ابتدای آغاز اهدای عضو در کشور هستیم، افزود: در حال حاضر ۵۳ هزار اهدای عضو در کشور انجام شده است و توان انجام همه پیوندها در کشور وجود دارد.

کتایون نجف زاده مرگ و میر ناشی از تصادفات را ۱۶ هزار نفر در سال عنوان کرد و افزود: که در سال پنج الی هشت هزار نفر در سال دچار مرگ مغزی میشوند که امار بسیار زیادی است.

وی با اینکه در سال ۲۵۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از مرگ و میرها در سال قابلیت اهدای عضو دارند، افزود: سال گذشته ۹۲۶ مورد اهدا عضو داشتیم که نشان از میدهد که از میزان ظرفیت
موجود اهدای کمتر داشت. ۲۵ هزار نفر بیمار نیازمند اهدای عضو هم‌اکنون در کشور وجود دارد که به‌طور متوسط تنها یک‌چهارم بیماران مرگ مغزی آماده اهدای عضو هستند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه بخش پیوند اعضا در گیلان در سال ۷۷ در بیمارستان رازی راه‌اندازی شد، افزود: ۱۹ پیوند اهدای عضو از ابتدای سال تاکنون در گیلان انجام شده است.

نجفی زاده با بیان اینکه پیوند کلیه در گیلان طی یک سال به ۷۴ مورد رسیده اما اکنون با افت شدید کمتر از ۱۰ مورد نزول پیداکرده، خاطرنشان کرد: تعداد بیمار تحت دیالیز در گیلان یک هزار و ۱۰۰ نفر است که انجام پیوند کلیه ۷ برابر به صرف تر از انجام دیالیز برای بیماران است.

وی مشکل اصلی در توسعه فرهنگ اهدای عضو را عدم هم افزایی عنوان کرد و افزود: نیروی متخصص، افزایش بودجه و امکانات پیوند، حمایت مسؤولان، همکاری خیرین و همراهی نهادهای فرهنگ‌ساز و نام‌آور برای افزایش اهدای عضو وجود دارد اما افزایش روزافزون پیوند اعضا در کشور نیازمند هم‌افزایی است.

نجفی زاده با بیان این مطلب که اهدای عضور ۵۰ درصد نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: برای توسعه اهدای عضور در کشور علاو بر فرهنگ سازی نیازمند.

به گزارش دیارمیرزا در ادامه جلسه قائم مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این مطلب که در هیچ کجای دنیا مثل ایران در دقیقه آخر به بستگان برای اهدای عضو صحبت نمی‌شود، افزود: در این جلسه انتظار داشتیم که مدیر کل صداو سیما و نماینده ولی فقیه نیز حضور داشته باشند.

دکتر قبادی گفت: تا زمانی که صداو سیما برای پخش یک زیر نویس ۱۵ میلیون از علوم پزشکی بخواهد باید فاتحه فرهنگ اهدای عضو در ان استان و کشور را خواند.

وی با بیان اینکه در دنیا ۵۰ درصد عامل ارتقا اهدای عضو نهادینه سازی فرهنگ است، گفت: فرهنگ سازی ارتباطی به نظام سلامت ندارد و هیات ها و عوامل فرهنگی در یک استان باید این بستر را آماده کنند.

در ادامه جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه ایران پتانسیل لازم در حوزه پزشکی را دارد گفت: با توجه به مفاخر تاریخی مانند ابن سینا را دارد و داشتن متخصین زبده در کشور میتوان عقب ماندگی در حوزه درمان را جبران کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه سازمان برنامه‌وبودجه آمادگی مساعدت در جهت ارتقای کمی و کیفی پیوند اعضای عضو را دارد، افزود: تقاضای دانشگاه برای توسعه پیوند کبد دو میلیارد تومان بود که این سازمان بیشتر از آن را کمک کرد.

وی با اشاره به حضور دو خانواده اهدا کننده و گیرنده عضو گفت: انتظار داشتم که حضور چنین افرادی در فصای بزرگتر و جمع بزرگتری اتفاق می افتاد و حضور صدا و سیما و گزارش مستقیم از صحبتهای خانواده اهدا کننده می‌توانست اثر بسیار زیادی در ایجاد فرهنگ اهدا عضو کند.

آمادگی گیلان برای پیوند پانکراس و‌ مغز استخوان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان این جلسه با بیان اینکه گیلان همیشه در عزم جدی داشته است، افزود :این دانشگاه پس از راه‌اندازی پیوند کلیه و کبد خود را برای پیوند پانکراس و‌ مغز استخوان آماده می‌کند.

شاهرخ یوسف زاده چابک گفت: پیوند اعضا ازجمله بخش‌های است که همه متخصصان علوم پزشکی به‌صورت هماهنگ فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ نفر کادر درمانی و آموزشی کادر پزشکی برای در مان مرگ مغزی در استان هستند، گفت: تمام فعالیت های وزارت بهداشت ۲۵ درصد اثر بخشی در حوزه سلامت دارد و ۷۵ درصد عوامل و مولفه های اثر گذار در حوزه سلامت خارج از حوزه سلامت و درمان است که بیشتر در حوزه فرهنگ سازی است.

Share