حجت الاسلام مهاجری در فومن: هیچکس به اندازه آقای هاشمی دلسوز رهبر معظم انقلاب نبود

پاسخ هوشمندانه هاشمی به پادشاه عربستان درباره احمدی‌نژاد| خیلی از احکام آزادی را رعایت نکردیم

حجت الاسلام مسیح مهاجری گفت: در زیر این آسمان کبود هیچکس به اندازه آقای هاشمی دلسوز رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه ای نبود!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام مسیح مهاجری در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در شهر فومن برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که در دارالایمان فومن و در محضر بزرگانی از روحانیت، مسئولان، اقشار مردم و خانواده‌های محترم شهدا در جلسه ای که مردم دو شهر فومن و شفت بانی آن هستند و درباره آیت الله هاشمی است، صحبت می کنم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: لازم می دانم که قبل از ورود به بحث اصلی درود بفرستم به قهرمان آزادی مبارزه و مجاهده خطه گیلان شهید میرزا کوچک خان جنگلی و عالم مجاهد مرحوم آیت الله حائری فومنی که از بزرگان گیلان و از سابقون در مبارزات و از یاران امام در نهضت اسلامی بودند و متحمل ضررها و شکنجه های زیادی از جانب نظام شاهنشاهی شدند. به روح پاک و بلند مرحوم آیت الله بهجت نیز درود می فرستم که از بزرگان زهد و فقه و تقوا بودند و افتخار گیلان.

وی با بیان اینکه به شهید افتخاری در دوران طلبگی ارادت داشتم، اظهار کرد: ایشان فردی مبارز، مخلص، متدین، متعهد و فعال برای خدمت به مردم بود و امروز خوشحال شدم که آقازاده ایشان جناب افتخاری نماینده مردم فومن و شفت را زیارت کردم.

مهاجری با قدردانی از امام جمعه فومن و حجت الاسلام حسن زاده اظهار کرد: از زمان سخنرانی درباره شهید بهشتی در فومن افتخار آشنایی با ایشان را پیدا کردم.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار کرد: مردمی که شرایط آزادی را رعایت کنند، قطعا آزادی نصیب آنها خواهند شد و بعد از آن اگر احکام آزادی را رعایت کنند، آزادی را می بینند و گرنه آزادی از بین خواهد رفت.

مهاجری یادآور شد: این موضوع برای ما در انقلاب اسلامی مهم است و یک بخش از آن را تجربه کردیم. تلاش کردیم کشور را از یوغ شاهنشاهی، استعمار و استبداد آزاد کنیم و اکنون کشوری مستقل داریم که بزرگترین نعمت الهی است و کسی نمی تواند در استقلال ما خدشه وارد کند.

این سیاستمدار برجسته یادآور شد: تا قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ هیچ تصمیم مهمی در کشور گرفته نمی‌شد مگر با اجازه امریکا و انگلیس. از ۲۲ بهمن تا امروز افتخار ما این است که هیچ تصمیمی در این کشور گرفته نشده که دیگران در آن دخالت داشته باشند. کسی در دنیا نگفته که ایران اسلامی برای گرفتن یک تصمیم از کشور خارجی اجازه گرفته باشد اگرچه فشار زیادی بوده اما همواره مسئولان ما گفتند هر تصمیم بخواهیم می گیریم و از کسی اجازه نمی گیرم.

مهاجری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از یوغ استعمار آزاد شدیم و مستقلیم اما در قسمت دوم که حضرت علی می فرمایند  اگر احکام آزادی را رعایت نکنند دوباره به بردگی بر می‌گردند و آزادی را از دست خواهند داد، باید بگویم که دچار مشکل هستیم و این یک واقعیت است. نمی خواهم بگویم آزادی نداریم اما خیلی از احکام آزادی را رعایت نکردیم. یکی از احکام این است که از فکر ایده و نظرات بزرگان استفاده کنیم و بزرگان را کنار نگذاریم و سراغ کوچکترهایی نرویم که ما را دچار مشکل کنند.

