ام البنین فتوحی:

شورای شهر رشت؛ از چاله انتخاب شهردار تا چاه انحلال شورا

انتخاب شهردار به گره کوری تبدیل شده که باز کردن آن پس از گذشت حدود شش ماه برای انتخاب شهردار، همچنان بی‌نتیجه باقی مانده است.

ام البنین فتوحی:

این روزها رشتوندان چشم به پارلمان شهری دوخته اند تا نام شهردار جدید رشت از درون گوی بلورین شورا بیرون بیاید. منتخبین مردم رشت زمان زیادی را در امر انتخاب شهردار هدر داده اند به طوری که نه تنها شهر را از چالش روزها و ماه های بدون شهردار خارج نکردند بلکه خود را از چاله خالی بودن پست شهردار به چاه انحلال شورای شهر رساندند.
انتخاب شهردار به گره کوری تبدیل شده که باز کردن آن پس از گذشت حدود شش ماه برای انتخاب شهردار، همچنان بی‌نتیجه باقی مانده و اعضای این شورا در حالی که دم از عزم جدی برای هم‌افزایی در مسیر متحول سازی مدیریت شهری دارند اما همچنان به واسطه سهم خواهی‌های سیاسی و به بهانه انتخاب شهرداری که مورد توافق نظر همه اعضا باشد، در حال فرصت سوزی برای این انتخاب هستند در صورتی که شواهد و اظهار نظرهای آشکار و پنهان همین اعضا حاکی از وجود نوعی اراده برای طرح نام افرادی به عنوان شهردار است که دارای تخصص و مدیریت نیستند و به علت اختلافات زیر پوستی که در میان شورا نشینان وجود دارد افراد کاردان و اهل فن جرات ورود به این عرصه را ندارند.
در حالی پروسه انتخاب شهردار به شکلی کُند در حال طی شدن است که بسیاری از امور مدیریت شهری بر زمین مانده و شهر در خواب زمستانی فرو رفته است.
آنچه که بیش از پیش نگران کننده است این است که منتخبین شورا عرصه را به جای آنکه بر کاندیداها با گزینش معیارهای اصولی تنگ کنند تا افراد شایسته تر ورود نمایند بر همدیگر شمشیر می‌کشند و برای آنکه سهم بیشتری در انتخاب شهردار منتخب داشته باشند از نظر جمعی گریزان می‌شوند و دست به تهدید و ارعاب و بگم بگم میزنند.
بحث و جدل ها در انتخاب شهردار رشت آنقدر طولانی شده که شوراییان از یادشان رفت که امکان دارد قانونی جدیدی دامن گیر منتخبان شورا را بگیرد.
همانطور که می‌دانیم افرادی می توانند شهردار شوند که با توجه به وسعت و پیچیدگی مدیریت شهری شیوه استفاده و تلفیق علم و هنر مدیریت را برای انجام بهتر امور بدانند و مراقب باشند که هرخطایی که در استفاده یا سوءاستفاده از قدرت انجام دهند مشکلات جبران‌ناپذیری در اداره شهر به وجود می‌آورند و نیز باید که شخصیت او برای شهر و مدیرانش شخصیتی آزار‌دهنده، تندخو و به دور از دانسته‌های یک مقام سیاسی نباشد. اما آیین نامه جدیدی که برای انتخاب شهرداران صادر شده است با ایضاً بر این موارد، تاکید بر داشتن تحصیلات و سابقه مدیریتی مرتبط در حوزه شهری دارد که همین امر کار را برای شورای رشت سخت تر کرده است.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که فردا در جلسه علنی شورا چه سرنوشتی برای شهر رشت رقم خواهد خورد! آیا این شهر خواب زده از سنگینی خواب زمستانی‌اش بیرون خواهد آمد یا خیر؟

Share