معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا:

مطالعات ساخت انبارهای بارانداز راه آهن آستارا پایان یافت

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا از پایان مطالعات فنی و تهیه نقشه ساخت انبارهای غله، نفت، گاز و ماشین آلات بارانداز راه آهن بین المللی این شهرستان خبر داد و بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری جهت اجرا فرا خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، کامبیز لقمانی مقدم گفت: بارانداز راه آهن آستارا با حدود ۶۰ هکتار مساحت در چند مرحله در حال ساخت است و مرحله نخست آن شامل تملک اراضی، احداث ساختمان های اداری، زیرسازی و ریل گذاری و ارتباطات و فیبرنوری ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: مرحله دوم بارانداز نیز ساخت پایانه مسافری، توسعه ساختمان های مورد نیاز و ادامه خط ریلی برای خروج از بارانداز با پیشرفت قابل توجهی ادامه دارد و مرحله سوم آن یعنی احداث انبارها و سیلوها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و شروع عملیات اجرایی آماده است.
وی اظهار کرد: طرح بارانداز آستارا از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شرکت راه آهن ایران واگذار شده و با وجود سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در این طرح، نظارت بر اجرای آن بر عهده ایران است و مهندسان و کارشناسان فنی و صاحب نظر بر روند عملیات اجرایی آن نظارت می کنند.
لقمانی مقدم گفت: از اوایل سال جاری با افتتاح رسمی راه آهن بین المللی آستارا – آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، قطارهای باری متعددی از روسیه و جمهوری آذربایجان به بارانداز آستارا در گیلان وارد می شوند و بار آنها با کامیون ها به صورت حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف کشور منتقل می شود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا افزود: خط ریلی آستارا در تکمیل کریدور ریلی شمال جنوب ایران ساخته شده و دروازه تجاری ایران با اوراسیاست و بارانداز آستارا نیز در این راستا نقش مهمی ایفا می کند.
وی بیان کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا به واسطه راه آهن و بارانداز آن، در آستانه تحول اقتصادی بزرگی قرار دارد و تاثیرات مثبت این طرح ملی، برای کل استان گیلان و ایران عاید خواهد شد.
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر از مناسب بودن بارانداز راه آهن این شهرستان برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داده بود.
به گفته وی سالانه دو میلیون تن بار در بارانداز جابجا خواهد شد و ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم، در کاهش بیکاری جوانان نقش موثری خواهد داشت.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share