وی در ادامه سخنان خود به حدیث دیگری از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: امیر المومنین در روایتی چهار عامل را سبب شکست دولت‌ها معرفی کرد و فرمود: چهار  عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود: ضایع کردن اصول (مسائل مهم)، سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت)، به کار گماردن آدم‌های پست و کنار گذاردن انسان‌های فاضل.

به گزارش دیارمیرزا مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی تصریح کرد: وقتی امام راحل فرموند که مردم ولی نعمت ما هستند یعنی اینکه مردم جزو اصول هستند و نباید مردم را کناربزنیم و به چیزهایی دیگری بچسبیم. خودمان را مشغول فروع و امور کوچک نکنیم. این عناوین و القاب و تشریفات همه امور کوچکی هستند. آن موقع می گفتیم برادر هاشمی، برادر رجایی، برادر باهنر اما امروز اگر گوشه لقب کسی را بخراشیم باید جواب بدهیم.

مهاجری با بیان اینکه متاسفانه آدمهای بی مقدار و کوچک را جلو انداختیم و آدمهای بزرگ را کنار گذاشتیم، افزود: ۸ سال چنین کاری کردیم و امروز داریم تاوان آن را می دهیم. این همه دزدی و بخور و بخور از نتایج همان زمان است. آقای هاشمی رفسنحانی تا آخرین روز زندگانی که بنده دو روز قبل از فوتش با او دیدار کردم بسیار سرحال و بانشاط بود و ۲۰ سال این انسان باتدبیر سالم و همه چیز درست را از مسائل اجرایی کنار گذاشتیم و این یعنی تاخیر افاضل و کسانی را سر کار آوردیم که همه چیز را خراب کردند. یعنی درست برخلاف فرمایش امیرالمومنین عمل کردیم. نمی گویم هاشمی معصوم بود. به ایشان هم انتقاداتی وارد بود و درآن تردیدی نیست. مشاور دو رئیس جمهور بودم و تا آخرین روز زندگانی مشاور ایشان در مجمع هم بودم. در همان دوران ریاست جمهوری هم به ایشان انتقاد می کردیم. روزی آقای مرعشی تماس گرفت که چرا از هاشمی انتقاد می کنید که به او گفتم من پیش از ظهر مشاور ایشان هستم و عصر مدیرمسئول روزنامه.

ساخت حرم ۸ ستاره در شان امام ساده زیست ما نیست

وی یادآور شد: روزی به شهر قم که امروز با بودجه های کلانی که هر یکی از آقایان گرفته اند و برای خود ساختمانی ساخته و دفتر و دستکی راه انداخته اند، رفتم و گفتم چه خبر است این همه ساختمان سازی درحالی که مردم گرسنه هستند!

مهاجری با انتقاد از سخت حرم امام راحل اظهار کرد: عین همین کار را در حرم امام کردند و بنده اصلا اینگونه حرم ساختن برای امام را قبول ندارم و هرچند آقایان متولی بدشان آمده اما هنوز برعقیده خودم هستم. همین چندی پیش هیاتی از اندونزی آمده بودند که به جماران رفتند و شگفت زده شدند از ساده زیستی امام. در مسیر بازگشت اما برای عرض ارادت سری هم به حرم ایشان زدند و بعد از دیدن آن وضعیت گفتند که آن زندگانی با این حرم جور در نمی آید که من همانجا شرمنده شدم. امام ساده زیستی که اجازه زنگ کردن حسینیه جماران را نداد برای او یک هتل ۸ ستاره ساخته اند و این اصلا در شان امام نیست.

وی در ادامه اظهارات خود گفت:  بعد از نوشتن مقاله نزد آقای هاشمی رفتم و ایشان به من گفتند که مقاله خوبی نوشتی اما بودجه ساخت و ساز را دولت نداده است بلکه از رهبری گرفته اند. البته شما کار خوبی کردید که به دولت اعتراض کردید و حرمت رهبری را حفظ کردید. این جمله ایشان یعنی اینکه خود را فدا کردن و سپر بلا کردن و حرمت نظام و رهبری را حفظ کردن!

