رضا سیف پور

سهام یا اوراق مشارکت؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟

با توجه به رکود فعلی بازار مسکن به نظر می‌رسد فعلاً جذاب‌ترین گزینه پیش روی سرمایه گذاران بازار بورس و سهام است.

  • رضا سیف پور (مدرس سواد مالی و کارآفرینی):

بازارسرمایه گذاری بر روی ارز، سکه و طلا، پس از مدتی نوسان و التهاب، اکنون به آرامشی نسبی رسیده و اگر سیاستمداران مؤثر در هر دو سو، دست به بازی‌های تحریک آمیز نزنند بعید است که شرایط نابسامان چند وقت اخیر دوباره تکرار شود. این به آن معنا است که سرمایه گذاری بر روی ارز، سکه و طلا به تدریج از اولویت مردم خارج شده و خانواده‌ها به بازارهای سرمایه‌ای جدید می‌اندیشند. با توجه به رکود فعلی بازار مسکن به نظر می‌رسد فعلاً جذاب‌ترین گزینه پیش روی سرمایه گذاران بازار بورس و سهام است. این شاید بهترین خبر برای اقتصاد کشور است با اینحال به دلیل سطح پایین سواد مالی در جامعه و عدم اطلاعات کافی، بسیاری از خانواده‌ها در انتخاب گزینه «سهام» یا «اوراق مشارکت» مردد هستند و نمی‌توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند. در این نوشتار کوتاه قرار است به همین سؤال ساده بسیاری از شهروندان پاسخ دهیم اما قبل از آن لازم است چند نکته مهم را با هم مرور کنیم:

  • سرمایه گذاری را فوراً شروع کنید.

مهم نیست که چه قدر پول در اختیار دارید. شما می‌توانید با مبالغ اندک هم سرمایه گذاری خود را در حوزه‌های مورد علاقه آغاز کنید. کافیست به این باور مهم دست پیدا کنید که سرمایه گذاری می‌تواند آینده تضمین شده‌ای را برای شما و خانواده‌تان به ارمغان بیاورد.

  • آموزش را فراموش نکنید.

سرمایه گذاری هم مثل خیلی از رفتارهای ما ممکن است درست و یا غلط از آب در بیاید. لذا برای اینکه به انتخاب‌های درستی دست پیدا کنیم لازم است تا درست آموزش ببینیم. متاسفانه سطح سواد مالی در جامعه ما به دلیل فقدان این آموزش‌ها در نظام آموزش رسمی، بسیار پایین است. لذا سعی کنید قبل از هر اقدامی به آموزش درست بیاندیشید.

  • پس انداز کنید نه خرج.

سخت‌ترین کار دنیا باید برایتان به راحت‌ترین کار دنیا تبدیل شود. مهم نیست که در ماه چقدر درآمد دارید. سعی کنید مدیریت صحیح هزینه را بیاموزید و هر ماه حداقل ۲۰ درصد درآمد خود را برای سرمایه گذاری بعدی، پس انداز کنید. میدانم کار دشواری است اما اگر به اطراف خود نگاه کنید، انسان‌های موفق بیش از اینکه خرج کنند، پس انداز می‌کنند.

  • سبد دارایی‌تان را متنوع کنید.

شما ممکن است دارایی‌های مختلفی داشته باشید. چند سکه، یک منزل نقلی، تعدادی اوراق مشارکت، چند برگه سهام و یا هر چیز دیگر. البته اگر اینها را ندارید به معنی آن است که در زندگی‌تان به فکر سرمایه گذاری نبوده‌اید و بیش از آنکه پس انداز کنید خرج کرده‌اید. حالا وقت آن است تا سبد دارایی‌هایتان را به حرکت در آورید. فراموش نکنید، دارایی‌های شما باید بین پر ریسک ترین تا کم ریسک ترین دارایی‌ها در تغییر باشد. این چینش باعث می‌شود تا چنانچه در یک بخش متحمل ضرر شدید بخش دیگر آن ضرر را پوشش دهد.

  • سهام یا اوراق مشارکت؟

حالا وقت آن رسیده تا به سؤال اصلی خودمان پاسخ دهیم. بدون شک شما هم با من هم عقیده هستید که سهام و اوراق مشارکت هرکدام بخشی از یک بازار بزرگ برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند و طبق آنچه که در بالا گفتیم، ما باید سبد دارایی‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که از کالاهای پر ریسک تا کالاهای کم ریسک در آن وجود داشته باشد. یک اصل مهم در سرمایه گذاری این است که هرچه ریسک یک سرمایه گذاری پایین‌تر باشد اغلب، سود دهی آن نیز کمتر است. پس اگر توان ریسک پذیری بالایی دارید به سهام فکر کنید. سهام در دراز مدت سود بیشتری را نصیبتان می‌کند. سرمایه گذاری در اوراق مشارکت اگرچه ممکن است همراه با سود کمتری باشد اما سود آن قطعی بوده و در زمان مقرر به حسابتان واریز می‌شود. حالا این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کی؟ کجا؟ و به چه مقدار؟ سرمایه گذاری کنید تا در دراز مدت بیشترین سود نصیب شما شود. جالب اینکه این مهارت به سادگی، سطح «سواد مالی» شما را مشخص می‌کند. برای این کار می‌توانید از افراد خبره هم مشورت بگیرید.

(ارتباط با نویسنده: REZASEIFPOUR@GMAIL.COM)

Share