به مناسبت هفتاد و دومین زادروز:

شب شیون فومنی در تهران برگزار می‌شود

به مناسبت هفتاد و دومین زادروز شاعر بزرگ کشورمان شب شیون فومنی از سلسله «شب‌‌های بخارا» در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایبنا، به همت مجله بخارا و  بنیاد شیون فومنی «شب شیون فومنی» شاعر و ترانه‌سرای معاصر در تهران به مناسبت هفتاد و دومین زادروز شاعر، روز سه‌شنبه چهارم دی ماه ساعت پنج بعدازظهر در تهران، تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات اللهی، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

در «شب شیون فومنی»، چهره‌های برجسته ادبیات، شعر، هنر و پژوهش معاصر چون محمد روشن، قدمعلی سرامی، محمد سریر، شمس لنگرودی، فرهاد طهماسبی، علیرضا حسن‌زاده و علی دهباشی با سخنرانی‌های تخصصی خود به ویژگی‌ها و ارزش‌های ادبی و جایگاه ممتاز شیون فومنی در شعر گیلکی و شعر فارسی اشاره خواهند داشت.

در این برنامه اجرای موسیقی اصیل ایرانی بر اساس یکی از غزل‌های فارسی شیون فومنی توسط استاد علی جهاندار(خواننده و ردیف دان برجسته) و نماهنگ «در سفر گمشدن» به خوانندگی محمد نوری، موسیقی محمد سریر و شعری از شیون فومنی‌؛ همچنین نماهنگ  «کاغذنیویس» با صدای فریدون پوررضا، ترانه، شیون فومنی و تصاویر شعرخوانی شاعر از بخش‌های دیگر «شب شیون فومنی» در هفتاد و دومین زادروز شاعر است.

شیون فومنی(میراحمد فخری‌نژاد)، سوم دی ماه ۱۳۲۵ چشم به جهان گشود. او از معدود شاعران مردمی و محبوب سواحل صبوری خزر است که به گواهی آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه در عرصه شعر گیلکی و فارسی در ادبیات معاصر خوش درخشیده است. شیون در شعر گیلکی از مفاخر و مشاهیر ادبیات شمال کشور به شمار می‌رود. او با دکلمه اشعار گیلکی‌اش در قالب آلبوم‌های صوتی «گیله اوخان» (پژواک گیلان) در جایگاه شعر مخاطب‌دار شمال با اقبال خوب در پیوندی عاشقانه و تنگاتنگ با مردم و زندگی مردم نام خود را به‌عنوان یکی از  شاعران مهم گیلکی‌سرا در تاریخ ادبیات گیلان به ثبت رساند.

Share