در زیر این آسمان کبود هیچکس به اندازه آقای هاشمی دلسوز رهبر معظم انقلاب نبود!

به گزارش دیارمیرزا مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی تصریح کرد: فکر غلطی که خیلیها در زمان آقای هاشمی داشتند و امروز هم هست این بوده که بین آقای هاشمی و رهبری باید یکی را انتخاب کنیم. مغرضان البته به دنبال چیز دیگری هستند اما افراد غیرمغرض فکر می کنند که هاشمی ولایی نیست و با رهبری زاویه دارد و باید بین ایشان و رهبری یکی را انتخاب کرد. این بزرگترین دروغ زمان ما است. با معاشرتی که با این دو بزرگوار از اول انقلاب در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی داشته ام این دو بزرگوار را همه جوره می شناسم و با این شناخت شهادت می دهم و در روز قیامت نیز پاسخگوی این شهادت در پیشگاه عدل الهی خواهم بود. در زیر این آسمان کبود هیچکس به اندازه آقای هاشمی دلسوز رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه ای نبود! خود آقای هاشمی با این تفکر که بین آقای هاشمی و رهبری باید یکی را قبول داشته باشیم مخالف بودند.

پاسخ هوشمندانه هاشمی به پادشاه عربستان

مهاجری در ادامه گفت: در یکی از سفرها که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ که به همراه آقای هاشمی به عربستان صورت گرفت. تازه عبدالله شاه شده بود و قبایل عرب برای بیعت با او می رفتند. در اولین ملاقات در کاخ سلطنتی آقای هاشمی کنار ملک عبدالله نشسته بود و رو به ایشان کرد و گفت این «بچه کوچک» چه کسی است که او را رئیس جمهور کرده اید؟ با آن همه ناراحتی که آقای هاشمی از نحوه برگزاری انتخابات داشت در پاسخ گفت: ما در کشورمان قانون اساسی و رهبری داریم و اینها مراقبت می کنند که همه چیز براساس قانون برگزار شود و به قول امروزی‌ها با همین یک جمله هوشمندانه و قوی دهن ملک عبدالله را سرویس کرد! این یعنی اینکه در داخل ممکن است مسئله داشته باشیم و حرف داشته باشیم. ممکن است من هاشمی احساس کنم که حقم ضایع شده است اما به هیچ خارجی حتی ملک عبداله اجازه دخالت نمی دهیم. ترحمه روشن یعنی آقای شاه عبدالله فضولی موقوف ما خودمان می دانیم چه کنیم. این نشان از فداکاری و روح بلند هاشمی است!

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی اظهار داشت: زمانی که دختر هاشمی می خواست روزنامه زن را راه بیاندازد به ایشان گفتم اجازه ندهید چون عده ای نفوذ می کنند و برای شما بد می شود. روزنامه نگار هستم و می دانستم چه می گویم. به من گفتند که به فلان آقا سفارش کرده ام که نیروهای خوبی معرفی کنند تا مشکلی پیش نیاید و که در پاسخ به آقای هاشمی گفتم اتفاقا نیروهایی به شما معرفی میکند که مشکل ایجاد شود. نه اینکه عمدا این کار را کند اما از روحیه و نحوه کار آنها خبر داشتم. مدتی روزنامه منتشر شد و موارد خلاف را فهرست کردم و پیش آقای هاشمی بردم و ایشان گفتند که تذکر می دهم. در نوروز هم مطلبی منتشر کردند که شخص آقای هاشمی را عصبانی و ناراحت کرد. بعدا به من گفتند که خدمت رهبری رفتم و از ایشان خواستم که به دادستانی بگوید تا این روزنامه را توقیف کند و هرگز اجازه انتشار مجدد ندهد. این کار هر آدم معمولی نیست.

