مدیرکل انتقال خون گیلان خبرداد:

راه اندازی مرکز جامع اهدای خون گیلان | اجرای طرح بانک اطلاعات سلول‌های بنیادی

مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۵ هزار شهروند گیلانی خون خود را اهدا کرده اند، گفت: در زمینه امکانات و تجهیزات نیازمند نگاه ویژه مسئولان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد مرادی شامگاه چهارشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰۱ هزار گیلانی برای اهدای خون و مشتقات آن به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، اظهارکرد: از این تعداد ۸۵ هزار نفر موفق به اهدای خون خود شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه گیلان جز ۱۰ استان برتر کشور از نظر اهدای خون است، افزود: در استان گیلان آمار اهدای خون ۳۱ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر بوده که این آمار در کشور ۲۷ نفر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد اهداکنندگان خون در گیلان به صورت مستمر در مراکز اهدای خون حاضر می شوند، گفت: پیش از اهدا نیز به اهداکنندگان مشاورهای لازم ارائه می شود.

راه اندازی مرکز جامع اهدای خون گیلان توسط خیرین

مدیرکل انتقال خون گیلان به راه‌اندازی مرکز جامع اهدای خون با هزینه ۷۰۰ میلیون تومانی در این استان اشاره و بیان کرد: تا قبل از مهرماه سال جاری، گیلان یکی از استانی‌های فاقد مرکز جامع اهدای خون در کشور بود که خوشبختانه با کمک یکی از خیرین این مرکز در استان راه‌اندازی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۵۵ درصد خون دریافتی را پلاسما تشکیل می دهد، تصریح کرد: پلاسما دارای داورهای بسیار مهمی همانند فاکتور ۸ و ۹ و سایر موارد است. متاسفانه در حال حاضر در کشور زمینه برداشت این داروها از پلاسماهای دریافتی وجود ندارد به همین منظور بعداز جمع آوری این محصول خونی آن را به کشور آلمان و یا هند برای استخراج این داروها ارسال می کنند.

مرادی با تأکید برلزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای خون، افزود: گیلان به دلیل بروز حوادث مختلف و جراحی‌های متعدد یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه خون و فرآوردهای خونی است بنابراین نیازمند این فرهنگ سازی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشتقات خون پلاک بوده که در حال حاضر ۳ دستگاه دریافت پلاک در مرکز جامع اهدای خون گیلان فعال است، گفت: سهمیه مشخص شده برای استان گیلان در این زمینه دریافت ۳۰۰ پلاکت بوده که در حال حاضر بیش از این سهمیه در استان تهیه می شود.

ثبت نام ۹۸۰ نفر در بانک اطلاعات سلول‌های بنیادی در ۹ ماهه گذشته

مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اجرای طرح بانک اطلاعات سلول‌های بنیادی در این استان، بیان کرد: با توجه به پیشرفت علم و نو بودن این طرح که در حال حاضر تنها برای درمان سرطان در استان انجام می شود خون های دریافتی در این زمینه برای نگهداری به این بانک اطلاعاتی ارسال می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در استان گیلان از سال ۹۵ آغاز شده که بیش از ۵۰۰ نفر ثبت نام‌کردند، افزود: در سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ نفر و در ۹ ماهه نخست سال جاری نیز ۹۸۰ نفر برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح تنها به اهداکنندگان خون پیشنهاد می شود، گفت: در این زمینه نیز نیازمند فرهنگ سازی در میان شهروندان گیلانی هستیم.

وی به کمبود برخی تجهیزات و امکانات در انتقال خون گیلان نیز اشاره کرد و ادامه داد: استان گیلان یکی از سالمندترین و پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در زمینه خون و فرآوردهای خونی بنابراین باید در زمینه تجهیزات و امکانات توجه ویژه‌ای به آن شود.

Share