خداحافظی با پرداخت سود روزشمار

شیوه پرداخت سود سپرده‌های بانکی از فردا تغییر می‌کند

شمارش معکوس پایان یافت و از فردا پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های بانکی متوقف شد. این بدان معناست که مانده حساب در پایان هر ماه مشمول دریافت سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با تصمیم بانک مرکزی، با هدف کاهش هزینه های سربار بانکی و ساماندهی بازار پولی مقرر شد پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های بانکی متوقف شده و مبنای پرداخت سود ماه شمار خواهد شد.

این بدان معناست که مانده حساب در پایان هر ماه مشمول دریافت سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

بر اساس این مصوبه در این مصوبه تأکید شده که حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است؛ بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد.

موضوع مهم دیگر در بخشنامه بانک مرکزی این است که سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها در صورتی باید به حساب سپرده‌گذار واریز شود که برداشتی از این حساب در طول ماه انجام نشده باشد.قبلاً بانک‌ها حتی در صورت واریز و برداشت به حساب‌های کوتاه‌مدت، سود روزشمار را در پایان هر ماه به حساب سپرده گذاران پرداخت می‌کردند.

بانک مرکزی به بانک هایی که از این مصوبه تخطی کنند هشدار داده و تاکید کرده است در این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

پرداخت روز ماه شمار بار مالی سنگینی را از دوش بانک‌های ایرانی بر خواهد داشت. در عین حال متقاضیان دریافت سود را به افتتاح سپرده‌های بلند مدت مجبور می کند چرا که نبود فاصله میان سود سپرده‌های بانکی کوتاه مدت و بلند مدت سبب شده بود که بسیاری از سپرده‌گذاران افتتاح حساب‌های کوتاه مدت را ترجیح دهند.

Share