می‌توانست جلوی زندان رفتن فرزندانش را بگیرد اما این کار را نکرد

وی در ادامه با اشاره به زندانی شدن دو تن از فرزندان آیت الله هاشمی اظهار کرد: خیلی‌ها فکر می کردند که باتوجه به قدرت و نفوذ هاشمی اجازه نمی دهد که فرزندانش زندان بروند. فردی هم گفته بود که اگر دختر هاشمی زندان برود ریشم را تیغ می زنم. اما دختر هاشمی زندان رفت و تا آخرین دقایق هم آنجا ماند اما آن آقا ریشش راکه تیغ نزد بلکه بلندتر هم کرد! جنس آدمهایی که با آقای هاشمی در می‎افتادند اینگونه بود! اصلا کاری ندارم که احکام صادر شده درست بوده یا خیر. دستگاه قضایی و قاضی باید جواب خدا را بدهند و خودشان مربوط است من قضاوتی ندارم اما می دانم و بارها از هاشمی شنیدم که دستگاه قضایی به ایشان گفت که کافی است شما تنها لب تر کرده و برای فرزندانتان درخواست عفو کنید تا آنها آزاد شوند! هاشمی در پاسخ به آنها گفتند که آنها یا مجرم و گناه کارند و یا نیستند. اگر مجرم هستند باید بروند زندان و پاک شوند و به آن دنیا بروند. اما اگر مجرم نیستند برای چه باید تقاضای عفو کنم؟! اما عقیده ایشان این بود که اتهامات درست نبوده است. هاشمی با آن قدرتش و نزدیکی به رهبری می توانست جلوی زندان رفتن فرزندانش را بگیرد اما نکرد!

به گزارش دیارمیرزا مهاجری در ادامه با ذکر خاطره‌ای اظهار کرد: اعتقاد داشتیم که بعد از آیت الله فاضل لنکرانی که در سال ۸۶ از دنیا رفت باید آیت الله جوادی آملی به عنوان یک مرجع اتقلابی ترویج شود. خدمت آقای هاشمی رفتیم و من به نیابت از جمع صحبت کردم. از طرف دوستان سوال پرسید که  آقای فاضل لنکرانی به عنوان یک مرجع انقلابی از دنیا رفته اند و حالا باید برای ترویج مرجعیت از قم که حامی رهبر انقلاب باشد باید چه کار کنیم؟ که ایشان گفتند آیت الله خامنه ای! به ابشان گفتی حامی ایشان هستیم اما در قم می خواهیم بدانیم که باید حامی چه کسی باشیم که باز ایشان فرموند آیت الله خامنه ای! برای بار سوم پرسیدم که آقای هاشمی ایشان رهبر و مرجع هستند و فارغ از رهبر انقلاب باید چه کسی را ترویج کنیم که ایشان برای بار سوم گفتند آیت الله خامنه ای!

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی اظهار داشت: یعنی اینکه ایشان هیچ چیزی را بالاتر از تحکیم نظام و رهبری نمی دانست.

وی افزود: آقای هاشمی هیچ چیزی را بدتر از این نمی دانست که کسی او را چماق کند و به سر دیگران بزند! خیلی نسبت به مخالفین خود باگذشت و مهربان بود.

هاشمی مظلوم‌تر از شهید بهشتی بود

مهاجری اظهار کرد: من با دو مظلوم در این سالهای بعد از انقلاب زندگی کرده ام. مظلوم اول شهید بهشتی بود و دومی مرحوم هاشمی رفسنجانی. اما من معتقدم که به دو دلیل هاشمی از شهید بهشتی مظلوم تر بود. دلیل اول اینکه بهشتی فقط یک سال و نیم مظلوم بود دوم اینکه دشمنان اسلام و نظام او را زدند و سپس به شهادت رساندند. اما هاشمی حدود ۲۰ سال مظلوم بود و دشمنان او داخلی بودند و به زعم خود قربه الی الله! او را می زدند.

عکس: میلاد تلاوتی

Share