رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی در جلسه بررسی آثار احداث سد لاسک بر تالاب انزلی:

چقدر تلخ است بگوییم” انزلی تالاب ندارد‌” | چرا از خشک شدن هامون و ارومیه درس نمی‌گیریم؟

کریم بخش گفت: به نظر می‌رسد در دولت عزمی جدی برای نجات تالاب بین المللی انزلی وجود ندارد! چراکه اگر وجود داشت با اختصاص نیمی از بودجه‌ی احداث این سد به پروژه‌های فاضلاب شهرهای همجوار تالاب، مشکل جدی و تهدیدآمیز ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به تالاب را برای همیشه حل می‌کردند‌.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یاسر کریم‌بخش رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی در جلسه بررسی آثار احداث سد لاسک بر تالاب انزلی گفت: در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است:«در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است».

این عضو شورا یادآور شد: در واقع قانون اساسی این وظیفه را بعهده مردم و مسئولین گذاشته شده و معتقدم مردم در این مورد از مسئولین بسیار جلوتر هستند. جلسه‌ی امروز در خصوص بحث و بررسی آثار زیان بار احداث سد لاسک بر تالاب بین المللی انزلی و جنگل‌های هیرکانی است.

وی افزود: قبل از هر چیز نظر شما را به چند مطلب جلب می‌کنم تا تلنگری باشد برای اذهان همه. حدود ۲ سال پیش کمیته ای به نام کمیته ی ارزیابی استان در سازمان محیط زیست گیلان درباره سد لاسک و اثرات و ارزیابی و توسعه این سد تشکیل شد. این کمیته با ادله علمی و عینی و به همراه داشتن زیان های بسیاری از جمله مخاطرات زیست محیطی برای تالاب انزلی با صدور مجوز احداث سد لاسک مخالفت کرد.

کریم بخش ادامه داد: تارنمای سازمان محیط زیست در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۵ مطلبی را منتشر می‌کند با این عنوان” تالاب انزلی به گل نشست” و در ادامه اشاره می‌کند ‌” سد لاسک زخمی دیگر بر پیکر بی رمق تالاب انزلی است”. اخیرا در اتفاقی جالب این مطلب از سایت سازمان محیط زیست حذف می‌شود!؟!

عضو شورای شهر انزلی یادآور شد: در پنجم شهریور ماه امسال با حضور وزیر نیرو مراسم افتتاح عملیات اجرایی این سد تدارک دیده می‌شود، اما با فشارهای فعالین محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد، عملیات کلنگ زنی متوقف می‌شود!؟! طی ده روز گذشته و در سکوت کامل خبری و بصورت محرمانه و پنهانی، مجوز احداث سد لاسک صادر و ابلاغ می‌گردد!؟

کریم بخش گفت: به نظر می‌رسد در دولت عزمی جدی برای نجات تالاب بین المللی انزلی وجود ندارد! چراکه اگر وجود داشت با اختصاص نیمی از بودجه‌ی احداث این سد به پروژه‌های فاضلاب شهرهای همجوار تالاب، مشکل جدی و تهدیدآمیز ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به تالاب را برای همیشه حل می‌کردند‌. موضوعی که ۲۰ سال پیش بانک جهانی به اهمیتش پی برد و مبالغی را برای اتمام پروژه‌های فاضلاب شهری اختصاص داد.

وی افزود: چرا از خشک شدن هامون و ارومیه درس نمی‌گیریم؟ چه پاسخی برای آیندگان خواهیم داشت؟ متاسفانه هیچوقت در تاریخ این سرزمین به اندازه‌ی این چند دهه به محیط زیست آسیب وارد نشده است. شاید قطع شدن حتی یک درخت ممنوع‌القطع شمشاد کافی باشد تا با احداث این سد مخالفت کنیم! عرایضم را با این سخنان تامل برانگیز ادامه می‌دهم؛ خوزستان هوا ندارد، سیستان آب ندارد، ارومیه دریاچه ندارد و چقدر تلخ است بگوییم” انزلی تالاب ندارد‌”. سد گُتوند بلای خانمان سوز کشور شد، سدهای دیگر بلای دریاچه‌ی ارومیه! نگذاریم آیندگان بگویند برای تالاب انزلی و سد لاسک هیچ نکردیم!

در این جلسه اساتید دانشگاه، دکتر نادری و دکتر دهدار که هر دو از اعضای کمیته‌ی ارزیابی استان هستند مطالب مهمی ارائه کردند، همچنین مجید لاهوری، محمد کهنسال، علیرضا بابایی، خانم طواف زاده، خانم شیرین بخش به نمایندگی از سازمان‌های مردم نهاد صحبت کردند.
از دیگر نکات حائز اهمیت حضور آقای رضا رسولی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت و رئیس کمسیون عمران آن شورا در جلسه‌ی امروز بود که به گفته‌ی یاسر کریم بخش برای ایجاد اتحاد و همدلی شهرهای حاشیه تالاب انزلی و اهمیت نجات این میراث خدادادی از ایشان دعوت بعمل آمده است.
در پایان این جلسه و پس از شنیدن سخنان اساتید دانشگاه، فعالین محیط زیست، نمایندگان سازمان‌های مردم ‌نهاد و نماینده‌ی اصحاب رسانه؛ اعضای کمسیون عمران به اتفاق آرا مقرر کردند تا موارد مطروحه توسط سازمان‌های مردم نهاد ذیل، حاضر در جلسه، بصورت مستند و مستدل تهیه و به این کمسیون ارائه گردد تا تصمیمات مقتضی در جلسه‌ی آینده اتخاذ گردد؛
موسسه مردم نهاد موج شکن
انجمن توسعه انزلی
انجمن حامیان فرهنگ گیلان
انجمن سبز کاران رشت
شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست
دبیرخانه تالاب دوخان
دبیرخانه جشنواره گلدهی لاله های تالابی
خانم‌مسروری، نماینده اصحاب رسانه

Share