صادق زیباکلام در رشت:

هاشمی همه چیزش را خرج نهضت کرد| اگر ما هم جای هاشمی بودیم اقتصاد را به نظامی‌ها می‌سپردیم

زیباکلام گفت: از میان تمام شخصیت های سیاسی و غیر سیاسی در ۴۰ سال گذشته تنها کسی که کلنگ به دست گرفت که اقتصاد دولتی را خراب کند ایت الله هاشمی بود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهل و دومین نشست تخصصی توسعه با موضوع “گفتمان توسعه از دیدگاه آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی” با سخنرانی دکتر صادق زیبا‌کلام در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

صادق زیباکلام در این نشست با اشاره به علاقه خود به رشت گفت: حکایت من و رشت حکایت پسر ۱۳ ساله ای است که خاطرخواه دختر همسایه شده اما هیج وقت به آن نمی رسد.

وی در ادامه به نحوه آشنایی خود با آیت الله هاشمی اشاره کرد و افزود: من آیت الله هاشمی رفسنجانی را اولین بار در سال ۱۳۸۰ در دفتر خودشان دیدم.

زیباکلام افزود: با نامزدی آیت الله در انتخابات مجلس ششم بحث تندی بین اصلاح طلبان صورت گرفت و تعداد کمی از ما به دفاع از ایشان برخاستیم.

وی دامه داد: علت مخالفت با ایشان این بود که می‌گفتند آیت الله می‌خواهد در صندلی وسط بنشیند و این امکان ندارد.

زیبا کلام درباره دفاع از هاشمی گفت: چون می گفتم که هنوز به ایشان نیاز داریم و اصلاح طلبان در پیش رو گردنه هایی دارند و برای عبور خیلی نیاز به چنین افرادی داشتیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بخش عمده ای از انتقاداتی که به ایشان نسبت می‌دهند هم درست است و هم درست نیست، افزود: در دهه ۶۰ اتفاقات رادیکالی بود اما دوستان اصلاح طلب طوری بیان می‌کنند تا که همه اتفاقات دهه ۶۰ به پای هاشمی نوشته شود.

وی ادامه داد: در سال ۷۷ و ۷۸ در مطبوعات سانسوری وجود نشد و انتخابات برگزار شد و ایت الله نفر سی ام شد و ایشان گفته بود که عطای مجلس را به لقایش بخشیدم. همان موقع مقاله ای نوشتم که بزرگترین ضربه به اصلاحات را با دستان خودمان به مجلس ششم زدیم و اصلا جناح راست چنین ضربه ای وارد نکرد.

زیباکلام افزود: اکر آیت الله هاشمی وارد مجلس ششم می‌یشد اصلاحات به راه دیگری می‌رفت و اوضاع بهتر می‌شد.

وی با بیان اینکه کار اصلی من تدریس در دانشگاه تهران است، افزود: آنچه اتقاق افتاده است را از مطبوعات همان زمان که منتشر شد، جمع اوری کردم.

هاشمی همه چیزش را خرج نهضت کرد

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در کتابی که از مقاله ها نوشته و در سال های ۷۸ چاپ شد، نظر خود هاشمی را پرسیدم، افزود: تا آن زمان ایشان را ندیده بودم و از نزدیک با ایشان برخورد نداشتم و بلاخره در سال ۸۰ ایشان را از نزدیک دیدم.

وی با بیان اینکه به ایشان گفتم که بحث های مختلفی در سالهای ۷۷ و ۷۸ رخ داد، مانند قتل های زنجیره ای، همچنین اتفاقات سال ۶۰ و ادامه جنگ صورت گرفته است، پاسخ هایی که ایشان داد سبب بغض بنده شد و از ایشان پرسیدم چیزهایی که شما می‌گویید نشان می‌دهند که خیلی مظلوم واقع شده اید و خیلی‌ها علت ادامه جنگ را از شما می‌دانند و میگویند که پسران شما در جنگ سلاح وارد می‌کردند و به همین علت نمی‌خواستید که جنگ تمام شود.

زیباکلام ادامه داد: به ایشان گفتم شما باید همه جیز را شفاف بگویید و اینها برای ثبت در تاریخ است و نمی‌توانید با حودتان به آن دنیا ببرید که به من گفت این کار من نیست و کار محققینی مثل شماست. از همان زمان ارتباط من با اقای هاشمی شروع شد و واقعا ایشان آدمی بود که می‌توانستم با او راحت صحبت کنم.

وی افزود: من تحقیق زیادی از ایشان کردم و چهره ای که از ایشان به دست اوردم به خودشان گفتم که شما چهره بساز و بفروش بودید اما در این ساخت و ساز یک ریال را برای خودتان برنداشتید و همه را خرج نهضت و زنده باد و مرده باد کردید.

چه فرقی بین حکومت روحانی با حکومت بدون روحانی است؟

زباکلام اظهار داشت: گفتگوی من با آقای هاشمی از دوره نوجوانی ایشان شروع شد و کم کم اطلاعات جمع آوری و تبدیل به کتاب هاشمی بدون روتوش شد.

وی ادامه داد: به ایشان در این کتاب گفتم که شما در مبارزه به دنبال چه بودید؟ مطمئنا به دنبال نظام اسلامی و ولایت فقیه نبودید بلکه به دنبال انتخابات آزاد، مطبوعات و آزادی زندانی‌های سیاسی بودید که ایشان با این حرف من موافقت کرد. به ایشان گفتم جمهوری اسلامی را حکومت روحاتی شیعیان باید بدانید. سوالی که از ایشان پرسیدم این بود که چه فرقی بین حکومت روحانی با حکومت بدون روحانی است؟

زیباکلام گفت: ایشان جواب‌های کلی دادند و من قانع نشدم و به ایشان گفتم که هیچ تفاوتی بین حکومت روحانی و غیر روحانی وجود ندارد، زیرا شما هم با انتقادات برخورد کرده و قهر و غضب می‌کنید، عاشق قدرت هستید که در نهایت ایشان این بخش را هم حذف نکردند.

