گلایه رئیس‌کل دادگستری گیلان از افزایش شمار پرونده‌های قضایی و تأکید بر حل‌وفصل سریع آن

در برابر درشت‌گویی مردم صبور باشید | فرصتی برای کل‌کل کردن دستگاه قضا با سایر دستگاه‌ها نیست

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به افزایش شمار پرونده‌های قضایی از قضات خواست تا جهادی به بررسی پرونده‌ها پرداخته و سریعاً از شمار آن‌ها بکاهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، احمد سیاوش‌پور صبح امروز در گردهمایی فصلی روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های استان اظهار داشت: باید آموزه‌های قرآن و احادیث را چراغ راه خود قرار داده و از مسیر خدمت و راه سعادت منحرف نشویم تا با توجه به حساسیت شغلی خود پیش خدا و مردم سربلند باشیم.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به محاسن و معایب افزایش وسایل ارتباطجمعی و نزدیکی فرهنگ‌ها گفت: رصد همه دنیا با موبایل و بدون سفر فیزیکی از محاسن فضای مجازی است اما سقوط اخلاقی، معنوی و حتی سیاسی افراد با سابقه درخشان و ایمان قوی از معایب این فضا است.

سیاوش‌پور با بیان اینکه فضای مجازی حیای انسان‌ها را کم کرده است افزود: متاسفانه جامعه مانند گذشته نمی‌تواند خودش را کنترل کند و حیا و فرهنگ اجتماعی و شناخت‌های قومی و قبیله‌ای که بهترین روش کنترل جامعه بود امروزه توسط فضای مجازی از بین رفته است و این مسئله نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه این گرفتاری امروزه همه‌گیر شده است خاطرنشان کرد: از بین رفتن بافت‌های اجتماعی توسط فضای مجازی مشکل‌ساز شده است و افراد بدون آنکه کسی از نیت واقعی آن‌ها باخبر شود هر حرفی را مطرح می‌کنند و این‌گونه حجب و حیای انسان‌ها در فضای مجازی برداشته می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با توصیه به روسای دادگستری‌ها و مسئولان مبنی بر اینکه به زیر مجموعه خود نگاه پدرانه و دلسوزانه داشته باشند افزود: مسئولان باید از امور جاری اطراف خود مراقبت و صیانت کنند زیرا اگر حادثه‌ای در یک مجموعه اتفاق بیفتد نکته منفی برای مدیر آن مجموعه محسوب می‌شود.

سیاوش‌پور با اشاره به اینکه انقلاب با وجود همه فراز و نشیب‌ها به ۴۰ سالگی رسیده است گفت: با وجود دشمن لجوج و انتقام جویی که با تمام قوا و امکانات درصدد ضربه زدن به نظام بود این انقلاب به‌خاطر لطف الهی و خون پاک شهدا با صلابت و عظمت حفظ شد و ما بابت این نعمت خدا را شاکر هستیم.

وی با اشاره به صبر و پایداری مردم در این ۴۰ سال و عوامل بیرونی و درونی نابه‌سامانی اقتصادی افزود: متاسفانه برخی از مسئولان و دستگاه‌ها هنوز وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند و دولت باید تدابیری را اتخاذ کند و تحریم‌ها نیز به‌عنوان عامل بیرونی آشفتگی اقتصادی در این قضیه سهم به‌سزایی دارند.

سیاوش‌پور با توصیه به درک مردم توسط مسئولان به‌خاطر شرایط بد اقتصادی گفت: مردم به‌خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی روحیه خوبی ندارند و از این رو ممکن است با ما وارد بحث و جدل شوند اما این رفتارها مغرضانه نیست و من از روسای دادگستری‌ها می‌خواهم که شرایط زمانی را درک کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به حجم سنگین پرونده‌های قضایی خاطرنشان کرد: پیگیری حدود ۲۰۰ پرونده در ماه کار بسیار سختی است اما تحمل این سختی‌ها باعث آسایش بیشتر مردم می‌شود و ما باید بدانیم با عنایت خداوند در آخرت نتیجه تلاش‌هایمان را خواهیم گرفت.

سیاوش‌پور با توصیه بر کنار گذاشتن بحث و اختلاف و ایجاد تعامل با سایر دستگاه‌ها تصریح کرد: مردم حوصله گوش دادن به اختلافات ما را ندارند و باید بر محور قانون با نهادهای انقلابی و دستگاه‌های انتظامی و سایر نهادها، تعامل لازم را برای حل مشکلات مردم داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری گیلان با توصیه به شرکت در جلسات مربوط به امنیت و اقتصاد جامعه و مردم اظهار داشت: با جدیت و دقت در این جلسات شرکت کنید و اگر به‌طور مثال قانونی بر خلاف مصالح مردم تصویب شد با لحن درست به آن اعتراض کنید تا مشکلات بیشتر نشود.

سیاوش‌پور با اشاره به دو شیوه نامه در حوزه اقتصاد، کشاورزی و عمران افزود: ساماندهی آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها برای ذخیره سازی آب فصل کشاورزی مردم و ساماندهی رودخانه‌های استان گیلان و استفاده درست از مصالح ساختمانی از بندهای این شیوه‌نامه است.

رئیس کل دادگستری گیلان خاطرنشان کرد: در این شیوه نامه اصل را بر ساماندهی رودخانه‌ها گذاشتیم و پس از آن مقاوم‌سازی مصالح ساختمانی و همچنین رودخانه‌هایی که باید حتماً لایروبی شوند مشخص شده و طبق ضوابط باید به امور آن رسیدگی شود.

سیاوش‌پور با اشاره به جاری شدن سیلاب‌ها در فصول آبی رودخانه‌ها گفت: برای رسیدگی به این مشکل باید کارگروهی متشکل از رئیس دادگستری و دستگاه‌های نظارتی تشکیل شود تا از طریق عوامل محلی، رودخانه‌ها را از نظر مقاوم‌سازی ساماندهی کرده و از مصالح استفاده کنند.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ هزار پرونده در پایان سال ۹۵ افزود: به همه این پرونده‌ها با شفافیت و سرعت رسیدگی شد اما متاسفانه از آغاز سال ۹۶ با اضافه شدن حدود ۲۰ هزار پرونده آمار ما به ۹۶ هزار و ۵۶۴ پرونده رسید که با وجود تلاش همکاران ما انتظارات برآورده نشد.

رئیس کل دادگستری گیلان با توصیه بر رعایت کیفیت در رسیدگی به پرونده‌ها و توجه به حقوق مردم افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید جهادی کار کنیم؛ متاسفانه در حال حاضر مسئولان ما سرعت عمل کافی ندارند و این یک ایراد مدیریتی است زیرا مدیر باید پیشتاز و پیشرو باشد.

سیاوش‌پور با گله‌مندی از رفتار بعضی از مسئولان در حوزه قضایی گفت: از خداوند می‌خواهم مدیرانی را در رأس امور قرار دهد که دغدغه رفع مشکلات مردم و رسیدگی به امور را داشته باشند؛ اگر کسی توانایی کار مدیریتی در حوزه قضایی را ندارد باید خودش اعلام کند تا ما در این مورد تصمیم‌گیری کنیم.

Share