شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

ساماندهی گوهررود و زرجوب رشت نیازمند اعتبار است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت : برای ساماندهی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  رئیس شورای اسلامی شهر رشت شب گذشته در گفتگوی خبری ساعت ۲۰ با بیان اینکه کمبود اعتبار، علت اصلی  کندی روند ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب گفت: از ۲ سال پیش تا کنون هیچ اعتبار دولتی برای ساماندهی این دو رودخانه آلوده شهر رشت اختصاص نیافته است.
امیرحسین علوی با بیان اینکه ساماندهی رودخانه گوهررود و زرجوب رشت نیازمند اعتبارات ویژه است، افزود: برای ساماندهی این ۲ رودخانه و کاهش آلایندگی های شهر رشت به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه طرح جمع آوری آبهای سطحی از سال ۹۳ در رشت آغاز شد گفت : شهرداری تاکنون برای لوله گذاری شبکه جمع آوری آب های سطحی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت، افزود: ساماندهی رودخانه ها متولی واحدی ندارد و پیشنهاد واگذاری این امر به شهرداری به استاندار گیلان داده شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز گفت: از سال ۹۴ تا ۹۵، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی دو رودخانه گوهررود و زرجوب در قالب ساخت تصفیه خانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی فاضلاب جنوب شهر در مسکن مهر و شبکه جمع آوری فاضلاب اختصاص داده شد.
سید محسن حسینی اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی فاضلاب جنوب شهر را یکی از طرح های مهم برای کاهش ورود فاضلاب به این دو رودخانه شهر رشت اعلام کرد و افزود: این طرح ۵۶ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم با تخصیص۲۷ میلیارد تومان دیگر تا دهه فجر سال آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت: تصفیه خانه ۶۳ هزار مترمکعبی فخب رشت نیز قابلیت ارتقای عملکرد تا تصفیه ۹۰ هزار متر مکعب فاضلاب را دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به آغاز ساخت تصفیه خانه ۱۰ هزار متر مکعبی در کوی امام رضا رشت در آینده ای نزدیک افزود: با بهره برداری از ۲ تصفیه خانه جدید و ارتقای عملکرد تصفیه خانه موجود بخش زیادی از فاصلاب ورودی به رودخانه رشت کنترل می شود.
سید محسن حسینی گفت: روزانه در شهر رشت ۹۵ هزار متر مکعب فاضلاب تولید  می شود که  ۶۰ درصد وارد رودخانه گوهر رود و ۴۰ درصد وارد رودخانه زرجوب می شود.
وی افزود: اکنون ۳۹ هزار متر مکعب از فاضلاب تولیدی  شهر رشت تصفیه می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: شیرابه محل دپوی زباله در سراوان ، زندان لاکان ، بیمارستان ها، شهر صنعتی ، فاضلاب شهری ، شهرک صنعتی سپیدرود از منابع آلوده کننده دو رودخانه زرجوب و گوهررود است.
سید محسن حسینی اعلام کرد: فاضلاب شهری با ۵۰ درصد رتبه نخست آلودگی ۲رودخانه زرجوب و گوهررود را دارد.
وی گفت : رودخانه های زرجوب و گوهررود بعد از گذر از ۲۵ محله شهر رشت در شمال این شهر و در منطقه پیربازار به هم می رسند و وارد بخش شرقی تالاب بین المللی انزلی می شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان در پایان گفت: این دو رودخانه پیشتر، زیستگاه ماهیان بود اما امروزه فقط مجرای عبور فاضلاب است.

Share