رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس:

موضوعاتی مهمتر از مسائل اقتصادی وجود ندارد | هدف همه مسئولین کشور اشتغال است

رییس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در منطقه آزاد انزلی مطرح کرد: عمران و آبادانی، توسعه اقتصادی و صادرات، جذب سرمایه گذار خارجی،رونق تولید و اشتغالزایی در مناطق آزاد کشور را شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کمال دهقانی فیروز آبادی رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید اعضای این فراکسیون از منطقه آزاد انزلی که با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مدیرعامل سازمان همراه بود، با بیان اینکه براساس نشست برگزار شده لزوم تداوم جلسات مشترک میان این فراکسیون، شورایعالی، تشکل های فعالان اقتصادی و نهادهای همکار مناطق آزاد مورد توافق قرار گرفت افزود: هم اکنون موضوعاتی مهمتر از مسائل اقتصادی در کشور وجود ندارد، یعنی بخش قابل توجهی از چالش های پیش روی ایران اسلامی حول موضوعات اقتصادی و مدیریتی در این حوزه متمرکز است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان تاریخچه ای از مسیر ایجادی مناطق آزاد در کشور، به عدم دریافت بودجه این سازمان های مناطق آزاد از منابع بودجه ای دولتی اشاره کرد و افزود: ظرف سالهای گذشته شاهد عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، توسعه صادرات و جذب سرمایه گذار خارجی، رونق تولید در محدوده این مناطق آزاد علی رغم برخی مشکلات می باشیم، موضوعی که ناشی از تلاش های مدیران، سرمایه گذاران و شورایعالی مناطق آزاد است.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه مسائل پیش روی مناطق آزاد، ایجاد یک فراکسیون با حضور نمایندگانی که در حوزه انتخابیه آنها منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی وجود دارد ، رفع دغدغه های مختلف و رویکرد حمایتی برای نظارت بر اجرای قوانین مصوب و مزایای قانونی ما را به تشکیل این فراکسیون به منظور کمک به رفع مشکلات ترغیب نمود، اضافه کرد: کمک های ما می تواند موجبات تسریع در فعالیت ها و تحقق ماموریت ها مناطق آزاد را پدید آورد و مشکلات احتمالی را نیز رفع نماید.

وی با اشاره ظرفیت های قانون مناطق آزاد در خصوص فعالیت های عمرانی، جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه ترانزیت، افزایش تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و مجموعه فعالیت های مختلف؛ تأکید کرد که علی رغم اینکه قانون تکلیف همه دستگاه های اجرایی را در قبال مناطق آزاد مشخص کرده و باید توسعه اقتصادی کشور را هدف اصلی قرار دهند، اما متأسفانه برخی از این نهادها از هماهنگی لازم برخوردار نمی باشند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: البته مناطق آزاد در اجرای قانون مشکلاتی دارند که می توان با وضع قوانین جدید موانع آنها را رفع نمود و همچنین با نظارت مجلس بر حسن اجرای قوانین همه نمایندگان تلاش دارند در جهت رونق هر چه بیشتر تولید ملی نقش آفرینی نمایند.
رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس نشستی که با حضور دبیر محترم شورایعالی مناطق آزاد، اعضای فراکسیون مناطق آزاد و رییس هیات مدیره، مدیرعامل، اعضا هیات مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی به میزبانی این منطقه برگزار شد، مقرر شد این جلسات با حضور نهادهای همکار مانند دارایی و گمرک وزارت اقتصاد و دارایی برگزار تا جهت رفع مسائل چاره اندیشی شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه در شرایطی که کشور با آن مواجه شده، باز از طریق مناطق آزاد می توان به اقتصاد کشور کمک کرد تا از این چالش خارج شد، افزود: در شرایط تحریم فعلی نیازمند جذب سرمایه گذار خارجی، افزایش مبادلات بین المللی و توسعه صادرات می باشیم، موضوعاتی که در تحقق آنها باید به مناطق آزاد کمک نمودو از ظرفیت قانونی این مناطق آزاد هم بهره برد.

وی خواستار توجه ناظران بر این واقعیت شد که از نظر بودجه ای، مناطق آزاد روی پای خودشان بوده و برای توسعه زیر ساخت ها به بودجه ملی نیاز ندارند، و اضافه کرد: باید قدر این فرصت ها را بدانیم و ‌تشکیلاتی که روی پای خود ایستاده را از هر لحاظ باید تقویت نمود.

دهقانی فیروز آبادی گفت: هم اکنون هدف همه مسئولین کشور اشتغال است و مناطق آزاد در طول سالهای گذشته اقدامات خوبی در این خصوص اشتغالزایی و جذب سرمایه گذار و حمایت از تولید انجام داده اند و امیدواریم که با تعامل بسیار خوب دکتر مرتضی بانک، دغدغه نمایندگان که رفع مشکلات مناطق است با همکاری یکدیگر تحقق یابد.

رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار اصلی نمایندگان مجلس قانون گذاری است، اظهار کرد: قانونی که مجلس مشخصا برای مناطق آزاد وضع کرده برای فعالیت های عمرانی، جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه ترانزیت، افزایش تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و مجموعه فعالیت های مختلف می باشد.

Share