مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

روزانه ۱۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب انسانی وارد رودخانه‌های رشت می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ بر اساس مستندات واحد پایش این اداره کل روزانه ۱۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب انسانی وارد رودخانه‌های رشت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، قربانعلی محمدپور اظهار داشت: بر اساس مستندات واحد پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان روزانه ۱۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب انسانی و ۲۴ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی وارد رودخانه‌های گوهررود و زرجوب شهر رشت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از تصفیه حدود ۲۰ درصد از فاضلاب‌های انسانی شهر رشت خبر داد و افزود: بر اساس مستندات واحد پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ۳۰ درصد از فاضلاب‌های صنعتی به صورت خام و ۷۰ درصد آن به صورت تصفیه شده به سمت رودخانه‌های رشت هدایت می‌شوند.

محمدپور با بیان اینکه ۸۰ درصد فاضلاب‌‌های انسانی شهر رشت به صورت تصفیه نشده وارد رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌شود عنوان کرد: البته اقدامات خوبی تاکنون برای ساماندهی فاضلاب‌های شهر رشت انجام شده است اما این فعالیت‌ها با توجه به حجم مشکلات موجود به هیچ عنوان کافی نیست.

وی از عمل‌ نکردن دستگاه‌های متولی امر ساماندهی فاضلاب و پساب‌های شهری و صنعتی بر اساس اولویت‌های تعریف شده سخن گفت و افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان ضابط قضایی موضوع ورود فاضلاب خارج از حد استاندارد به رودخانه‌ها و آب‌های سطحی را مورد پیگیری قرار می‌دهد.

محمدپور معرفی مدیران بیمارستان‌های شهر رشت به مراجع قضایی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر این برخی از شهرداران و مدیران وقت شرکت آبفای استان گیلان نیز به علت عدم اجرای تکالیف‌شان برای کاهش آلاینده‌های ورودی به رودخانه‌های رشت به دستگاه قضایی معرفی شدند.

محمدپور تجهیز بیمارستان‌های گیلان به ویژه مراکز درمانی شهر رشت به سیستم تصفیه‌خانه را ضروری خواند و گفت: در حال حاضر احداث تصفیه‌خانه در بیمارستان‌های پورسینا،‌ ولایت و رازی رشت با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال انجام است و احتمالاً در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با ابراز امیدواری از نصب سامانه‌ها و پکیج‌های تصفیه فاضلاب در تمامی بیمارستان‌های گیلان خاطرنشان کرد: برای حذف آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به مشارکت‌ مردم و تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی نیازمند هستیم.

Share