رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

مرکز جامع سرطان بندرانزلی افتتاح می‌شود

یوسف زاده با بیان این که راه اندازی مرکز جامع سرطان در راس برنامه ها قرار داده ایم، خاطر نشان کرد: مرکز جامع سرطان بندرانزلی ماه آینده راه اندازی می‌شود که از دستگاه‌های غربالگری سرطان های مختلف برخوردار خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه سلامت در جمع اصحاب رسانه استان گیلان گفت: پیشگیری در حوزه سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شاهرخ یوسف زاده چابک با بیان اینکه تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری های حائز اهمیت است، افزود: گرایش به سمت رژیم‌های غذایی پرچرب، پرکالری و فست فودها زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر را به وجود آورده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها با افزایش تجهیزات نمی‎توان سلامت را در جامعه افزایش داد، افزود: بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشارخون، سرطان‌ها و تروما در جامعه که قابلیت پیشگیری و کنترل است و هرچه میزان تجهیزات و امکانات بیمارستانی را افزایش دهیم باز هم این بیماری‌ها بروز می‌کند بنابراین بایستی برای پیشگیری از این بیماری‌ها تلاش شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به دستاوردهای علوم پزشکی در چهل سال انقلاب اشاره کرد و افزود: در سال های ۵۳ و ۵۴ برای اولین بار خانه‌های بهداشت در گیلان راه اندازی شد و در حال حاضر ۹۶۹ خانه بهداشت در این استان فعال است در حالیکه این آمار در سال ۵۷ تنها ۶۰ مورد بود.

وی تعداد مراکز بهداشتی گیلان را ۱۹۴ و آمار پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی استان را ۴۲ پایگاه عنوان و اظهار کرد: در سال ۵۷ مراکز بهداشتی و پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی در گیلان فعال نبود.

یوسف زاده چابک ادامه داد: راه اندازی نظام شبکه بهداشت از جمله مهمترین دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که در نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت توزیع نیروهای انسانی از اقدامات بسیار خوبی بوده است افزود: نیروهای انسانی موظف هستند معادل تحصیل خودشان با انتخاب وزرات بهداشت به مناطق محروم بروند.

وی از دیگر دستاوردهای بزرگی در حوزه سلامت طرح تحول سلامت عنوان کرد افزود: این طرح از سال ۹۳ با هدف کاهش پرداخت از جیب مردم به اجرا درآمد و جزو مهمترین و کم نظیرترین طرح هایی است که مردم بعد از انقلاب اسلامی ثمرات آن را لمس کردند.

یوسف زاده چابک در ادامه به شناسایی گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی توانست ۱۵۰ نوع گیاه دارویی را شناسایی کند.

برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان شفاف است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: در این دانشگاه هیچ برنامه ای نداریم که شفاف نباشد، حق جامعه است که نسبت به تک تک مسولیت هایمان پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال ۹۵، خاطر نشان کرد: دقیقا بر اساس نقشه راه حرکت می کنیم، قدمی بر نمی داریم که قبلا به آن فکر نکرده باشیم.

یوسف زاده چابک افزود: در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در این استان فعال است که پنج هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی نیاز گیلان است بنابراین دو هزار تخت بیمارستانی کم داریم.

وی در ادامه به راه اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب‌های بیمارستانی اشاره کرد و افزود: قبل از انجام مسئولیتم در این دانشگاه از ۲۶ بیمارستان استان هیچ کدام تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی نداشتند اما در حال حاضر بیش از نیمی از بیمارستان‌های گیلان تصفیه‌خانه بیمارستانی دارند و سایر بیمارستان‌ها شامل ولایت، رازی، پورسینا و ۱۷ شهریور تا پایان سال از تصفیه خانه برخوردار می شوند، و همچنین زباله عفونی از هیچ بیمارستانی در این استان خارج نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که راه اندازی مرکز جامع سرطان در راس برنامه ها قرار داده ایم، خاطر نشان کرد: مرکز جامع سرطان بندرانزلی ماه آینده راه اندازی می‌شود که از دستگاه‌های غربالگری سرطان های مختلف برخوردار خواهد شد.

لیزر درمانی در آرایشگاه‌ها بدون کسب مجوز ممنوع است

وی در مورد نظارت بر درمان گفت: ۳ سال این حوزه تعطیل بود اما الان به شدت فعال شده است و این تیم به صورت شبانه روزی کار می‌کنند.

یوسف زاده چابک افزود: تمام کلینک‌های زیبایی در رشت مورد نظارت قرار گرفته است و مردم هرگونه تخلف را در صورت مشاهده گزارش دهند.

وی افزود: متاسفانه شاهد استفاده لیزر در آرایشگاه‌ها هستیم و اگر هر آرایشگاهی بخواهد از لیزر استفاده کند باید گواهینامه این کار را داشته باشند در غیر این صورت تخلف محسوب میشود.

Share