کیوان ساکت: موسیقی گیلان سرشار از نشاط و سرزندگی است

همت بلند هنرمندان رشتی در اشاعه موسیقی ملی ایران

دبیر بنیاد فرهنگی هنری وزیری موسیقی گیلان را سرشار از نشاط و سرزندگی دانست و خاطرنشان کرد: این موسیقی از لحظات اول هر شنونده ایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ساکت با اشاره به همت بلند هنرمندان خوش فکر رشتی در اشاعه موسیقی ملی ایران از راه اندازی بنیاد فرهنگی وزیری در این شهر خبر داد.

《 کیوان ساکت» در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی دومین شعبه این بنیاد در گیلان اظهار کرد: بنیاد وزیری در سال ۵۶، یکسال قبل از انقلاب توسط استاد علینقی وزیری تاسیس و با تدوین اساسنامه‌ایی به ثبت رسید.

دبیر بنیاد فرهنگی هنری وزیری با بیان اینکه با فوت وزیری در سال ۵۸، فعالیت‌های بنیاد دچار وقفه‌ایی طولانی شد افزود: بواسطه علاقه وافری که به استاد وزیری و احیای بنیاد داشتم، مسئولیت آن توسط خواهرزاده استاد (مه‌لقا ملاح)، در سال ۸۰ طی نامه‌ایی رسمی در سفارت ایران در کلن به من واگذار شد.

وی ادامه داد: بنیاد وزیری با بازنگری اساسنامه و تدوین مجدد، تغییر هیئت امنا و حضور اساتیدی چون حسین دهلوی، الفت آسرایی، مهربانو توفیق، آریان‌پور بعد از چندین سال وقفه در سال ۸۳ در تهران ثبت و آغاز به کار کرد.

ساکت گسترش موسیقی ملی و فاخر ایرانی را هدف اصلی بنیاد اعلام و بیان کرد: بنیاد وزیری ادامه دهنده موسیقی وزیری است که با هدف احیا و اشاعه موسیقی ملی ایرانی ددر رشت نیز راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه بنیاد فرهنگی وزیری تنها به اشاعه موسیقی نمی پردازد تاکید کرد: آموزش و اشاعه هنرهای هفتگانه چون هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی،هنرهای دستی، هنرهای ترسیمی، حرکات نمایشی و معماری در کنار موسیقیدر دستور کار بنیاد وزیری است.
ساکت با اشاره به فعالیت بنیاد وزیری در رشت افزود: این بنیاد در گیلان توسط هنرمندان و هنردوستان خوش فکر در حال فعالیت بوده و در تلاش است تا فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان را به منظور حمایت از هنرمندان تحت پوشش قرار دهد.

وی در ادامه با تشریح دلایل محوریت موسیقی در فعالیت های بنیاد به تاسیس اولین مدرسه موسیقی در ایران توسط استاد وزیری اشاره و تصریح کرد: علی‌نقی وزیری بعد از بازگشت از آلمان در سال ۱۳۰۲ اولین مدرسه واقعی موسیقی را تاسیس و اساتید بزرگی چون ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، جواد معروفی در این مدرسه به تکمیل هنر موسیقیایی خود پرداختند.

این نوازنده برجسته تار و آهنگساز با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در عرصه هنر و بیان اینکه این استان از دیرباز از قطب‌های فعال فرهنگی و هنری بوده است، ادامه داد: بعد از گذشت چندسال، استاد صبا توسط استاد وزیری مامور به تشکیل اولین مدرسه موسیقی در رشت بعد از تهران شد که به‌وجود آورنده اتفاقاتی مهم در هنر موسیقی این استان شد.

وی ادامه داد: ترانه های گیلکی به همت استاد صبا جمع‌آوری شده و رقص چوبی، گوشه دیلمان از این منطقه پرهنر و غنی از فرهنگ وارد هنر موسیقی شد.

ساکت با بیان اینکه اشاعه موسیقی باید با خلق هنر و ارتقاء ذائقه هنری همراه باشد به طبیعت گیلان و تاثیر اقلیم بر خلق و خو، ذائقه و فرهنگ مردم خاطرنشان کرد: این خطه دارای هنرمندان خوش‌نام و خوش فکری است و در این راستا اولین شعبه بنیاد وزیری در رشت راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به تاثیر موسیقی محلی بر موسیقی ایرانی اذعان کرد: شور دشتی نوای مردم ایران بوده و نوای مردم گیلان هم دشتی است که ۹۰ درصد آواز گیلکی را شامل می شود.
دبیر بنیاد فرهنگی هنری وزیری موسیقی گیلان را سرشار از نشاط و سرزندگی دانست و خاطرنشان کرد: این موسیقی از لحظات اول هر شنونده ایی را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل هنرمندان بزرگ گیلانی چون ناصر مسعودی دارای شهرتی جهانی هستند.

Share