مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:

گیلان کمترین باروری را در بین استان‌های کشور دارد

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵، گیلان کمترین رشد جمعیت را در بین استان های کشور داشته و دارای کمترین باروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سیدحامد برکاتی در حاشیه برگزاری نشست آموزشی توجیهی مربیان آموزش های هنگام ازدواج برنامه همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در رشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به طوری کلی میزان ازدواج ها در این استان کاهش یافته و فرزند آوری کمتر شده است.

وی با بیان این که استان گیلان بیشترین سالمند را در کشور دارد، افزود: اگر سالمندی را بالای ۶۰ سال بدانیم، متوسط جمعیت سالمندی در کشور ۹/۲ ( ۹ و دو دهم درصد) است اما در گیلان بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲ / ۱۳ است که برآورد می شود تا انتهای سال ۹۷ به ۱۴ درصد ارتقاء یابد.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: سوء تغذیه در گیلان نداریم اما بیشترین افزایش وزن و چاقی را در کودکان این استان داریم.

وی با بیان این که با این وجود نمی توان برنامه همگن و یکسانی را برای کل کشور در مواردی از جمله سالمندی، باروری و غیره ارایه داد، خاطرنشان کرد: برنامه ها بایستی متناسب با وضعیت هر استانی باشد.

برکاتی درباره برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق بر اساس تفاهنامه بین وزارت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، مجری برنامه کنترل و کاهش طلاق است که در این راستا آموزش های قبل از ازدواج، حین و بعد ازدواج را انجام می دهد.

نشست آموزشی توجیهی مربیان آموزش های هنگام ازدواج برنامه همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان امروز (چهارشنبه) در معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست یکروزه ، کارگاه های تخصصی با موضوعاتی از جمله حقوق زوجین در خانواده، سلامت جنسی و اهمیت آن در تحکیم خانواده و مهارت های برقراری ارتباط برای مربیان، اندوه های عاطفی، مرزبندی رابطه با خانواده ها، مهارت کنترل خشم، باید ها و نبایدهای تدریس آموزش حین عقد، حقوق زوجین در خانواده، عوامل موثر در استحکام خانواده و جلوگیری از فروپاشی خانواده برگزار شد.

Share