وی ادامه داد: سوال دیگر من این بود که چرا می‌خواستید ایران را ژاپن یا مالزی کنید، اینجا عصبانی شد زیرا ایران را از مالزی جلوتر می‌دانست به خاطر اینکه دارای نفت و گاز بود و با تعصب این را می‌گفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقتصاد ایران و کشورهای همسایه اظهار کرد: ترکیه ۱۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته در حالی که صادرات ایران ۴۰ میلیارد دلار است. اقتصاد ایران قبل و بعد ازانقلاب اقتصاد دولتی بود.  ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها و ناکامی‌ها به واسطه اقتصاد دولتی است.

ریشه فساد در اقتصاد دولتی است / اگر ماهم جای هاشمی بودیم اقتصاد را به نظامی‌ها می سپردیم

به گزارش دیارمیرزا زیباکلام گفت: من از کسانی که مجرمان و مفاسد اقتصادی را اعدام می‌کنند، این سوال داذم که چقدر گزینش انجام میشود؟ ما در جمهوری اسلامی نهایت سختگی را برای انتخاب مدیران به کار می‌بریم. من کمتر کشوری را سراغ را دارم که ادارات مچ گیری باشد ! اما پرونده مفاسد اقتصادی ما با چه کشوری برابر است ؟! با همه این کنترلها چرا پرونده ها رو به افزایش هستند. معتقدم هستم ریشه مفاسد اقتصادی در بگیر و ببند ها نیست بلکه در اقتصاد دولتی است.

وی افزود: از میان تمام شخصیت های سیاسی و غیر سیاسی در ۴۰ سال گذشته تنها کسی که کلنگ به دست گرفت که اقتصاد دولتی را خراب کند ایت الله هاشمی بود. هاشمی با همین نیت که بتواند اقتصاد دولتی را از بین ببرد و گمان می‌کرد که می‌تواند جهش اقتصادی در کشور ایجاد کند. هدفش اقصاد آزاد بود اما یک سری نیروها را جدی نگرفت و همان‌ها جلوی کار ایشان را گرفتند و نتیجه یک پروژه تاقص بود.

زیباکلام در ادامه گفت: از اشتباهات بزرگ ایشان وارد کردن سپاه به اقتصاد بود. ایده ایشان این بود که اینها نیروی صادق هستند اما به پیامدهای آن در آینده فکری نکرد.

وی ادامه داد: انتقاد من به ایشان این بود که باید محکم‌تر در عرصه اقتصاد ازاد حرکت می‌کرد، ۴۰ سال پیش ما با ترکیه یکی بودیم و الان ما از انها عقب تر هستیم. هاشمی رفسنجانی در توسعه اقتصادی ناکام از دنیا رفت و روزی که اقتصاد کشور در جایی بود که هرکز نمی‌خواستند ایران چنین اقتصاد بیماری داشته باشد.

زیبا کلام در ادامه جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: اگر ما هم جای ایشان در سال های ۶۸ بودیم همین کار را می‌کردیم و به اقتصاد را به نظامی ها می‌سپردیم. خصوصی سازی به معنای واقعی در ایران صورت نگرفت. اقتصاد ایران بعد از انقلاب دولتی تر شد و خیلی ازصنایع بزرگ بعد از انقلاب دست دولت افتاد.

ضعف قانون در کشور باعث میشود فساد صورت گیرد

وی ادامه داد: یکی از انتقاداتی که اصلاح طلبان به دولت هاشمی داشتند این بود که ایشان تاکید بر توسعه اقتصادی داشت و بزای توسعه سیاسی، کاری صورت نگرفته است‌. در کشورهای توسعه یافته نگاهی بندازیم مشخص است که فقط توسعه اقتصادی نبوده است و توسعه سیاسی نیز صورت گرفته است.

زیباکلام با بیان اینکه اصلی ترین عامل که سبب فساد در اقتصاد شد، ضعف جامعه مدنی در ایران بوده است، افزود: این ضعف به دلیل وابسته بودن قوه قضاییه به حکومت است.

وی ادامه داد: ضعف قانون در کشور باعث میشود فساد صورت گیرد. یکی از بیگناهانی که در این زمینه اعدام شد امیر منصور آریا بود و سوال در مورد جرم او باعث شد که به دادگاه بروم.

خصولتی ها از دولتی ها بدتر هستند

زیباکلام با اشاره به اینکه خصولتی ها از دولتی ها بدتر هستند، گفت: خصولتی را نمیتوان پیدا کرد که درست کار کند.

وی افزود: در سال ۸۸ قبل از اخرین نماز جمعه ای که ایشان حضور داشتند ایشان را دیدم و از ایشان پرسیدم که یک دنیا منتظر سخنرانی شماست چه جیزی می‌خواهید بگویید؟ هاشمی به من گفت شما چه می‌گویید که به ایشان گفتم شما باید مثل یک اکروباتیک عمل کنید و میله تعادل را بدست بگیرد و البته در این مسیر ضربه های از هر طرف میخورید. دیدار بعدی من سال ۹۵ بود که در مورد امریکا ستیزی بود که مصاحبه آن روز در چاپ جدید کتاب هاشمی بدون روتوش است.

استاد دانشگاه تهران افزود: تنها چیزی که از انقلاب فرهنگی ظهور کرد بیرون کردن و اخراج کردن بود که این اتفاق را دفتر تحکیم وحدت انقلاب انجام داد.

Share