معرفی گزینه هایی برای تائید نشدن

چالش در انتخاب شهردار رشت | پیش‌بینی می‌شود هیچ یک از گزینه‌ها احراز صلاحیت نشوند

تجربه نوع رفتار وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور نشان داده که آنها در بررسی صلاحیتها بسیار دقیق عمل می‌کنند و حاضر نبوده اند که با توصیه و سفارش از ضوابط دست بکشند!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درحالیکه شهرداری رشت چندماهی است که با سرپرست اداره می‌شود، به نظر میرسد که اعضای شورا برای انتخاب شهردار جدید با چالش مواجه شده اند.

با قطعی شدن عدم احراز صلاحیت حامد عبدالهی حالا شورانشینان باید یکبار دیگر به دنبال انتخاب شهرداری جدید برای شهر رشت باشند و در این بین نیز به شش گزینه رضا ساغری شهردار اسبق رشت، عظیم نوربخش معاون سابق عمرانی منطقه آزاد انزلی، رضا جمشیدی چناری عضو شورای چهارم رشت، محسن باقری چناری مدیرعامل سابق شرکت ایرانیان نت، حجت جذب عضو فعلی شورا و سید مسعود موسوی مشاور فعلی شورا  رسیده اند.

شورای پنجم رشت در ابتدای فعالیت خود بدون در نظر گرفتن بومی و یا غیربومی بودن گزینه‌ها سفرهای متعددی به خارج از استان داشتند و در نهایت توانستند با ۱۱ رای کامل به مسعود نصرتی قزوینی‌نژاد که سابقه طولانی مدتی از لحاظ اجرایی داشته برسند و روند تائید صلاحیت نصرتی نیز به سرعت طی شد تا شصت و پنجمین شهردار رشت بدون کمترین مشکل کار خود را آغاز کند. اگرچه عملکرد کمتر از یک ساله نصرتی در رشت قابل بررسی است اما اینبار این شهردار رشت بود که برخلاف دفعات پیشین و قبل از استیضاح و برکناری استعفا داد تا به معاونت سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برسد.

پس از تجربه انتخاب نصرتی به عنوان یک گزینه غیربومی اینبار اعضای شورا در سخنان خود تاکید داشتند که برای انتخاب شصت و ششمین شهردار رشت به دنبال یک گزینه بومی هستند. پر واضح است که در یک نگرش مبتنی بر عقلانیت و علمی، مهم‌ترین شاخص انتخاب یک مدیر، شایستگی اوست نه صرف «بومی» بودن یا غیربومی بودن و آنچه که اهمیت دارد «مدیریت بومی» است. اگرچه ذات شهرداری به گونه‌ای است که یک مدیر بومی و متخصص در دل مجموعه مدیریت شهری می‌تواند بهره‌وری بالاتری نسبت به یک مدیر غیربومی داشته باشد اما وقتی نظر شورا روی انتخاب فردی از دل مجموعه شهرداری نیست و وقتی پیش بینی میشود که گزینه‌های مدنظر قادر به عبور از سد وزارت کشور نیستند و برای مدیریت شهری با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر صلاحیت آنها مورد تائید قرار نمی گیرد، ناگزیر به انتخاب یک فرد غیربومی خواهیم شد.

نگاه به قوانین و مقررات نشان می‌دهد که بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (۸۲) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران – مصوب ۱۳۷۵و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار در جلسه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ هیئت وزیران تصویب و در تاریخ ۴ دی ماه ۹۷ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

در ماده ۳ این آئین نامه علاوه برداشتن شرایط عمومی، آمده است که شهردار انتخابی شهرهای دارای پانصد هزار تا یک میلیون نفر جمعیت که رشت نیز جزو آنهاست به نه سال سابقه مدیریت میانی نیازمند است.

همچنین در تبصره های ماده ۳ آمده است:

تبصره ۱- مدارک و رشته های تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین می شود.

تبصره ۲- به ازای هر مقطع تحصیلی بالاتر و یا سابقه خدمت بیش از سه سال در سمت مورد نیاز موضوع این ماده در شهرداری، یک سال از مدت زمان مربوط به سابقه اجرایی کاسته میشود.

تبصره ۴- منظور از مدیریت پایه، میانی و ارشد در این آیین نامه، سطوح مدیریت های مندرج در مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱ /۴ ۱۳۹۵ شورای عالی اداری می باشد.

تبصره ۵- چگونگی تشخیص سمتهای هم سطح در مدیریت های پایه، میانی و ارشد و معادل سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی افرادی که از سوی شوراهای اسلامی شهرها برای تصدی سمت شهردار انتخاب می شوند، بر اساس دستورالعملی است که توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ می شود.

تبصره ۶- کلیه کسانی که در زمان تصویب این آیین نامه در سمت شهردار مشغول انجام وظیفه بوده و از نظر تحصیلات و سوابق اجرایی واجد شرایط لازم برای تصدی سمت شهردار در شهر مربوط نباشند تا زمان تصدی در سمت مذکور در آن شهر از شرایط تحصیلات و سوابق اجرایی مندرج در این آیین نامه معاف می باشند.

پیشتر نیز گفتیم که تجربه نوع رفتار وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور نشان داده که آنها در بررسی صلاحیتها بسیار دقیق عمل می‌کنند و حاضر نبوده اند که با توصیه و سفارش از ضوابط دست بکشند! تاجایی که شاهد این بودیم که فرماندار دولت تدبیر و امید وقتی در یکی از شهرها به عنوان شهردار انتخاب میشود در نهایت با نامه عدم احراز رو به رو شده است.

با عنایت به بررسی سوابق شش گزینه جدید شهرداری رشت در می‌یابیم که از سوابق اجرایی لازم برای تصدی این سمت برخوردار نیستند. بنابراین انتظار میرود که اعضای شورای شهر رشت حداقل برای یکبار هم که شده آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را بخوانند تا گزینه‌هایی را معرفی نکنند که از شرایط ابتدایی نیز برخودار نباشند!

باتوجه به فرصت سوزی صورت گرفته و برای جلوگیری از وقوع بحران که حتی موجودیت شورا را نیز تهدید می‌کند، انتظار می‌رود اعضای شورا از اندک زمان باقیمانده استفاده کنند و به دنبال فردی باشند که از حداقل شانس لازم برای عبور از فیلتر وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور برخوردار باشد و در این بین آنچه که اهمیت دارد، سابقه روشن کاری، تجربه مدیریتی بالا در کنار تعهد و تخصص است نه بومی یا غیربومی بودن. مطمئنا اگر برای مدیریت شهر برنامه محور باشیم، هر فردی که قادر به کار ساختارمند باشد، می‌تواند درچارچوب مدیریت شهری موفق شود حال میخواهد بومی این استان باشد و یا خیر.

Share